دروغ بزرگ مس در وانفسای تخریب منابع طبیعی ارسباران!

شرکت ملی صنایع مس ایران، در تازه ترین ادعا، از اجرای ۸۰۰ هکتار جنگل کاری و واکاری و نگهداری ۱۲۴۵ هکتار مرتع کاری در عرصه های طبیعی ورزقان و ارسباران خبر داده است!

این ادعا که اخیرا در کتابچه ای حاوی اقدامات زیست محیطی شرکت مس در منطقه ورزقان منتشر شده، در حالی مطرح می شود که برابر مشاهدات عینی از بخش عمده ای از محدوده و عرصه های طبیعی این منطقه و البته بر اساس نظر کارشناسان امر، مصداق بیرونی چندانی برای آن نمی توان یافت.

طی سال های اخیر و به موازات روند تخریب منابع طبیعی و پوشش گیاهی منطقه به جهت فعالیت های معدنی در ورزقان، اغلب کارشناسان محیط زیست و دلسوزان استان، از نابودی منابع طبیعی منطقه ابراز نگرانی کرده و خواستار اجرای تعهدات قانونی شرکت مس برای جبران آسیب های وارده به محیط زیست شده اند.

از سوی دیگر خبرهای رسیده حکایت از این دارد که اخیرا اداره کل منابع طبیعی استان نیز، نامه نگاری هایی را در مورد عمل نکردن مجتمع مس سونگون به تعهدات خود در زمینه جنگلکاری با نهادهای نظارتی استان انجام داده است.

ای کاش مدیران مس ایران و حداقل مس سونگون، در کنار ارایه چنین آمار و ارقام دهان پر کن، اقدام به ارایه مستنداتی قابل اتکا و مشاهده از این سطح از اقدامات زیست محیطی و جبران مافاتی که مدعی انجام آن هستند بکنند تا صحت و درستی جنگل کاری، مرتع کاری و واکاری صورت گرفته در عرصه های مورد اشاره به عینه نمایان شود!

نباید فراموش کرد که حتی اگر این سطح از جنگل کاری درست بوده باشد، به دلیل حجم بالایی از گستره تخریب شده محیط زیست منطقه در سایه فعالیت های معدنی در ورزقان، تلاش های مضاعف و حداکثری برای جبران مافات لازم است تا بخشی از تخریب های صورت گرفته جبران گردد!

About Author