در بیمه ایران چه خبر است

شرکت‌های اقماری بیمه ایران به صورت کلی وضعیت چندان مطلوبی ندارند. شرکت توسعه کسب و کار سبا با وجود عملکرد نامطلوب در یک سال بیش از ۸۰۰ میلیون تومان حق المشاوره پرداخت کرده است. تمام این مسائل در مقابل عقب‌نشینی آرام بیمه ایران از سهم بازار خود در برابر شرکت‌های چابک خصوصی، کم‌اهمیت به نظر می‌رسد، در ۲ سال اخیر سهم این شرکت از کیک بیمه‌های عمر و زندگی به صورت فاحشی کاهش یافته است.

۸۸ سال از زمانی که الکساندر آقایان تنها شرکت دولتی بیمه را در ایران تاسیس کرد می‌گذرد و این مجموعه فراز و فرود‌های بسیاری را از سر گذرانده است، اما به گفته برخی منابع داخلی و کارشناسان این صنعت، بیمه ایران در در کمتر دوره‌ای مانند ۲ سال اخیر با چالش و ضعف ساختاری مواجه بوده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این گروه به علت همین چالش‌ها از سال ۹۹ به بعد حاضر نشده صورت‌های مالی تلفیقی ارائه نمایید. بعد از برکناری مجید بختیاری و سیدرسول تاجدار، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی یک مامور حراست به نام حسن شریفی را به ریاست این نهاد مالی گسترده منصوب کرد. انتصابی که ظاهراً در راستای توافقات سیاسی پشت پرده صورت گرفت. ضعف تیم مدیریتی جدید، تنها پس از چند ماه به از هم‌گسیختگی سازمانی و نارضایتی‌های درون‌نهادی دامن زد.

کاهش درآمد صندوق‌های سرمایه‌گذاری وابسته به بیمه ایران مانند صندوق ارزش کاوان آینده از سوی کارشناسان به عنوان یکی از اولین نشانه‌های نزول و ضعف مدیریتی در ارقام مالی تعبیر شده است.

شرکت‌های اقماری بیمه ایران به صورت کلی وضعیت چندان مطلوبی ندارند. شرکت توسعه کسب و کار سبا با وجود عملکرد نامطلوب در یک سال بیش از ۸۰۰ میلیون تومان حق المشاوره پرداخت کرده است.

به ادعای منابع داخلی، دعوای درون سازمانی مدیران بر سر منافع برج‌های خیابان گلستان به درون محافل کارمندی و رده‌های پایین نسج کرده است. هرچند آفتاب‌نیوز نمی‌تواند مستقلاً صحت و سقم این مسئله را تایید یا تکذیب نمایید.

شرکت بیمه ایران و انگلیس با وجود آنکه بیش از ۱۲ سال است که تعطیل شده هنوز دارای پرسنل و نیرو است. برخی مدعی هستند که این نیرو‌ها نورچشمی‌های و یا آقازاده‌های مستقر در اروپا هستند. این مجموعه بیش از ۲۰ میلیون پوند سرمایه و یک ساختمان چند طبقه نیز در انگلستان در اختیار دارد.

در حالی که بازار هتل‌داری در مشهد به اصطلاح سکه است و به دلیل همین سودآوری هتل‌های جدیدی نیز در حال ساخت است، شرکت سیاحت مهر سبا متعلق به بیمه ایران یک مورد عجیب را به ثبت رسانده، این مجموعه که دارای یک هتل ۴ ستاره در مشهد است، ۹۰ درصد زیان انباشته در صورت‌های مالی گزارش کرده است. این حجم از زیان انباشته در دوره مدیریت جدید ظاهراً نه به دلیل کاهش مسافر که به خاطر انباشت نیرو و عملکرد مالی مبهم مجموعه مدیریتی است که مستقیماً از سوی هیئت مدیره منصوب وزارت اقتصاد به کار گمارده شده‌اند.

هتل عباسی در اصفهان نیز علیرغم دارا بودن معماری زیبا، وضعیت چندان بهینه‌تری ندارد. این هتل که توسط نزدیکان مدیرعامل اداره می‌شود، محل استراحت خانواده، منصوبان و … و سفر‌های آن‌ها به اصفهان است.

با این همه، تمام این مسائل در مقابل عقب‌نشینی آرام بیمه ایران از سهم بازار خود در برابر شرکت‌های چابک خصوصی، کم‌اهمیت به نظر می‌رسد، در ۲ سال اخیر سهم این شرکت از کیک بیمه‌های عمر و زندگی به صورت فاحشی کاهش یافته است.

هزینه‌های اداری شرکت در این دوره از کمتر از ۷۰۰ میلیارد تومان به بیشتر از ۱۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. این افزایش چند برابر نرخ رشد تورم است و با توجه به اینکه بیمه ایران هیچ جذب نیروی قابل توجه یا عملیات چشمگیری نداشته، بسیار تامل‌برانگیز به نظر می‌رسد.

معمولاً نهاد‌های ناظر در فاکتور‌ها و اسنادی که به نام هزینه در شرکت‌های دولتی اینچنینی به ثبت رسیده است، حقایق جالب توجهی پیدا می‌نمایند.

وضعیت مالی شرکت بیمه ایران به جای رسید که مدیرعامل چند ماه قبل تلویحاً اعلام کرد که از پرداخت قریب ۶۰ میلیارد تومان سود سهام ناتوان است.

جریان نقدی این شرکت نیز در آغاز ۱۴۰۱ بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت. نحوه تعامل مدیریت با پروژه ۱۵ هزار متری بزرگراه کردستان و فروش پرحاشیه املاک شرکت مانند فروش ۳۰ قطعه زمین و ملک تجاری ابهاماتی را نزد پرسنل ایجاد و به شایعات دامن زده است.

وزارت اقتصاد در دوره اخیر با تزریق مدیران به ادعای این مجموعه جهادی به شرکت‌های دولتی مشکلات انباشته این مجموعه‌ها را از چالش به بحران تبدیل کرد. نظارت بسیار ضعیف این مجموعه به علت خودی بودن مدیران بر دامنه مشکلات افزوده است. با توجه به سابقه حراستی مدیرعامل بیمه ایران، این نظارت‌ها ظاهراً در مورد این شرکت دولتی حتی از سطح استاندارد‌های دولت سیزدهم نیز کمتر است.

About Author