خرید تضمینی ۵۵۰ تن گندم پس از افزایش نرخ در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از خرید تضمینی ۵۵۰ تن گندم (اندوخته گندم سال گذشته کشاورزان) پس از افزایش نرخ در استان خبر داد و گفت: این میزان خرید گندم در مدت مشابه سال‌های گذشته امکان نداشت.
به گزارش ساقی آذربایجان، اکبر فتحی در جلسه کارگروه تولیدات گیاهی استان، با بیان این‌که افزایش قیمت خرید تضمینی گندم یک اقدام بی نظیر در بدنه زراعت کشور است، اظهار کرد: این افزایش قیمت که در زمان خود با قیمت جهانی گندم برابری می‌کرد، باعث شده تا کشاورزان شروع به فروش محصول گندم سال گذشته خود کنند.
وی افزود: یکی از دغدغه‌های اساسی استان ما نیز تامین گندم و خرید محصول از کشاورزان بود که امسال با استفاده از ظرفیت استانی و تصمیم دولتی مبنی بر افزایش نرخ خرید تضمینی، این دغدغه اساسی تقریبا رفع شده و تولید استان تقریبا کفاف مصرف ماهانه استان را می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: این ظرفیت ایجاد شده که باعث اشتیاق گندم کاران به فروش محصول شده است را می‌توان در بحث تغذیه نباتی، مصرف کودهای مناسب، مبارزه با آفات و علف‌های هرز و … بهره برد و کشاورزان را به این امور نیز مشتاق کرد.
فتحی گفت: تنها با مبارزه درست با علف‌های هرز می‌توان افزایش ۱۵ درصدی تولید محصول داشت و اگر مبارزه با علف‌های هرز انجام نگیرد، ممکن است محصول تا ۱۰۰ درصد از بین رود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که ورود سازمان تعاونی روستایی در بحث کشاورزی قراردادی، این سازمان را به سمت تولید سوق داده است، افزود: کارخانجات آرد استان صرفا مطالبه گری می‌کنند و تمایلی برای قبول مسئولیت در حوزه کشاورزی قراردادی و تامین مستقیم نهاده‌های خود از تولیدکنندگان ندارند اما این در حالی است که تنها راه نجات بخش کشاورزی در نظام بهره برداری کنونی و مشکل کوچک بودن قطعات کشاورزی، کشاورزی قراردادی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: عمل به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر دانش بنیانی کردن تولید در عرصه زراعت، امنیت غذایی پایدار را به دنبال خواهد داشت و این امر نه با کشاورزان کهنسال کم سواد بلکه با تربیت کارشناسان و تشکل‌های کشاورزی و تزریق دانش به مزرعه امکان پذیر است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه با بیان این‌که برنامه ریزی برای بهبود وضعیت کشاورزی استان انجام گرفته اما راه‌های رسیدن به اهداف و وظیفه هر بخش هنوز به صورت قطعی و دقیق مشخص نیست، اظهار کرد: هر بخش و ارگانی از جمله بخش زراعت، ترویج، تشکل‌ها، مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی و … باید بدانند که چه وظیفه‌ای در ارتقای سطح کشاورزی استان و به خصوص دانش بنیانی کردن این بخش دارند.
وی با بیان این‌که از لحاظ تامین منابع اعتباری مشکلی نداریم اما در نحوه استفاده از ظرفیت‌ها دچار مشکل هستیم، افزود: کشاورزان برتر و پیشرو بسیاری هر ساله در بخش استانی و ملی انتخاب می‌شوند. باید ظرفیت این کشاورزان برتر در هر روستا را شناسایی کرد و به عنوان الگویی در هر منطقه، به سمت بهبود وضعیت، افزایش عملکرد، ارتقای راندمان و بهره وری کشاورزی در آن منطقه رفت.
وی خاطرنشان کرد: امسال با افزایش بارندگی به خصوص در نواحی شمالی استان شاهد خوشحالی کشاورزی و از طرفی افزایش رشد علف‌های هرز بودیم. کشاورزان ما متاسفانه در بحث مبارزه با علف‌های هرز و بیماری‌های گیاهی ضعیف عمل می‌کنند اما می‌توانیم با استفاده از کشاورزان پیشرویی که در هر منطقه وجود دارند، سایر کشاورزان را نسبت به مبارزه با این قبیل امراض گیاهی سوق دهیم.
فتحی افزود: بخش کشاورزی استان با کمبود کارشناس مواجه است اما با توجه به این‌که افزایش کارشناسان عملا به جهت سیاست گذاری دولت امکان پذیر نیست، می‌توانیم از بدنه خود روستا و کشاورزان بومی برای انتقال دانش به بخش کشاورزی استفاده کنیم که این امر نیز با شناسایی کشاورز برتر و انتقال دانش به مزرعه آن و سپس اشتیاق سایر کشاورزان برای دست یافتن به آن دانش انجام می‌گیرد.
وی با تاکید بر اهمیت توانمندسازی مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی در استان، ادامه داد: این مراکز که محلی برای حضور دانشمندان بخش کشاورزی محسوب می‌شوند، بایستی به عنوان محل نخست و اولویت دار برای مراجعه کشاورزان جهت دریافت خدمات فنی مهندسی باشد.

About Author