در سینما منتظر «تکلیف» نباشید

احمد امینی کارگردان درباره چشم‌انداز چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به خبرنگار مهر گفت: مطمئناً «محمد خزاعی» رئیس جدید سازمان سینمایی و مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر رویکردهای جدیدی را دنبال می‌کنند و باید به دنبال تحولات جدید باشیم. مدیران ممکن است برای طراحی برنامه‌های خود در سال آینده پیش‌درآمدهایی در جشنواره امسال داشته باشند.
امینی عنوان کرد: به عنوان پیشنهاد امیدوارم مانند سال گذشته هیأت انتخاب و هیأت داوری با یکدیگر ترکیب نشوند چرا که سلیقه و دید آدم‌ها محدود می‌شود و فیلم‌ها به صورت سلیقه‌ای داوری می‌شوند که امیدوارم امسال این اتفاق نیفتد. شخصاً سال‌ها به عنوان عضو هیأت انتخاب جشنواره حضور داشتم و فیلم‌ها طی یک پروسه ۲ ماهه بررسی می‌شدند و سپس برای داوری در اختیار هیأت داوران قرار می‌گرفتند.
کارگردان فیلم سینمایی «سایه‌های هجوم» با اشاره به رویکرد سازمان سینمایی در ارتقای سینمای انقلاب اسلامی و توجه به این آثار در جشنواره فیلم فجر گفت: باید دید چند فیلم انقلابی در جشنواره امسال حضور دارند. از دید من فیلمسازان باید قلبا به سمت ساخت فیلم‌هایی با مضامین دیپلماسی فرهنگی و دفاع مقدس بروند. من اولین فیلمم در حوزه سینما درباره دفاع مقدس بود و با رویکردی متفاوت به این مضمون پرداختم. در واقع نگرش و سلیقه من بر این بود تا به ساخت یک فیلم دفاع مقدس ورود کنم. در طول این سال‌ها گلایه‌های بسیاری از سوی فیلمسازان مبنی بر این بود که تجهیزات و بودجه کافی در اختیارشان قرار نمی‌دهند که البته به حق است، اما در سینما نباید در قید بایدها و نبایدها بود و به کسی چیزی تکلیف شوند، چراکه فیلمسازان باید با علاقه شخصی به سوی این مضامین بروند.
امینی با اشاره به ایجاد بخش فرهنگی و تدارک گنجینه سینمای ایران و نمایش فیلم‌های خاطره‌انگیز ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: در بخش جنبی جشنواره مانند سایر جشنواره‌ها یک رویکرد جدید به مناسبت چهل سالگی جشنواره مورد بررسی توجه قرار گرفته که اتفاق بسیار خوبی است. برخی از مخاطبان جوان که نتوانسته‌اند فیلم‌های دهه ۶۰، ۷۰ و یا ۸۰ را روی پرده سینما ببینند، حالا با نمایش دوباره این فیلم‌ها، فرصت خوبی است تا فیلم‌های اوایل انقلاب اسلامی را با کیفیت خوب روی پرده سینما ببینند و این، ایده خوبی است. برای پربار کردن هر جشنواره، باید از این ایده‌ها داشت تا مخاطبان جشنواره بیشتر شوند.
کارگردان فیلم «چتری برای دو نفر» در پایان درباره راهبردهای سازمان سینمایی در مقابله با تولید و اکران فیلم‌های سخیف و مبتذل بیان کرد: برخی از فیلم‌ها می‌توانند گیشه‌پسند باشند اما مخاطب خاص خود را داشته باشند. این فیلم‌های باارزش، با مخاطبان خود به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند. اینکه می‌گویند فیلم‌های گیشه‌پسند مخاطب خود را ندارد، چندان درست نیست. با این حال باید جلوی برخی از ایرادات در مرحله صدور پروانه ساخت، گرفته شود تا ضعف فیلمنامه از بین برود. همچنین باید نظم و کنترل خاصی روی ساخت این فیلم‌ها انجام شود تا به قول «محمد خزاعی» رئیس سازمان سینمایی، جلوی ساخت این فیلم‌های سخیف گرفته شود.

About Author