توسعه صحن امامزاده سیدحمزه تبریز

مقبره امامزاده سیدحمزه تبریز از معتبرترین و مشهورترین امامزاده‌های آذربایجان شرقی و میعادگاه زایران بسیاری از نقاط مختلف ایران اکنون در مسیر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی برای خدمات رسانی بیشتر و بهتر به زایران حرکت می‌کند.

امامزاده سیدحمزه که در مجاورت یادمان مقبره الشعرا در محله سرخاب و ضلع جنوب شرقی تقاطع خیابان ثقةالاسلام و خیابان عارف قرار گرفته، سالانه پذیرای ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر از زایران و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و روزانه خدمات متنوع فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، مذهبی و حقوقی در این مکان به زایران و مردم ارایه می شود.

تاریخ بنای نخستین بقعه سال ۷۱۴ هجری قمری یعنی سال درگذشت امامزاده سیدحمزه است و نام و کنیه امامزاده، ابوالحسن حمزه بن حسن بن محمد است که با شانزده واسطه نسبش به امام موسی بن جعفر (ع) می‌رسد.

بنای اولیه امامزاده سیدحمزه، در سال مذکور توسط فرزندش سیدحسین بر تربت وی ساخته شده و تصویر سیدحمزه و فرزندش در بالای ضریح امامزاده نقاشی شده‌ و بقعه دارای سردابه‌ای در طبقه پایین ضریح است که قبر اصلی سیدحمزه و پسرش میرابوالحسن در آن قرار دارد.

سیدحمزه ظاهرا اهل خراسان بوده و بر اساس نوشته ملامحمدامین حشری، محل ولادت وی خواف است و سلطان غازان خان ایلخانی به وی علاقه وافری داشته و در بیشتر سفرها سیدحمزه را با خود می‌برد.

شجره نامه امامزاده سیدحمزه مورد تایید گروهی از نسب شناسان و محققان بوده و آن ها در سده‌های مختلف نسب نامه وی را تایید کرده اند و اولین کسی که نسب نامه را ذکر کرده، نسابه عظیم الشان ابن عنبه معاصر با امامزاده سیدحمزه است.

نسب نامه سیدحمزه به این ترتیب، حمزة بن حسن بن محمد بن حمزة بن امیرکا بن علی بن محمد بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن حسین بن محمد بن عبدالله بن محمد بن القاسم بن حمزه بن الامام الهمام موسی الکاظم‌ (ع) ذکر شده است.

صحن امامزاده سیدحمزه و صحن شمالی مقبره الشعرا برای خدمت به زائران و گردشگران به هم وصل می شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای طرح توسعه امامزاده سیدحمزه در کنار محوطه سازی مقبره الشعرای تبریز، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در اجرای طرح توسعه مقبره الشعرا مقرر شد تا صحن شمالی این مکان به صحن داخل امامزاده سیدحمزه متصل شود و با تلفیق آن ها، صحنی اضافه شود تا زائران و گردشگران بتوانند از خدمات ارایه شده در این ۲ مکان مهم گردشگری استفاده کنند.

«حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی»، افزود: با تلفیق صحن این بنای تاریخی و گردشگری، زائران امامزاده در ایام پرازدحام مانند شب های قدر می توانند از صحن مقبره الشعرا بهره مند شوند.

وی اظهار کرد: این اداره کل در اجرای طرح توسعه حریم مقبره الشعرا بر موضوع حفظ حریم و پیرامون مقبره ثقه الاسلام و عدم آسیب دیدن قدمت ۷۰۰ ساله امامزاده سیدحمزه تاکید دارد بر این اساس شهردار تبریز قول مساعد داده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی می گوید: شهرداری قرار است تا با بازطراحی در طرح توسعه حریم مقبره الشعرا، با الحاقیه ای به صورت پله، قسمت بالایی مقبره الشعرا را به قسمت جنوبی امامزاده وصل کند.

حجت الاسلام حسینی، ادامه می دهد: محوطه مقبره الشعرا و امامزاده سیدحمزه مختص ادارات کل اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و سایر ادارات و سازمان ها نبوده بلکه برای استفاده عموم مردم است.

وی یادآوری می کند: امامزاده سیدحمزه از مجموعه های قدیمی و تاریخی تبریز با بیش از ۷۰۰ سال قدمت، جوابگوی زائران و علاقه مندان اهل بیت (ع) به ویژه در ایام و مناسبت های خاص نبوده و به همین طرح توسعه آن اجرا می شود.امامزاده سیدحمزه از مجموعه های قدیمی و تاریخی تبریز با بیش از ۷۰۰ سال قدمت، جوابگوی زائران و علاقه مندان اهل بیت (ع) به ویژه در ایام و مناسبت های خاص نبوده و به همین طرح توسعه آن اجرا می شود.

