جای خالی حسین امیرعبداللهیان در عکس دسته‌جمعی وزرای جنبش عدم تعهد در باکو

اجلاس وزرای جنبش عدم تعهد با سخنرانی رئیس جمهور آذربایجان در مرکز همایش‌های شهر باکو افتتاح شد. حسین امیرعبداللهیان برای شرکت در این اجلاس عازم باکو شده اما در عکس دسته جمعی نمایندگان و وزرای کشورهای عضو جنبش عدم تعهدها حضور پیدا نکرده است.

به گزارش ساقی آذربایجان، حسین امیرعبداللهیان روز گذشته برای شرکت در اجلاس وزرای جنبش عدم تعهد با عنوان «جنبش عدم تعهد؛ متحد و استوار در مواجهه با چالش‌های نوظهور» وارد باکو شد. وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، سایر وزرای خارجه و معاونان وزرا و نمایندگان سران این جنبش از کشور‌های مختلف در این اجلاس حضور دارند.

آنچه در حضور ایران در اجلاس باکو جلب توجه می‌کند، عدم حضور امیرعبداللهیان در عکس‌های دسته‌جمعی وزرا و نمایندگان کشورهای حاضر در نخستین روز اجلاس است. این اجلاس قرار است به مدت دو روز ادامه داشته باشد و دلیل عدم حضور وزیر خارجه ایران در عکس‌های دسته‌جمعی مشخص نیست. لازم به ذکر است که هیچ یک از رسانه‌های ایرانی همراه وزیر خارجه در اجلاس باکو، تصویر عکس یادگاری وزرا را منتشر نکرده‌اند.

 

عکس یادگاری وزرای جنبش عدم تعهدها در روز نخست اجلاس باکو بدون حضور امیرعبداللهیان

سال ۱۳۹۸، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در صف اول عکس دسته جمعی وزرای خارجه و حسن روحانی در کنار الهام علی‌‌اف رئیس جمهور آذربایجان در عکس‌های یادگاری وزرا و سران در پایان اجلاس ایستاده بودند. باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، آبان ماه ۱۳۹۸ میزبان هیجدهمین اجلاس سران و نخست وزیران کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد بود.

عدم حضور وزیرخارجه ایران در عکس دسته جمعی وزرای جنبش عدم تعهد در باکو

نشست وزرای امور خارجه عضو جنبش عدم تعهد در باکو با حضور محمدجواد ظریف وزیر وقت امور خارجه ایران – آبان ۹۸

عدم حضور وزیرخارجه ایران در عکس دسته جمعی وزرای جنبش عدم تعهد در باکو

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد

انتظار می‌رود با حضور امیرعبداللهیان در باکو، روابط بین دو کشور که در ماه‌های اخیر تیره شده، بهبود پیدا کند. تنش‌ها میان ایران و آذربایجان بعد از پیروزی باکو در جنگ قره‌باغ بالا رفته است. پس از حادثه حمله به سفارت آذربایجان در تهران و کشته شدن یکی از دیپلمات‌های این کشور در جریان این حمله، جمهوری آذربایجان سفیر خود را فراخوانده و سفارت این کشور در ایران بسته شده است. فروردین ماه جمهوری آذربایجان چهار دیپلمات ایرانی را به عنوان «عنصر نامطلوب» معرفی کرده و از کشورش اخراج کرد. ایران در اقدامی متقابل، چهار دیپلمات آذربایجانی را در تهران و تبریز اخراج کرد.



اخراج دیپلمات‌های آذربایجانی از ایران، یک روز بعد از اظهارات الهام علی‌‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان درباره روابط باکو و تهران و یک ماه بعد از اقدام آذربایجان در اخراج دیپلمات‌های ایرانی انجام شده بود که نشان می‌داد در نتیجه اظهارات علی‌‌اف بوده است. علی‌‌اف گفته بود مقامات و نهاد‌های قدرت در ایران باید بدانند که زبان زور و تهدید علیه جمهوری آذربایجان کارساز نیست.

او گفته روابط دو کشور در سطح پایینی است و ادامه، بهبود یا بدتر شدن این روابط منوط به پاسخ ایران به درخواست‌های جمهوری آذربایجان است. رئیس جمهور آذربایجان توضیحی درباره درخواست‌های جمهوری آذربایجان از ایران نداده اما به نظر می‌رسد مساله دالان زنگزور یکی از این درخواست‌ها باشد.

About Author