ثبت جهانی ۱۵ طرح فرش دستباف در استان اردبیل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: ۱۵ طرح فرش دستباف استان اردبیل که مورد توجه بافندگان بوده، به ثبت جهانی رسیده است.
رامین صادقی گفت: صنعت اصیل فرش در استان اردبیل در مناطق روستایی رونق داشته که در حال حاضر بسیاری از خانوار‌ها به دنبال رونق تولید و عرضه فرش دستباف هستند که این موضوع به عنوان اولویت اساسی مطرح است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در نشست اتحادیه‌های بافندگان فرش دستباف روستایی اردبیل گفت: ۱۵ طرح فرش دستباف استان اردبیل که مورد توجه بافندگان بوده، به ثبت جهانی رسیده است که درصدد هستیم به تمامی اهداف خود در راستای توسعه صنعت فرش دستبافی می‌توانیم جامه عمل بپوشانیم.
او گفت: ۴۴ هزار نفر در استان اردبیل در فعالیت فرشبافی هستند که کمتر از ۱۵ درصد آن‌ها زیرپوشش بیمه قرار گرفته‌اند که در این زمینه تامین اجتماعی، بیمه روستایی و عشایری در حال ارائه خدمات برای حمایت از بافندگان فرش در دستور کار است که درصدد هستیم مشکلات بافندگان فرش را در اسرع وقت انجام می‌دهیم.
رئیس صمت استان اردبیل گفت: مشکلات بافندگان فرش را در کنار دغدغه بیمه و عدم تامین مالی در دستور کار قرار داده‌ایم که این مسئله سبب کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌گران می‌شود و درصدد هستیم مشکلات موجود در عرصه تولید و عرضه فرش را برطرف کنیم و اقدامات لازم در این زمینه را به صورت مداوم انجام دهیم.
صادقی می‌گوید: اجرای طرح‌های معروف بافندگان فرش در استان اردبیل را با استقبال خوب تولیدکنندگان روبه‌رو هستیم که در این زمینه درصدد هستیم مشکلات بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف را در عرصه جهانی و بین‌المللی برطرف کنیم که نبود زیرساخت‌های گمرک تخصصی صادرات فرش در این استان را پیگیری می‌کنیم.
او گفت: توسعه صادرات فرش نیز از اهم مواردی است که برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه مد نظر قرار داده‌ایم و درصدد هستیم بازار صادراتی مناسبی را برای بافندگان فرش ایحاد کنیم به طوری که با تلاش‌های انجام یافته سالانه ۹۰ هزار مترمربع فرش در استان اردبیل تولید می‌شود که رونق اشتغال و افزایش درآمد را به دنبال خواهد داشت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: ارتقای بخش تولید و عرضه محصولات در سال‌های آینده وضعیت امیدبخشی را در عرصه تولید استان رقم خواهد زد که در این زمینه تمام تلاش و جدیت ما بر این است تا بتوانیم به تمامی اهداف خود در این راستا جامه عمل بپوشانیم.

About Author