دریاچه فیروزه‌ای آذربایجان را قربانی مسائل سیاسی نکنید

به گزارش ساقی آذربایجان، روح الله متفکرآزاد رئیس هیات تحقیق و تفحص از دریاچه ارومیه در مورد شرایط این دریاچه اظهار کرد: احیای دریاچه ارومیه درخواست و مطالبه ملی است، برهمین اساس این مهم عزم جدی و همکاری تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد، تلاش‌های گسترده‌ای برای بازگرداندن حیات به این دریاچه صورت پذیرفته که متاسفانه تاکنون هیچ‌کدام به احیای دریاچه منتهی نشده است.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، افزود: در حال حاضر هیات تحقیق و تفحص از دریاچه ارومیه مسؤول احیای دریاچه نیست بلکه مسؤولیت بررسى، تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه را بر عهده دارد.

رئیس هیات تحقیق و تفحص ستاد احیای دریاچه  ارومیه اضافه کرد: بیانی دیگر رسیدگی به عملکرد مالی و اجرایی ستاد دریاچه ارومیه از بدو تاسیس تا حال چگونه بوده است؟- بررسی چگونگی هزینه‌کرد اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه از اول تا به حال – میزان اعتبارات در اختیار ستاد احیای دریاچه ارومیه در طول فعالیت چگونه بوده است؟ بررسی کلیه قراردادهای مالی و اجرایی ستاد دریاچه ارومیه با شرکت‌ها، اشخاص و پیمانکاران در طول دوران فعالیت‌شان و بررسی چگونگی و نحوه اختصاص اعتبارات در اختیار این ستاد در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف، بررسی فرآیند طراحی تا احیای در ستاد، میزان انطباق سیاست احیای اکولوژی منطقه و مسائل زیست‌محیطی، از جمله اهداف هیات تحقیق و تفحص از این دریاچه است.

امیدوار به احیای دریاچه ارومیه هستیم

متفکرآزاد احیای دریاچه را وظیفه دولت و دستگاه‌های اجرایی دانست و یادآور شد: بازگرداندن حیات به دریاچه فیروزه‌ای آذربایجان بر عهده دستگاه‌های اجرایی است، مطمئنا مسیرهایی برای احیای دریاچه وجود دارد، امیدواریم دولت با تمام توان در سال آبی جاری بتواند این دریاچه را از مرگ نجات دهد. دستیابی به تراز هیدرولوژیک در کوتاه‌مدت شدنی است؛ برای تحقق تراز اکولوژیک دریاچه برنامه‌ریزی بیشتری درحوزه مدرن‌سازی کشاورزی نیاز است.

درخواست از معاون اول رئیس جمهور برای احیای دریاچه ارومیه

وی ادامه داد: انتقال آب از سد کانی سیب در حال پیشروی است، مشکلی در تونل ساخته شده مسیر انتقال آب، این سد وجود داشت که دولت در تلاش است آن را حل کند در نشستی که با مخبر معاون اول رئیس جمهور داشتیم، درخواست کردیم که این انتقال آب با سرعت بیشتری در مسیر اجرایی شدن قرار بگیرد.

نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: موضوع تصفیه‌خانه‌های شهرهای پیرامونی دریاچه آذربایجان از دیگر مسیرهای احیای این دریاچه است که به واسطه آن می‌توان حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از تصفیه خانه‌های تبریز، ارومیه، عجب شیر و… منتقل کرد، همچنین از حقآبه زیست‌محیطی سدها در کنار بارندگی‌های که رخ می‌دهد از مسیرهای دیگر انتقال آب به دریاچه است که تمام آنها در سال آبی جدید باید اتفاق بیفتد، اگر تمام این پیش‌بینی‌ها در نظر گرفته شود می‌توان امیدوار بود که تراز هیدرولوژیک دریاچه ارومیه بالا رود.

