تولید روغن نباتی بالا رفت

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که از ۲۴ کالای منتخب صنعتی، تولید ۱۱ کالا کاهش یافته و تولید روغن نباتی که در سال گذشته همواره کاهشی بود، نزدیک به ۴۶ درصد افزایش یافته است.
بر اساس این آمار در چهار ماهه نخست امسال تولید چهار کالا بیش از ۲۰ (تا ۷۱.۲ درصد)، یک کالا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد، هشت کالا کمتر از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و تولید ۱۱ کالا نیز کاهش یافته است. در این میان بیشترین افزایش تولید، مربوط به روغن ساخته شده نباتی است که با ۴۵.۸ درصد رشد، تولید آن در چهار ماهه نخست امسال به ۶۹۲ هزار و ۶۰۰ تن رسیده است.
تولید روغن در بیشتر ماه‌های سال قبل بیشترین کاهش را نسبت به سایر کالاها داشت. بر اساس نامه دبیر ستاد تنظیم بازار، کارخانجات تولیدی در سال جاری باید نسبت به تولید ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن که ۱۲۰ هزار تن در بخش های خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام کنند که برای چهار ماه باید معادل ۷۲۰ هزار تن باشد.
در خرداد ماه امسال افزایش قیمت ۳۵ درصدی روغن مایع و ۳۰ درصدی روغن جامد به طور غیررسمی از سوی مسئولان تایید و در نهایت در سامانه ۱۲۴ که ملاک عمل بازرسان صنفی است اعمال شد. مشکلات بازار روغن محدود به افزایش قیمت نیست بلکه در ماه‌های اخیر بازار روغن بارها با تلاطم، کمبود و افزایش قیمت مواجه شد؛ تا جایی که حتی با تشکیل صف‌های طولانی و حواشی دیگر از جمله دریافت کارت ملی برای ارائه روغن در برخی فروشگاه‌ها مواجه شد.

About Author