خانه‌های بوم‌گردی؛ فرصتی برای توسعه گردشگری روستایی در زنجان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابهر گفت: راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی فرصت‌ مناسبی برای ایجاد اشتغال و توسعه گردشگری روستایی است.
داوود آبیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه خانه‌های بوم‌گردی یکی از اماکنی است که در روستاهایی که قابلیت گردشگری دارند، راه‌اندازی شده‌ است، اظهار کرد: در حال حاضر در ابهر ۳۲ مجوز خانه بوم‌گردی صادر شده که برخی از این خانه‌ها فعال نیست.
وی با بیان اینکه عمده مجوزهای خانه بوم‌گردی در روستاهای هدف گردشگری صادر شده است، تصریح کرد: دلیل این موضوع نیز بکر بودن این مناطق، معرفی آداب و رسوم، معماری سنتی و المان‌های فرهنگی که جاذبه روستاهای گردشگری محسوب می شوند، است.
آبیان با بیان اینکه از مهم‌ترین مزیت خانه‌های بوم‌گردی این است که می‌توان با یک مجوز خدمات متعدد گردشگری در این خانه‌ها ارائه کرد، ادامه داد: این خدمات شامل اقامت، پذیرایی، معرفی و فروش صنایع‌دستی و نیز محصولات روستا می‌شود.
این مسئول با یادآوری اینکه خوشبختانه استقبال خوبی از خانه‌های بوم‌گردی در سطح شهرستان ابهر وجود دارد، متذکر شد: بیشتر خانه‌های بوم‌گردی در روستاهای هدف گردشگری این شهرستان از جمله درسجین، قروه، کوله‌خانه، کماجین کوی‌نیک و ازناب راه‌اندازی شده‌ است.
وی با توضیح این مطلب که حوزه گردشگری یکی از حوزه‌هایی است که بیشترین آسیب را در کرونا دیده و بسیاری از خسارت‌ها هنوز هم جبران نشده است که خانه‌های بوم‌گردی نیز از این قاعده مستثنی نیست، یادآور شد: با توجه به محدودیت‌هایی دوران کرونا که امکان سفر را میسر نمی‌کرد به اذعان اکثر کارشناسان بعد از کرونا حوزه گردشگری از حوزه‌هایی است که بیشترین استقبال از آن به عمل خواهد آمد.
این مسئول با یادآوری اینکه شخصی که متقاضی راه‌اندازی خانه بوم‌گردی در یک روستا است باید از فیلترهای متعدد عبور کرده و در صورت دارا بودن شرایط لازم می‌تواند موفق به اخذ مجوز شود، تاکید کرد: مجوز صادر شده شش ماهه است و اگر فرد تخلفی در طی شش ماه نداشته باشد مجوز تمدید می‌شود.
آبیان با اشاره به نظارت‌های انجام شده بر خانه‌های بوم‌گردی، یادآور شد: این نظارت‌ها توسط اماکن و اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام می‌شود و اگر تخلف مالکان خانه‌های بوم‌گردی محرز شود، مجوز آن‌ها ابطال می‌شود.
این مسئول با توضیح این مطلب که یکی از مهم‌ترین فواید راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی در روستاها ایجاد اشتغال برای روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهر است، خاطرنشان کرد: هر خانه بوم‌گردی برای دو نفر به صورت مستقیم و ۵ نفر نیز به صورت غیرمستقیم ایجاد شغل می‌کند و از دیگر مزایای آن نیز این است که نسبت به سایر حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کمتری می‌خواهد.

About Author