در ۱۰ سال گذشته در تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز اتفاق خاصی نیافته است

روزنامه ساقی آذربایجان – وحید خدادادی : سومین شهر بزرگ کشور پس از تهران و مشهد و بزرگ‌ترین شهر منطقه شمال‌غرب ایران و قطب اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی که طبق آخرین سرشماری صورت گرفته و با احتساب جمعیت ساکن در حومه شهر در حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ساکن آن هستند در بحث ترافیک، دقیقا مسیری را که تهران در طول همه این سال ها طی کرده است می پیماید بخصوص از نیمه سال ۱۴۰۱ تقریبا در خیابان های این شهر جای سوزن انداختن نیست.

در رابطه با دیگر چرایی های معضل ترافیک تبریز و راه های برون رفت از آن گفتگویی با فرماندار تبریز انجام دادیم که از نظرتان می گذرد:

در ۱۰ سال گذشته در تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز اتفاق خاصی نیافته است

جعفری آذر فرماندار شهرستان تبریز هم دلایلی نظیر عدم تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش بی رویه خودرو را از دلایل عمده ترافیک شهر تبریز برشمرد.
فرماندار تبریز در گفتگو با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان گفت: ابتدا باید از بعد تشکیلاتی عرض کنم که شورای ترافیک شهرستان در مرکز استان ها و در محل استانداری تشکیل می شود و از این رو تصمیم گیری ها عمدتا در آن محل صورت می گیرد.
وی افزود: ماهیانه رقمی حدود ۴ هزار خودرو جدید فقط در شهر تبریز پلاک گذاری می شود این عدد در واقع به این معناست که سالانه حدود ۵۰ هزار خودروی جدید به چرخه تردد شهر تبریز اضافه می شود و این در حالی است که تعداد خودروهای اسقاطی و خارج شده از چرخه تردد بسیار ناچیز است و قابل مقایسه با حجم ورودی خودرو به شهر نیست. اینکه گفته می شود اخیرا ترافیک افزایش یافته را باید با درک این حجم از خودرو ورودی و اینکه ما در طول دو سال پیک شیوع کرونا با محدودیت های تردد مواجه بودیم، لحاظ کرد.
رئیس شورای ترافیک شهرستان تبریز گفت: در ۱۰ سال گذشته در تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز اتفاق خاصی نیافته است. بروید تحقیق کنید که از سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۰ چند دستگاه خودرو از نوع اتوبوس، تاکسی به این ناوگان اضافه شده است؟ به گفته خود شرکت اتوبوسرانی این عدد سالانه زیر ۱۰ عدد است. البته نباید این نکته را هم فراموش کرد که در برهه فضای کرونایی تعدادی از اتوبوس و مینی بوس ها به دلیل کاهش تردد اقدام به فروش خودروهای خود به استان های جنوبی کشورکرده اند و این خودروها از تبریز و حتی استان خارج شده است. یا حساب کنید میزان پیشرفت عمرانی مترو در طول سالیان گذشته به چه اندازه بوده است. همین حرکت لاک پشتی آماده سازی متروی تبریز باعث شده تا میزان بهره مندی ما از مترو بسیار قلیل باشد. همه این ها مجموعه عواملی هستند که دست به دست هم داده اند تا در نهایت شاهد چنین وضعیتی باشیم.
وی در رابطه با راهکارهای برون رفت از وضعیت فعلی هم گفت: اقداماتی نظیر افزایش دوربین های پلیس راهور جهت کاهش تخلفات که با جدیت تمام این امر از سوی ما و استانداری پیگیری می شود در کنار مهندسی درست و خیابان کشی های علمی و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اقداماتی است که در جهت کاهش ترافیک باید انجام داد. در رابطه با همه این موارد پیگیری های جدی داشته ایم و هم در سال گذشته و هم امسال در تلاشیم تا ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی را نوسازی نماییم. شهرداری هم اقدامات خوبی در رابطه با پیشرفت پروژه مترو در سال گذشته انجام داده و این روند امسال هم ادامه دار خواهد بود.
وی در پایان گفت: از سویی ما باید شعار اصلی آموزش و پروروش یعنی بهترین مدرسه، نزدیک ترین مدرسه را که هم عقلانی است و هم منطقی جامه عمل بپوشانیم. تحقق این شعار باعث کاهش چشمگیر مسافرت های درون شهری خواهد شد.

About Author