در پاسخ به استاندار!

به قلم: وحید خدادادی

مراسم اختتامیه جشنواره منطقه ای مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری شمالغرب کشور به همت خانه مطبوعات آذربایجانشرقی برگزار و با تمام نقدهایی که به نحوه برگزاری مراسم و شیوه انتخاب نفرات برگزیده وجود داشت، به پایان رسید. از ایرادات تدارکاتی این مراسم که به تعبیری چون ائو سوزودی، بگذریم، آنچه مرد شماره یک دولت در استان در خلال برگزاری مراسم اختتامیه گفتند به جهت آن که صرفا محدود به یک رسانه خاص می گردید، نیازمند توضیحاتی جهت تنویر افکار عمومی است. در یک رویه خارق العاده و بدیع وپیش چشمان مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد و مدیر کل اداره کل ارشاد استان و برای اولین بار در شهر اولین ها یک استاندار مستقیما به یک روزنامه تاخت و عملکرد او را سیاه نمایی و درراستای القای ناامیدی به مردم و مطالبش را هم ردیف با رسانه های معاند قلمداد کرد. اینکه جنابشان بدون در نظر گرفتن جایگاه رفیع استاندارآذربایجانشرقی از مطلبی چنان برآشفته اند، عجیب و جای توضیحات بیشتر است.
آقای استاندار ! کمیت رسانه های استان را نشانه اهتمام کلیت نظام به اصل لایتغیر آزادی بیان دانستید و در این فقره البته که با شما هم عقیده ایم و علی رغم پروپاگاندای رسانه های معاند معتقدیم که کلیت نظام با این اصل اصیل بیشترین همراهی را داشته و اگر مطالبی بعضا در مقام سانسور بیان نشده است ریشه اش در روحیه محافظه کارانه و نان به نرخ روز خوری برخی از رسانه ها و مهم تر از آن نداشتن روحیه نقد پذیری و پایین بودن آستانه تحمل برخی از مدیران است که متاسفانه عملکرد و رفتارشان در نهایت و در عین بی انصافی به پای نظام نوشته می شود.
تنویر افکار عمومی در ساختار دموکراتیکی که مطبوعات رکن چهارم آن است می طلبد تا به جهت آن چه که خود از آن به روایت صحیح و دقیق یاد کردید، ملتزم بوده و در بیان واقعیت ها به دور از سیاه نمایی و اغراق عمل کنیم. بیایید برای نمونه دو فقره از مواردی را که محل اختلاف روایت ما و شماست بررسی کنیم و نتیجه گیری را بر عهده مخاطبان خود بگذاریم که همانا مردم بهترین قضات اند:
در فقره سفر رییس جمهور و منابع مالی تخصیص یافته مدیران دولتی معتقد به تصویب ۲۳ همت برای استان بودند و حتی برخی این مبلغ را جدای از ردیف بودجه سال ۱۴۰۱ و تحفه ابراهیم رئیسی برای استان قلمداد کردند و در مقابل بررسی های ما از نمایندگان استان نشان داد که دستاوردهای سفر رئیس جمهور به استان با اغراق از سوی مدیران دولتی بیان شده و خبری از این پول ها نیست و فرهنگی نماینده مجلس در گفتگو با ساقی آذربایجان، جدا بودن این پول از ردیف بودجه را تکذیب و میزان تحقق آن را تقریبا مساوی با صفر دانست!
از سویی بیگی دیگر نماینده مجلس هم باز در گفتگو با ساقی آذربایجان، ضمن رد ادعای جدا بودن این بودجه از سهم بودجه ای استان، میزان تحقق نه صرفا ۲۳ همت که کل بودجه استان را زیر ۶ درصد اعلام کرد، حال ما دم خروس را باور کنیم یا قسم عباس را؟ مورد دیگری که رسانه های همراه دولت و مدیران دولتی روی آن مانور دادند، موضوع دستور استقلال مس آذربایجان و تشکیل شرکت مستقل بود که این هم به جهت رعایت همان اصل روایت صحیح گفته های شما و مدیرانتان با اظهارات نمایندگان از زمین تا آسمان فرق دارد. آن روزکه رئیس جمهور در ورزقان دستور تشکیل شرکت مس آذربایجان را صادر کرد، دم فرو بستیم تا متهم به سیاه نمایی و تحت الشعاع قرار دادن سفر رئیس جمهور نشویم اما آیا غیر این بود که این دستور نمایشی بود و خیلی پیش تر وزیر صمت چنین دستوری را ابلاغ کرده بود؟ بیگی نماینده مجلس معتقد است که امکان تحقق چنین دستوری وجود ندارد و وقتی می پرسیم که مگر این دستور از سوی شخص رئیس جمهور به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور نبوده و جواب می شنویم که رئیس جمهور دستورات زیاد دیگری داده و این هم یکی از آنهاست! و یا به تعبیر دقیق تر دستور رئیس جمهور کیلوئی چند است؟ طبق اظهارات همین نماینده شرکت مس مبلغ هنگفتی را به عنوان به اصطلاح “لوتی خرجی” از دولت برای اجرای دستور رئیس جمهورخواسته و باز بنا به همان اظهارات در صورت تودیع این مبلغ باز اتفاقی در این رابطه نخواهد افتاد. فرهنگی دیگر نماینده مجلس هم اظهاراتی شبیه به این دارد و معتقد است روند استقلال مس با سرعت لاک پشتی پیش می رود و با این روند و به جهت آن که به احتمال زیاد دولت رئیسی به جهت عملکرد درخشانش بعید نیست که تک دوره ای باشد، عمر دولت کفاف تحقق این وعده را ندهد.
اما در باب عظمت تاریخی ملت ایران گفتید و ما هم از این روی معتقدیم که اقتضای عظمت ملت ایران و نظام آن است که مدیرانی بر کرسی عمارت تکیه زنند که شایستگی چنین عظمتی را داشته باشند. گفتید که مطالب امیدآفرین باشد و اسباب یاس و نومیدی را فراهم نکند اما نگفتید که مطالب هم جوری نباشد که رسانه های داخلی متهم به دروغ گویی و اغراق شوند. اگر این انتظار را به عنوان نماینده ارشد دولت در استان دارید که یک کلاغ چهل کلاغ کنیم و در باب عملکرد دولت شاهنامه بسراییم، بی شک انتظاری بیهوده است. معتقدیم که یاس و نومیدی بیش از آنکه از جانب رسانه ها باشد از رهزن مسئولانی است که شایستگی و توان مدیریت شان با پستی که در اختیار دارند، نمی خواند و بینی و بین الله مگر غیر این بوده که عملکرد مسئولان در همه این سال ها فارغ از جریانات و گرایش های سیاسی بیشترین آسیب را به اعتماد مردم زده است. نومیدی را مسئولانی آفریدند که یک شبه ره صد ساله رفتند و ضعف در مدیریت شان به پای کلیت نظام نوشته شد. عامل نومیدی و یاس مردم مگر جز اختلاس، رانت و ویژه خواری ها و بی کفایتی ها بوده است و این مفاهیم دون از شان رسانه و مصداق مسئولانی است که خیلی از آن ها یکی پس از دیگری سر از دستگاه قضایی در می آورند. یاس و نومیدی نه به واسطه چهار خط خبر که به واسطه دهه ها مدیریت فشل و فسادی است که گریبانگیر بخشی قابل توجهی از مدیران کشور است. ما را ( که امیدواریم منظورتان ما نباشیم که در این صورت باید به دلسوزی و افکار شما تردید داشت و منتظر می مانیم تا صراحتا روشن کنید که منظورتان ما هستیم یا نه ) متهم به همسویی با رسانه های معاند کردید و البته که ما به این اتهامات دهن پرکن عادت داریم و خیالی نیست که سیه روی شود هر که در او غش باشد اما مگر نه این است که از قبل عملکرد ضعیف مسئولان و ویژه خواری های برخی ها خوراک خبری رسانه های معاند فراهم می شود. اگر ما را بر شما و امثال شما نقدی است از قبل پاسداشت خون همه شهیدانی است که پای تک تک این پست های مدیریتی ریخته شده است و در سرزمینی که برای هر پست مدیریتی اش یک کربلا از سر گذرانده ایم، البته که باید وسواس به خرج داد و نهایت دقت را داشت. شما ومدیریت تان را به وجدانتان وا میگذاریم و حضرت امیر(ع) آن جا که پای انتصاب مدیران کارآمد بود چه زیبا فرمود که : و اجعل لرأس کلّ امرٍ من امورک رأساً منم لایقهره کبیرها!
به واسطه نقدهایی که در بستر رسانه منصفانه مطرح کردیم و تهمت ها و بهتان هایی که شنیدیم نرنجیم که حقیقت گویی را قاعده همین است و نه در این فقره بالخصوص که در کل عمل به نص صریح کلام الله کرده و به قالو سلاما اکتفا می کنیم.

About Author