خط ۲ مترو تبریز نیازمند تامین ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار است

شهردار تبریز اظهار کرد: اتمام پروژه و راه‌اندازی فاز اول خط دو مترو تبریز تا پایان این دوره از مدیریت شهری از مهمترین هدفگذاری‌های شهرداری تبریز است و برای تحقق آن نیازمند تامین مالی ۲۵ هزار میلیارد تومان هستیم.

یعقوب هوشیار در یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تبریز بر ثبت عملکرد و رکورد بی‌سابقه اجرای پروژه مترو در تبریز تاکید کرد و افزود: در طول ادوار مختلف مدیریت شهری تبریز، این حجم از تسریع و پیشرفت اجرایی در حوزه قطار شهری بی‌سابقه است و در صورت تامین مالی ۲۵ هزار میلیارد تومان شاهد بهره‌برداری از خط دو مترو تبریز خواهیم بود.

وی عنوان کرد: ۳۰ درصد بودجه مصوب سال‌جاری برای اجرای پروژه مترو تبریز پیش‌بینی شده است ولی با توجه به تسریع در اجرای این پروژه و با لحاظ ردیف تملکی مسیر خط دو مصمم هستیم تخصیص اعتباری، بیشتر از میزان پیش‌بینی شده باشد.

وی با بیان این‌که دستگاه حفاری “تی بی ام غربی” طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، آذرماه سال‌جاری از مسیر خط دو خارج می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر این دستگاه به سطح زیرین خیابان تربیت رسیده است که بر اساس زمان آغاز حفاری، یک عملکرد بی‌نظیر در حوزه مترو محسوب می‌شود.

هوشیار تشریح کرد: تقویت توان عملیاتی شهرداری تبریز برای اجرای پروژه کلان قطار شهری، منجر به اجرای هم زمان حفاری و احداث ایستگاه‌های خط دو مترو تبریز از ایستگاه اول قراملک شده است و پیش‌بینی ما این است که بودجه مصوب امسال در ردیف پروژه عمرانی مترو محقق شود.

وی اضافه کرد: تحقق هدف بهره‌برداری از خط دو مترو تبریز تا میدان فهمیده نیازمند تخصیص و تزریق ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

وی در ادامه از تحقق ۲۵ درصدی درآمد پایدار شهری در شش ماهه نخست سال‌جاری خبر داد و گفت: طی این مدت ۱۳۵۰ میلیارد تومان از محل درآمد پایدار وصول شده است.

شهردار تبریز با ارائه آمار عملکرد منابع و مصارف شش ماهه برنامه و بودجه شهرداری در سال جاری، اظهار کرد: در خصوص عوارض آلایندگی، جا دارد از مدیرعامل جدید پتروشیمی تبریز جهت همکاری و تعهد پرداخت عوارض در کمترین زمان قدردانی کنیم چرا که مطابق صحبت‌ها، پتروشمی تبریز تا یک ماه آینده عوارض آلایندگی را پرداخت می‌کند.

وی با بیان این‌که تعداد ۹۰۰ فقره پروانه ساختمانی با مساحت یک میلیون و ۷۰۶ متر مربع طی مدت شش ماهه نخست امسال در شهرداری صادر شده است، افزود: طی این مدت ۲۶۰ هزار مترمربع مساحت پروانه ساختمانی در بافت فرسوده شهری صادر شده و پیش بینی می‌شود این رقم در نیمه دوم سال روند افزایشی داشته باشد.

وی با تاکید بر اهمیت درآمد پایدار شهری، خاطرنشان کرد: درآمد پایدار شهری مشتمل بر ارزش افزوده مرکز و درآمد مناطق دهگانه است. برآورد و پیش بینی ما برای درآمدپایدار ۲۱ درصد بود ولی در میدان عمل، تحقق ۲۵ درصدی درآمد پایدار شهری با تلاش دست اندرکاران به ثبت رسید.

هوشیار در رابطه با پروژه متروی تبریز نیز افزود: هزینه کرد شهرداری تبریز به این پروژه بر اساس قانون بوده است. در متمم بودجه، افزایش بودجه پروژه‌های عمرانی را اعمال خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم تا ۳۰ درصد فراتر از پیش‌بینی خود در حوزه عمرانی، عمل کنیم.

وی در خصوص احداث پارک‌های متعدد در سطح شهر نیز ادامه داد: عملیات احداث مجموعه شهربانو در مرحله تملک و تواقفات قرار دارد. عملیات عمرانی احداث پارک چلبی با مساحت چهار هکتار و هزینه کرد بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان، ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این پارک پس از بهره‌برداری به یکی از پارک‌های منحصربه فرد تبریز بدل می‌شود.

گفتنی است؛ خط دوم متروی تبریز به طول حدود ۲۲.۴ کیلومتر، در حال حاضر طولانی‌ترین مسیر از شبکه ریلی کلان‌شهر تبریز است. این خط، شامل ۲۰ ایستگاه است که از محدوده زمین‌های قراملک تبریز (کارخانه کود آلی) شروع شده، از طریق خیابان وحدت و میدان قراملک (اولین ایستگاه) و پس از عبور از زیر خیابان آخونی، خیابان قدس، در ایستگاه میدان کهن (محققی) دارای ایستگاه تبادلی با خط یک بوده و از طریق میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده و ضمن عبور از میدان شهید فهمیده باغمیشه به سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد، نمایشگاه بین المللی و نهایتاً در میدان بسیج خاتمه می‌یابد.

