خطرات ماکروویو برای سلامت انسان را بدانید

سازمان غذا و داروی آمریکا ماکروویو را جزو دسته امواج الکترومغناطیس دسته بندی کرده است.
ساینس اینفو گزارش داد، برای دهه هاست که ماکروویو به یکی از وسایل ثابت آشپزخانه‌ها تبدیل شده است. این دستگاه به شما اجازه می‌دهد از سبزیجات یخ زده تا غذا‌های فرآوری شده را در زمانی کوتاه بپزید.
با این حال، مردم همواره این نگرانی را دارند که آیا در مقابل ماکروویو قرار گرفتن، می‌تواند برای سلامتی بدن مضر باشد یا خیر. این نگرانی همواره و از زمان ساخته شدن دستگاه ماکروویو در دهه ۸۰ میلادی وجود داشته است.
سازمان غذا و داروی آمریکا در پاسخ می‌گوید آسیب در برابر اشعه ماکروویو موضوعی است که احتمال وقوع آن بسیار پایین است. با این وجود، می‌توانید در زمان استفاده از این دستگاه برخی توصیه‌ها برای کاهش آسیب پذیری در مقابل آن را رعایت کنید.
در حقیقت اگر از ماکروویو به درستی استفاده کنید به هیچ عنوان برای سلامت بدن خطرناک نیست. سازمان غذا و داروی آمریکا ماکروویو را در دسته امواج الکترومغناطیسی دسته بندی می‌کند که طی آن انرژی از طریق هوا جابه جا می‌شود. امواج الکترومغناطیسی انواع مختلفی دارد که شامل امواج رادیویی، نور‌های قابل دید، ایکس ری، و اشعه گاما می‌شود.
خوشبختانه ماکروویو همانند امواج رادیویی در دسته امواج غیریونیزه کننده قرار می‌گیرد. امواج غیر یونیزه کننده انرژی کافی برای خارج کردن الکترون از اتم را ندارند. به همین دلیل ماکروویو توانایی آسیب به دی ان‌ای (DNA) سلول‌ها را ندارد.
این در حالی است که امواجی مانند ایکس ری و اشعه گاما در دسته امواج یونیزه کننده قرار می‌گیرند که می‌تواند با آسیب به دی ان‌ای سلول ها، باعث بروز سرطان در انسان شوند.
محققان می‌گویند گرچه ماکروویو در دسته اشعه‌های غیریونیزه کننده قرار می‌گیرد، اما این بدان معنا نیست که استفاده از آن کاملاً بی خطر است. ماکروویو در فرآیند پختن غذا باعث حرکت مولکول‌های آب و گرم شدن آن می‌شود. از جنبه تئوری این اتفاق می‌تواند بر روی بافت‌های بدن نیز بیوفتد. همچنین امواج ماکروویو می‌تواند باعث بروز سوختگی در انسان شود.
با این حال، چنین آسیب‌هایی به ندرت رخ می‌دهد. این اتفاق تنها زمانی ممکن است رخ دهد که این دستگاه آسیب دیده و میزان بالایی امواج (از چند ماکروویو) به فرد اصابت کند. به طور عمومی ماکروویو‌ها را طوری طراحی می‌کنند که احتمال آسیب و نشت اشعه از آن‌ها بعید است.
با این وجود، سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه می‌کند به طور دائمی ماکروویو خود را مورد بررسی قرار دهید تا از عدم وجود آسیب به آن اطمینان حاصل کنید. همچنین اگر در دستگاه به درستی بسته نمی‌شود از استفاده از آن خودداری کنید.

About Author