شهرداران چینی !

اختصاصی ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

از یکشنبه این هفته و درست مصادف با روز شوراها، شورای شهر تهران شاهد حواشی بود که در روزهای بعد از آن به تیتر اصلی رسانه ها تبدیل شد. داستان از این قرار است که یاشار سلطانی خبرنگار حوزه شهری اسناد قرارداد ۲ میلیارد یورویی شهرداری تهران با یک شرکت ساختمانی چینی را با موضوع خرید «اتوبوس‌های برقی» منتشر کرد! بر اساس این گزارش، قرارداد خرید اتوبوس‌های برقی با دخالت مستقیم علیرضا زاکانی، نقش آفرینی مهدی چمران و حضور بازوی مالی شهرداری یعنی بانک شهر به سرانجام رسید و گویا قرارداد پر ابهامی است. اینکه چطور یک شرکت ساختمان‌سازی تبدیل به ارائه دهنده خودروی چینی به ایران می‌شود، سوال مهم این قرارداد است!؟ روز یکشنبه علیرضا زاکانی شهردار تهران برای پاسخ به سوال اعضای شورای شهر درباره این قرارداد در صحن شورا حاضر شد، اما جلسه به تنش کشیده شد و برخی از اعضای شورا همزمان با حضور زاکانی پشت تریبون، جلسه را ترک کردند.
در نامه چهار تن از اعضای شورا به رئیس شورای شهر تهران به درخواست عجیب شهرداری در روز ۱ اسفند ۱۴۰۲ اشاره شده که با لایحه یک فوریتی از شورای شهر درخواست «ترک تشریفات خرید خارجی برای ۷ ردیف اقلام متنوع در حوزه حمل و نقل» را مطرح کرده است.
اعضای شورای می‌گویند در نهایت بدون اینکه این اسناد به دست شورا برسد، موضوع ترک تشریفات برای خرید خارجی «با وجود ابهامات زیاد و عدم پاسخ به آنها»، طی روالی که بی سابقه بوده، با رای مثبت ۱۵ نفر از اعضا و رای مخالف و سفید چهار تن از اعضا از جمله همین نویسندگان نامه، به تصویب می‌رسد. یکی از اعضا تأکید داشت چطور یک فعال رسانه‌ای این قرارداد‌ها را دارد، اما آن‌ها نه؟ عضو دیگر هم معتقد بود اعضا قرارداد‌ها را دارند و ممکن است این قرارداد‌ها از شورا به بیرون درز پیدا کرده باشد.
چند ماه پیش داستانی مشابه هم در تبریز تکرار شد که در میان رسانه های محلی این روزنامه ساقی آذربایجان بود که به جهت اهمیت و حساسایت موضوع به آن ورود کرد. داستان در تهران مربوط به اتوبوس های برقی است و در تبریز مربوط به خط ۲ مترو! در تهران ارزش قرارداد را ۲ میلیارد یورو عنوان کرده اند و در تبریز ۴۲۰ میلیون یورو! قرارداد اتوبوس ها در تهران به گفته عضو شورا در اختیار بعضی از اعضا قرار دارد ولی از مفاد قرارداد فاینانس متروی تبریز کسی اطلاعی ندارد و آنچه در صحن شورا هم مطرح شد صرفا بحث تضامن بود که با توجه به سنگینی کفه موافقان شهردار با اکثریت آرا تصویب شد. هر دو قرارداد با شرکت چینی است و رشیدی عضو شورای شهر تبریز در گفتگو با ما برگه ای نشان داد و گفت که همه توضیحات شهرداری به ما در رابطه با این قرارداد همین برگه A5 است! گویا قسمت دوم سریال قراردادها یواشکی با اژدهای زرد در تهران ساخته شده با این تفاوت که اقلا چهار عضو شورای شهر تهران به اندازه یک ترک جلسه و قیل و قال هر چند نتیجه ای نخواهد داشت، واکنش نشان دادند و در تبریز آب از آب تکان نخورد و در نهایت هم رسانه پرداخت کننده جزو مغضوبین به حساب آمد. اینکه قسمت سوم این داستان ناخوشایند در کدام شهر ساخته خواهد شد بماند اما اینکه به راحت ترین شکل ممکن می توان محتوا و مفاد یک قرارداد را حتی از اعضای شورا مخفی کرد، از عجایب مدیریت شهری در این بلاد است

About Author