خالی بودن ۴۲ درصدی ظرفیت صنایع آذربایجان شرقی حاکی از نبود بازار است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی خالی بودن ۴۲ درصد ظرفیت صنایع استان را حاکی از نبود بازار دانست و گفت: لازم است با همراهی‌های گمرکات بازارچه‌های مرزی استان توسعه یابند.
محمد فرشکاران در دیدار ناظر گمرکات استان با وی اظهار کرد: با وجود اینکه با چند کشور مرز زمینی مشترک داریم آرامش نسبی در گمرکات استان برقرار است.
وی افزود: عمده وظایف گمرک تخصصی و فنی بوده و تراز تجاری معمولا توسط گمرک تثبیت می‌شود که در جلوگیری از قاچاق بسیار موثر است.
فرشکاران یادآور شد: رویکرد دولت سیزدهم این است که در سال آینده اختیارات و اعتباراتی را به استان‌ها تفویض کند و در جهت تحقق رشد هشت درصدی اقتصاد کشور به توانایی‌ها و ظرفیت‌های استان‌ها تکیه بیشتری داشته باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی ادامه داد: در این راستا نهادهایی مثل اتاق بازرگانی، گمرکات و دستگاه هایی مثل استانداری و مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان راهبران سیاسی و اقتصادی استان نقش خطیری به عهده دارند تا بخشی از این هدف را تحقق بخشند.
وی همچنین بر ضرورت ایجاد و توسعه بازار تولیدات و محصولات مختلف استان در کشورهای همسایه تاکید و اضافه کرد: اتصال خط آهن جلفا به نخجوان و فعال کردن خط دوم کریدور شمال و جنوب موجب افزایش صادرات و در نتیجه رونق اقتصادی استان خواهد شد.
ناظر گمرکات استان آذربایجان‌شرقی و مدیرکل گمرک تبریز نیز در این دیدار به ارائه گزارشی از فعالیت‌های گمرکات استان پرداخت و گفت: میزان درآمدهای ملی و استانی گمرکات استان در ۱۰ ماه سال جاری به ترتیب ارقام ۶۳۸ و ۱۵ میلیارد تومان بوده است.
لیلی اورنگی همچنین از افزایش حدود ۳۰ درصدی میزان واردات و صادرات گمرکات آذربایجان شرقی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

About Author