تکمیل هاب ترانزیتی واجب تر از نان شب برای آذربایجان شرقی !

ساقی آذربایجان– وحید خدادادی: یکبار یکی از استانداران دولت گذشته در روزهای آخر مدیریتش وقتی برای گرفتن مصاحبه به حضورش رسیدم تاکید داشت که از مسئولان استانی بعدی پیگیر باشید تا راه های مواصلاتی و جاده ترانزیتی استان هر چه زودتر تعیین تکلیف شود که تحولی عظیم را ایجاد خواهد کرد.
در سال ۱۳۹۵ برای ارتباط ریلی ایران به اروپا، پنج گزینه مطرح شد که در نهایت مطالعات دو گزینه به مبدأ قزوین، نهایی شد که عبارت بودند از :
الف) قزوین- رشت – آستارا- باکو- تفلیس- کارس ترکیه
ب) قزوین- تبریز- جلفا- چشمه ثریا- ایستگاه دیل اوجو- کارس ترکیه
انتخاب کارس بعنوان مقصد نهایی این مسیر ریلی ازآن روی بود که این شهر شرقی ترین ایستگاه قطار سریع السیر اروپاست و بررسی همه جوانب امر در نهایت نشان داد که مسیر ب به سه دلیل بر مسیر الف می چربد که عبارت بودند از:
اولا: مسیر (ب) از مسیر (الف) حدود ۴۰۰ کیلومتر نزدیکتر است.
ثانیا: در مسیر الف بایستی به سه کشور آذربایجان و گرجستان و ترکیه عوارض ترانزیت و گمرکی پرداخت شود در حالی که در مسیر ب مستقیما وارد خاک ترکیه می شوید.
ثالثا: هزینه قطعه رشت – آستارا چندین برابر هزینه قطعه جلفا- چشمه ثریا است.
با این پیش زمینه ذهنی میرویم سراغ سفر اخیر رییس محترم جمهور به تبریز که یکی از مهم ترین دلایل آن را شاید بتوان افتتاح راه آهن تبریز- بستان آباد دانست. وعده ۲۴ ساله ای بالاخره قرار است رنگ واقعیت بخود بگیرد و صدای سوت این قطار را بالاخره در تبریز بشنویم. اما از چالش ها و یا به تعبیری خواسته های جدی که خواسته ای توامان از سوی مردم تبریز و مسئولان استانی و حتی برخی از نمایندگان است، موضوع تکمیل بخش دوم این مسیر و اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه قدیمی راه آهن است. موضوعی که متفکر آزاد نماینده مجلس هم به این مسئله تاکید داشت و در گفتگو با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان اهم خواسته و مطالبه استان را تکمیل هاب ترانزیتی قلمداد کرد. چنین رویکردی در میان مسئولان اجرایی هم وجود دارد و ذاکری معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم با اشاره به نهایی شدن قرارداد با یک شرکت چینی برای تکمیل این پروژه خبر داد.

نهایی شدن قرارداد اتصال ایستگاه راه آهن خاوران به ایستگاه قدیمی راه آهن تبریز با یک شرکت چینی

وی در گفتگو با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان در رابطه با تکمیل هاب ترانزیتی و اتصال ایستگاه راه آهن خاوران به ایستگاه قدیمی راه آهن تبریز نیز گفت: در این رابطه نیز خواسته به جد و اصلی ما تخصیص و تسریع در صدور فاینانس این پروژه است. ما پیشتر به جهت اهمیتی که این پروژه داشت مذاکرات کلی را با شرکت چینی به پایان رسانده ایم ومکاتباتی که اخیرا وزارت امور خارجه صورت داده دو پروژه با شرکت های چینی نهایی شده که یکی از آن ها همین پروژه اتصال ریلی است. تمامی اقدامات لازم برای اخذ فاینانس انجام شده و منتظریم تا انشالله در این سفر مجوز اخذ این فاینانس هم صادر شود که این موضوع را جزو اولویت های استان اعلام کرده ایم.
وی در پایان در رابطه با طرح مطالعاتی اتصال راه آهن خاوران به ایستگاه قدیمی نیز گفت: قبل از عید مطالعات آن توسط مشاور انجام شده است. البته همانطور که مستحضرید سالیان سال در بحث اتصال این دو خط و انتخاب مسیر اتصال طرح ها نقدهای مختلفی وجود داشت. در هر حال ما در بهمن و اسفند ماه سال گذشته این مسئله را نهایی کرده و شورای برنامه ریزی استان آن را تصویب کرده است و این اطلاعات از طریق وزارت راه و شهرسازی در اختیار شرکت خارجی قرار داده شده است و از این رو از بعد فنی برای بحث اتصال مسئله خاصی وجود ندارد و این طرح هم بعنوان کمربند ریلی شهر ایفای نقش خواهد کرد و به یک قطار حومه شهری تبدیل خواهد شد. این طرح می تواند در آینده در تکمیل مسیر تبریز- مرند و انشعاب به چشمه ثریا باشد که مسیر ریلی اتصال به اروپاست. راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم از این طرح استقبال کرده اند و معتقدم این اتصال باعث خیر و برکت برای استان ماخواهد بود و فعال شدن این کریدور در رونق اقتصادی استان هم نقش بسزایی خواهد داشت.

About Author