در طرح توسعه این خط، گذر از منطقه خاوران و اتصال به ایستگاه راه‌آهن تبریز- میانه در نظر گرفته شده است.

درآمد نقدی ۷۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تبریز در ۶ ماهه امسال

خط ۲ مترو تبریز نیازمند تامین ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: تحقق ۸۵ درصدی بودجه شهرداری تبریز در بخش درآمد ایده‌آل بوده و نشان دهنده برنامه شهرداری در حوزه کسب درآمد است.

علی نوای باغبان در ادامه این جلسه، در بررسی گزارش آمار عملکرد منابع و مصارف شش‌ماهه برنامه و بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ شهرداری، عنوان کرد: طی این مدت شاهد کسب درآمد ۷۵۰۰ میلیارد تومانی بوده‌ایم که ۹۳ درصد این میزان توسط مناطق دهگانه شهرداری انجام گرفته است.

وی افزود: درآمد ۳۰۰۰ میلیاردی سازمان‌های شهرداری نیز از محل خود آن‌ها و شهرداری مرکز بوده و در مجموع با ارقام تکراری ۹۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان این‌که عملکرد شش ماهه به طور تفصیلی در کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر بررسی شده است، گفت: صدور عوارض پروانه‌های ساختمانی و ارزش‌ افزوده دولتی، بخش بزرگی از ردیف‌های درآمدی شهرداری است.

نوای باغبان خاطرنشان کرد: در بخش کمک‌های دولتی، طی شش ماه شاهد تحقق ۵۶ درصدی بوده‌ایم ولی انتظار ما تحقق ۱۰۰ درصدی است.

وی با تاکید بر ضرورت تلاش بیشتر برخی مناطق شهرداری در شش‌ماهه دوم سال، یادآوری کرد: در بخش هزینه‌ها، ۸۸ درصد هزینه جاری محقق شده است و انتظار می‌رود در شش‌ماهه دوم این میزان به بیش از ۱۰۰ درصد برسد.

خط ۲ مترو تبریز نیازمند تامین ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار است

نائب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز نیز از تحقق ۸۵ درصدی بودجه شش ماهه نخست شهرداری تبریز خبر داد و گفت: شهرداری در خرید تجهیزات آتش‌نشانی و احداث ایستگاه‌های آتش‌نشانی تحقق خوبی ثبت کرده است.

احد صادقی با اعلام این‌که در ۱۰ سال گذشته شهرداری، تحقق بودجه به بیش از ۵۰ درصد نرسیده بود، اظهار کرد: با وجود با افزایش ۱۰۰ بودجه امسال در مقایسه با سال پیش، تحقق ۸۵ درصدی بودجه طی شش ماه نخست سال‌جاری اقدام قابل توجهی از طرف شهرداری تبریز است.

وی با بیان این‌که طی مدت شش ماهه نخست سال در حوزه حمل و نقل شهری ۱۰۷ درصد تحقق بودجه‌ای انجام شده است، اضافه کرد: در حوزه محیط زیست ۲۸ درصد و حوزه ایمنی و مدیریت بحران ۳۸ درصد تحقق بودجه ثبت شده و در حوزه فرهنگی نیز ۲۰ درصد تحقق بودجه طی این مدت رقم خورده است.

وی با بیان این‌که هرچند خاستگاه تحقق بعضی حوزه‌های کاری در شش ماهه دوم سال است، ادامه داد: حوزه محیط زیست نیازمند توجه بیشتر بوده و باید اقدامات گسترده‌تری انجام شود که البته لازم به یادآوری است شهرداری در حوزه خرید تجهیزات آتش‌نشانی و افزایش تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی تحقق خوبی به ثبت رسانده است.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز با اعلام این‌که در حوزه مکانیزه کردن آبیاری و آبرسانی به فضای سبز شهری اقدامات مطلوبی در نیمه اول سال انجام یافته است، خاطرنشان کرد: حذف آبیاری فضای سبز با تانکر آب در آرپادره سی و اجرای توسعه ۶۰۰ هکتاری فضای سبز از اقدامات تحول آفرین شهرداری در حوزه محیط زیست است.

وی، اجرای توسعه ۶۰۰ هکتاری فضای سبز در اطراف شهر را مطلوب دانست و عنوان کرد: نیازمند بسط هرچه بیشتر این طرح در داخل شهر نیز هستیم.

وی، اقدامات عمرانی احداث بازارچه‌های محلی با احتساب تکالیف در نظر گرفته برای امسال را کم تحرک عنوان کرد و تاکید کرد: از احداث بازارچه در حوزه فضای سبز شهری ممانعت به عمل آید.

صادقی از اقدامات شهردار تبریز و رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی به جهت فعالیت‌های چشمگیر در حوزه ورزش قدردانی کرد.

About Author