جذابیت فضای مجازی مردم را از کتاب دور کرده است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: همان طور که رهبر انقلاب فرموده اند باید تحول فرهنگی در کشور ایجاد شود اما به قدری فضای مجازی جذاب است که تمرکز مردم را از کتاب دور می‌کند و ما اگر می خواهیم دشمن کتاب را از بین ببریم باید با استفاده بی رویه از فضای مجازی مقابله کنیم.
علیرضا منادی در آیین اختتامیه سومین جشنواره کتاب سال اظهار کرد: ما افتخار می‌کنیم که مسلمان هستیم و پیامبر اکرم(ص) وقتی مبعوث شدند، اولین دستوری که خداوند به ایشان داد “اقرا بسم ربک الذی خلق” بود و این یعنی که خداوند به عنوان معلم جلو آمد و خواندن و نوشتن را به پیامبر آموخت و برای خواندن هم باید کتابی باشد که بخواند و در واقع کتاب خواندن را یاد گرفت.
وی افزود: در شهر و استان ما اگر به فرهنگ وقت گذاشته شود، اتفاقات بزرگی می‌تواند رقم بخورد زیرا سابقه استان ما بسیار روشن است.
وی ادامه داد: اولا افتخار می‌کنیم که اولین چاپخانه‌ای که در ایران ایجاد شد در شهر تبریز بود و دستگاه چاپ گوتنبرگ برای اولین بار به تبریز آمد که نمونه اش در موزه باقی مانده است. همچنین اولین مجلد قرآن و اولین روزنامه در ایران در تبریز به چاپ رسیده است.
منادی گفت: شهر تبریز استان ما در حوزه فرهنگ جایگاه بالایی دارد. در ۱۰۰ سال اخیر سه علامه در حوزه علوم انسانی ظهور کرده‌اند که هر سه آن ها یعنی علامه امینی، علامه طباطبائی و علامه جعفری اهل تبریز بودند.
وی بیان کرد: در حوزه فرهنگ و شعر هم می‌بینیم که در مقبره الشعرای ما ۴۰۰ شاعر خفته اند یعنی تبریز صبغه شعری بالایی دارد و می‌دانیم که خواستگاه مثنوی معنوی تبریز است زیرا مولوی را شمس تبریزی مولوی کرد.
وی اضافه کرد: در کوچه به کوچه این شهر شاعران و مجتهدان و عارفان بزرگی حضور داشته‌اند. در حوزه شعر بانوان، پروین اعتصامی در تاریخ درخشید که اهل تبریز بود و اساس کتابخانه مجلس شورای اسلامی را پدر پروین، اعتصام الملک بنا کرد و همچنین روز شعر و شاعری به نام شهریار است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و در مجلس گفت: این هایی که گفته شد گذشته درخشان استان ماست و دستمایه این قضیه ممارست است. بزرگترین حسن آذربایجان این است که مردمش پرتلاش و توانا در انجام امورات مهم هستند و پشتکار دارند.
وی مطرح کرد: یکی از راه‌هایی که خواندن کتاب را به فرزندان ما می‌آموزد، افزایش اراده و پشتکار آن‌هاست؛ همان طور که رهبر انقلاب گفت در خانه ما همه کتاب به بغل می خوابند، همه باید چنین باشیم و این کار فرهنگ خانواده را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی برای خواندن کتاب ابتدا از خانواده شروع می‌شود اما متاسفانه امروزه همه در خانه فقط با گوشی بازی می‌کنند و به کتاب توجه زیادی ندارند.
منادی اظهار کرد: یکی از خاصیت‌های کتاب این است که مرجعیت دارد و مرجعیت آن این است که از فیلترهای مختلف می‌گذرد و هر کتابی قابلیت چاپ پیدا نمی‌کند.
وی گفت: باید تلاش کنیم تا فرهنگ کتاب خوانی را توسعه دهیم. من و خانواده‌ام به جای چیزهای دیگر کتاب خیرات می‌کنیم و چه خوب است این کارها افزایش یابد.

About Author