حجت الاسلام حسینی، می افزاید: در صحن این امامزاده سالانه و در ایام و مناسبت های مختلف برنامه های متنوع مذهبی، فرهنگی و اجتماعی برای دوستداران اهل بیت(ع) برگزار می شود و با توسعه صحن آن می توان خدمات بهتر و مطلوبتری به زائران و گردشگران ارایه داد.

امامزاده سیدحمزه جایگاه ویژه ای در بین دوستداران اهل بیت (ع) دارد

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر لزوم تسریع اجرای طرح های توسعه امامزاده سید حمزه برای استفاده زائران و گردشگران، می گوید: در اجرای این طرح آماده همکاری با اداره کل اوقاف و امور خیریه هستیم.

«تراب محمدی»، با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌های مختلف در اجرای طرح توسعه این امامزاده، می افزاید: امامزاده سیدحمزه جایگاه ویژه و مهمی در بین دوستداران اهل بیت (ع) و اهالی مردم تبریز دارد و لازم است تا وضعیت این امامزاده در اسرع وقت بهبود یابد.

۳۰ میلیارد ریال برای توسعه امامزاده سیدحمزه هزینه شده است

مدیر آستان مقدس امامزاده سیدحمزه (ع) تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سیدحمزه از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) بوده و حدود ۸۰۰ سال قبل و در زمان سلطان غازان خان ایلخانی از منطقه خراسان به عنوان مبلغ دینی به این منطقه عزیمت کرده و منشا خیر و برکت برای مردم این منطقه شده بود.

«سیدجواد قریشی زاده»، با اشاره به اینکه وی در زمان سلطان محمد خدابنده توسط دشمنان اسلام به شهادت رسید، می افزاید: به علت اهمیت و جایگاه امامزاده سیدحمزه در دوران گذشته، شاعران، عرفا و ادیبان زیادی به این منطقه عزیمت کرده اند و وجود مدفن حدود ۴۰۰ عارف، شاعر و ادیب در جوار این امامزاده، گویای اهمیت آن در بین علما و اندیشمندان آن زمان است.به علت اهمیت و جایگاه امامزاده سیدحمزه در دوران گذشته، شاعران، عرفا و ادیبان زیادی به این منطقه عزیمت کرده اند و وجود مدفن حدود ۴۰۰ عارف، شاعر و ادیب در جوار این امامزاده، گویای اهمیت آن در بین علما و اندیشمندان آن زمان است.

وی با بیان اینکه در طول سال برنامه های مختلف فرهنگی، مذهبی و اجتماعی در این مکان مقدس اجرا می شود، اظهار می کند: سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر از زائران این امامزاده از این برنامه ها بهره مند می شوند.

مدیر آستان مقدس امامزاده سیدحمزه (ع) تبریز می گوید: اجرای برنامه های فرهنگی، نمازهای جماعت، سخنرانی های اخلاقی و مذهبی و اجرای دعاهای هفتگی از برنامه های ثابت این امامزاده بوده و در کنار این برنامه ها، کلاس های قرآنی، سبک زندگی ایرانی – اسلامی و مشاوره های خانوادگی و حقوقی برای مردم و زائران اجرا می شود.

قریشی زاده، ادامه می دهد: کلاس های ویژه ای نیز برای اشتغال زایی بانوان در این امامزاده برگزار می شود که از جمله شامل آموزش خیاطی، قالی بافی، گلدوزی، تولید بدلیجات و نقره کاری است.

وی، برگزاری مسابقات فرهنگی و مذهبی، سوگواره های ماه محرم و صفر و توزیع غذای گرم به یکهزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در شب های ماه محرم و برپایی ضیافت افطاری برای حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر در ایام ماه مبارک رمضان از دیگر برنامه های این امامزاده است.

مدیر آستان مقدس امامزاده سیدحمزه (ع) تبریز می گوید: در این امامزاده یک اتاق عقد برای ازدواج آسان جوانان تدارک دیده شده و سه غرفه ثابت برای عرضه محصولات فرهنگی و مذهبی در این مکان مقدس دایر است.در این امامزاده یک اتاق عقد برای ازدواج آسان جوانان تدارک دیده شده و سه غرفه ثابت برای عرضه محصولات فرهنگی و مذهبی در این مکان مقدس دایر است.

 

تاکنون حدود ۳۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح توسعه امامزاده سید حمزه هزینه شده است

قریشی زاده، با اشاره به طرح توسعه صحن امامزاده سیدحمزه، ادامه می دهد: اکنون حسینیه دوم این امامزاده به مساحت ۷۵۰ مترمربع در حال ساخت بوده و پس از تکمیل به حسینه اول الحاق می شود.

وی با بیان اینکه فضاسازی بیرونی و محوطه سازی این امامزاده نیز در حال انجام است، اظهار می کند: تاکنون حدود ۳۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح توسعه این امامزاده هزینه شده و برای تکمیل آن نیز نیاز به ۳۰ میلیارد ریال اعتبار است.

About Author