حضور بانوان به‌عنوان دستیار فیلمبردار در سینما

پریا صادق بیگی دستیار فیلمبردار در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه حضور بانوان به عنوان دستیار فیلمبردار در سینما و تلویزیون چه در ایران و چه در دیگر کشورهایی که صاحب صنعت سینما هستند، بسیار کم است، گفت: در حال حاضر ۶ خانم به عنوان دستیار فیلمبردار عضو خانه سینما هستند و تعداد اندک دیگری نیز خارج از عضویت در خانه سینما در این رشته مشغول به کار هستند.
وی بیان کرد: می‌توان گفت که نزدیک به ۲ دهه است که خانم‌ها در این حوزه در سینمای ایران حضور دارند، اما طی ۲ سال اخیر فعالیت آن‌ها در این عرصه افزایش پیدا کرده است. در واقع فضای کاری و نگاهی که به آن در سینمای ایران وجود دارد، چندان جدا از فضای کاری در جامعه نیست و معمولاً همان نگاه تبعیض‌آمیز به خانم‌ها وجود دارد.
این دستیار فیلمبردار با اشاره به اینکه حضور بانوان به عنوان دستیار فیلمبردار در سینما معمولاً متفاوت و عجیب است، ادامه داد: زمانی که در خیابان‌ها مشغول به کار هستیم، با نگاه‌های متفاوتی از سوی مردم مواجه می‌شویم، البته مشکلات بسیاری نیز در خود سینما با آن مواجه هستیم اما با تمام مشکلاتی که سر راه ما وجود دارد باز هم بانوان علاقه مند به این حوزه تمام تلاش خود را می‌کنند تا بتوانند به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند.
مدیر فیلمبرداری فیلم کوتاه «بلک برد» گفت: تاکید می‌کنم که در تمام دنیا درصد بسیار کمی از خانم‌ها در حوزه فیلمبرداری سینما حضور دارند، اما با این حال نسبت به گذشته جسارت برای ورود و فعالیت در این رشته افزایش پیدا کرده است و همین جسارت سبب شده تا از سوی پروژه‌های مختلف نسبت به گذشته راحت تر پذیرفته شویم.
وی با بیان اینکه طی ۱۰ سال فعالیت در رشته دستیار فیلمبرداری با گروه‌های خوبی همکاری کرده که این حضور را پذیرفته‌اند، تاکید کرد: از ابتدا هدف من از ورود به این رشته این بود که بتوانم به عنوان مدیر فیلمبرداری فعالیت کنم، برای رسیدن به این هدف بی شک راه پیچیده‌ای پیش رو دارم اما تمام تلاش خود را می‌کنم در این زمینه موفق باشم.
دستیار فیلمبردار «دارکوب» با اشاره به اینکه سینما نیازمند نگاه‌ها و اتفاقات جدید است، توضیح داد: مساله فعلی نگاه جنسیت زده به فعالیت در سینما نیست، بلکه باید به دنبال نگاه‌های جدید در بخش‌های مختلف سینمایی باشیم، این نگاه می‌تواند از سوی یک مرد و یا یک زن دنبال شود تا بتوان شاهد اتفاقات جدید در سینما باشیم. ایجاد فضای مناسب برای توسعه نگاه‌های جدید به سینما از اهمیت بسیاری برخوردار است، نباید فراموش کرد که تثبیت گام اولی که برای حضور نیروهای جوان چه به عنوان زن و یا مرد برداشته شده و کمرنگ شدن نگاه‌های منفی به فعالیت زنان در چنین رشته‌هایی مکمل یکدیگر است و باید به این مسائل توجه ویژه کرد. به عنوان یک دستیار فیلمبردار طی سال‌ها فعالیتم تلاش بسیاری کردم تا بتوانم خود را در سینما ثابت کنم، این در حالی است که می‌توانستم چنین انرژی را صرف پیشرفت بیشتر و بهتر خود در کار کنم، به همین دلیل امیدوارم شرایط و سیاست‌های بهتری برای حضور افرادی مانند ما فراهم شود. البته این تلاش تنها مربوط به زن بودن ندارد، بلکه بسیاری از دستیاران فیلمبردار برای رسیدن به هدف اصلی خود که همان مدیریت فیلمبرداری است با مشکلات بسیاری مواجه هستند و این مشکلات کاملاً فراجنسیتی است.

About Author