Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2015-06-20 23:50:53Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

دم خروس یا قسم عزت االله ؟

اختصاصی ساقی آذربایجان/ گزارش از:  وحید خدادادی

ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت رئیسی در روزهای اخیر مهمان استان آذربایجان شرقی و کلانشهر تبریز بود و در در بازدید از حمام کردشت در حاشیه رود ارس در شهرستان جلفا در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص کاهش حضورگردشگران خارجی در ایران گفت: آمار ما حاکی از آن است که بعد از کرونا رشد گردشگری در ایران سه برابر شده است. وی همچنین از رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته گردشگران خارجی خبر داد! حال در این بین مسائلی مطرح است که در میان گذاشتن آن ها با وزیر محترم برای زدودن تردیدها و رسیدن به یک نتیجه معقول و منطقی لازم می نماید.
نکته اول افزایش میزان گردشگر نسبت به زمانی است که فضای اجتماعی کشور و جهان تحت تاثیر شیوه ویروس کرونا قرار داشت. طبیعی است که در آن فضا و به جهت حساسیت ها و ممنوعیت هایی که وجود داشت عملا امکان حضور گردشگران وجود نداشت و طبیعی است وقتی فضای کشور و جهان به حالت عادی برگردد به طبع بر میزان گردشگر هم تاثیر خواهد گذاشت و این نمی تواند اتفاقی خارق العاده محسوب و جزو عملکرد آقایان محسوب شود.
نکته بعدی در رابطه با افزایش ۴۰ درصدی ورود گردشگر به کشور است که با گفته پور فرج، رییس جامعه تور گردانان ایران تفاوتی از زمین تا آسمان دارد و جالب اینکه دقیقا همان روز منتشر شده است! وی اظهار داشته که مدت هاست توریستی به ایران نمی‌آید؛ حتی مجانی و این مساله سبب تعطیلی صنعت و بیکاری فراوان در جامعه تورگردانان شده است! جز مسافران مشهد که از عراق و.. می‌آیند، تقریبا دیگر توریستی به کشور وارد نمی‌شود؛ این صحبت ها گفته های ابراهیم پور فرج، رییس انجمن تورگردانان ایران است. او می‌گوید: مشکل اصلی صنعت ما این است که مدت هاست دیگر اروپایی‌ها و… به ایران نمی‌آیند و تنها توریست های ما افرادی هستند که به اماکن زیارتی می‌روند. وی ادامه داد: دو فصل پر تور ما بهار و پاییز است که امسال متاسفانه هر دو فصل توریستی نداشتیم و مسئولی برای رسیدگی به وضعیت نیز وجود ندارد. ما جامعه تورگردانان را با ۳ عضو آغاز کردیم و اکنون ۳۰۰عضو داریم که تقریبا همه آنان بیکار هستند و مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند.
پورفرج که از مطرح ترین فعالان این حوزه است ضمن اظهار ناامیدی با صراحت اعلام کرده که رونق هم به زودی به این صنعت بر نخواهد گشت! نکته اساسی و اولیه آن است که مخاطبان و افکار عمومی در یک روز باید دو خبر متفادت در یک حوزه بشنوند، یکی از زبان متولی امر و یکی از زبان فعال این حوزه! کدام از یک از این دو اظهار نظر به حقیقت نزدیک تر است؟ چنین تناقضاتی نهایتا باعث کاهش اعتماد عمومی به مسئولان می شود و این اصلا برای یک دولت ، ویژگی خوبی به حساب نمی آید. از سویی وزیر محترم بر اساس کدام آمار سخن می گوید و منابع آماری او بر چه اصلی استوار است؟ داد تورهای گردشگری و هتل داران درآمده و کار به جایی رسیده که تورهای گردشگری بعضا تورهایی از دم قسطی برگزار می کنند و از سویی اگر دو شهر زیارتی و مقدس کشور یعنی مشهد و قم و آمار آن ها را از میزان حضورگردشگر کسر کنید، چه عددی به دست می آید و این دو شهر چه میزان از بازدیدها را به خود اختصاص داده اند؟
بهتر است مسئولان در ارائه آمار و ارقام عمدتا به نتایج میدانی توجه کنند و آماری را که در رده های معاونت تولید می شود زیاد جدی نگیرند که بی تردید محل ایراد و تانی بسیار است. واقعیت امر آن است که میزان حضور گردشگر خارجی در کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه نظیر ترکیه، امارات، عربستان و حتی آذربایجان قابل مقایسه نیست و چرایی آن را باید در زیرساخت ها، موانع قانونی و شرعی و مسائل فرهنگی جستجو کرد.
به امید روزی که مسئولان امر در بیان مسائل حوزه خود دقیق تر و واقع بینانه تر عمل کنند و از ارائه آماری که اسباب تردید در افکار عمومی را ایجاد کند، خودداری نمایند. /

About Author