 نقش پررنگ وزارت جهاد کشاورزی در احیای دریاچه  آذربایجان 

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی متذکر شد: احیای این دریاچه نیازمند عزم جدی از طرف دولت است، در این راستا در کنار سازمان محیط زیست و وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی باید روی کار بیاید و کشاورزی سنتی این منطقه را به سمت مدرن شدن پیش ببرد و با آمایش سرزمینی اقدام به تولید  محصولات کشاورزی کنند. کشاورزی درست و استاندارد در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند راه حل منطقی احیای این دریاچه باشد. در هیات تحقیق و تفحص بی‌شک عملکرد سازمان‌ها و نهادها به ویژه وزارت جهاد کشاورزی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

متفکرآزاد با بیان اینکه دریاچه ارومیه یکی از ۶ دریاچه شور جهان است، یادآور شد: مسؤول اجرائی احیای دریاچه ارومیه باید از تمام ظرفیت‌های خود برای بازگرداندن حیات به این دریاچه بهره بگیرد همچنین کشورهای مختلف و کنوانسیون محیط زیست جهانی می‌توانند برای احیای این دریاچه کمک کنند.

طوفان‌های نمکی تهدیدی برای سلامتی بشر

وی در ادامه بیان داشت: خشکی کامل این دریاچه داخلی تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت، از آنجایی که این تبعات ملموس نیست درک آن بسیار سخت خواهد بود، حادثه تلخ محیط زیستی خشکی دریاچه محصول یک فرآیند است که در آن عوامل متعددی دخالت دارند. اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند بی‌شک سلامت بشر به خطر خواهد افتاد. طوفان نمکی بلند شده از خشکی این دریاچه تا فرسنگ‌ها و کیلومترها ادامه‌دار خواهد بود.

 رئیس هیات تحقیق و تفحص از ستاد دریاچه ارومیه تصریح کرد: افزایش ای سی آب، شوری خاک کشاورزی، رشد گرد و غبار نمکی، کاهش رطوبت منطقه و رشد گرما، معضلات اقتصادی، رشد بیکاری، افزایش مهاجرت و افزایش آسیب‌های اجتماعی در کلان‌شهرها و…. از دیگر تبعات خشکی این دریاچه بزرگ است بر همین اساس مسئله خشکی این دریاچه یک موضوع استانی نیست، بلکه در سطح ملی باید از طرف دولت مورد رسیدگی قرار بگیرد، باید تلاش کنیم حیات طبیعت را حفظ کنیم.

 احیای دریاچه ارومیه یک نُرم جدید در بحران مدیریت را ایجاد خواهد کرد

متفکرآزاد در ادامه گفت: خشکی کامل نگین فیروزه‌ای آذربایجان انتقادهایی را در سطح ملی و جهانی به دنبال خواهد داشت اما اگر بتوانیم اقدام به احیای آن کنیم، یک نُرم جدید در مدیریت بحران است که اعتباری در سطح جهان برای ایران به دنبال خواهد داشت. نوعی از پیشرفت عقلانی شدن حکمرانی را نشان می‌دهد، ما تلاش می‌کنیم که به این سمت پیش رود و از تمام دانشمندان و اندیشمندان داخلی و خارجی در این زمینه کمک خواهیم گرفت.

دریاچه فیروزه‌ای آذربایجان را قربانی مسائل سیاسی نکنید

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این دریاچه در گذشته قربانی وعده و وعیدهای سیاسی شده است، ممکن است برای عده‌ای این سوال ایجاد شود؛ چرا تحقیق و تفحص را دستور کار مجلس قرار دارد؟ امروز از همین تریبون اعلام می‌شود این دریاچه ابعاد گسترده ملی و جهانی دارد و مجلس از ظرفیت نظارتی خود برای احیای آن بهره می‌گیرد و در جای ممکن از ابزار قانونی برای حل این مشکل زیست‌محیطی استفاده خواهد کرد.

رئیس هیات  تحقیق و تفحص  از ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: مجلس امروز در برابر این موضوع ملی که در حال تبدیل شدن به یک معضل جهانی است وظیفه دارد از تمام ظرفیت‌های استفاده کند  و به این مسئله فقط از ابعاد محیط زیستی ورود پیدا خواهد کرد. یکی از اولویت‌های مجلس انقلابی موضوعات و مباحث محیط زیستی است؛  که از برخورد سیاسی با مباحث زیست‌محیطی اجتناب خواهد کرد.

About Author