دود بی کفایتی ها در ریه تبریزی ها

مدتی است هوای تبریز بسیار آلوده و غیرقابل تنفس برای مردم و بویژه اقشار آسیب پذیر و گروه های پرخطر می باشد. کارشناسان علت اصلی آلودگی هوای تبریز را مازوت سوزی نیروگاه حرارتی و نیز فرسودگی ناوگان عمومی و نقص فنی خودروها می دانند که هر دوی این علت ها ، از منظر قانونی تحت مدیریت و نظارت مسئولان دولتی و شهرداری هاست. پس از آنکه مسئله مازوت سوزی نیروگاه حرارتی مورد اعتراض عمومی قرار گرفت و مسئولان محترم قضایی تبریز بعنوان مدعی العموم وارد موضوع شده و خواستار رفع فوری این معضل شدند ، برخی مسئولان استان به ظاهر همسو با مردم وارد میدان رسانه ای شده و قول دادند تا سریعا مازوت سوزی نیروگاه حرارتی حذف و سوخت گاز جایگزین گردد. وعده ای که سالهاست از سوی مسئولان بی مسئولیت داده می شود! یکی از نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز با موج سواری رسانه ای و انتشار تصاویر خود از پیگیری های اداری اش ، سعی در مصادره به مطلوب داشت تا خود را نماینده واقعی مردم و منجی وضعیت آلوده تبریز معرفی کند تا جایی که حتی از مواخذه وزیر نفت خبر می داد !
بر همین اساس خبر حذف مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز و جایگزینی سوخت گاز منتشر شده و فرماندار به جا مانده از دولت قبلی تبریز ، با حضور در نیروگاه حرارتی و انتشار تصاویر بازدید خود مبنی بر آغاز گازسوزی نیروگاه حرارتی تبریز این خبر خوشحال کننده را رسانه ای نمود و مردم آسوده خاطر شدند از عدم تداوم آلودگی هوای تبریز . اما چند روز نگذشته بود که دوباره تصاویر و ویدئو های مردم از مازوت سوزی نیروگاه در فضای مجازی منتشر شده و معلوم گردید که گاز اختصاص داده شده برای نیروگاه ، موقتی بوده و پایتخت نشینان در سایه بی کفایتی برخی مسئولان و نمایندگان ، دوباره سهمیه گاز را قطع و مجددا سوخت مازوت ادامه پیدا کرده و تاکنون ادامه دارد تا جایی که مجری شبکه سهند از سربه سر کردن مردم توسط مسئولان انتقاد کرده و شبکه های اجتماعی نیز برخی از مسئولان را به دروغگویی و بی مسئولیتی و اقدامات عوام فریبانه متهم کردند .
در هر حال طی روزهای گذشته ، هوای تبریز به حدی آلوده شده است که نفس ها را در سینه حبس کرده و دید چند صد متری از محیط پیرامون با مشکل مواجه بوده و تبریز غرق در آلودگی و سمّ و سرب و دود و گازهای سمّی است و مردم بیچاره تبریز در این فضای آلوده هم باید کرونا را مدیریت و تحمل کنند و هم آلودگی هوا را و مهمتر از همه برخی مسئولان بی کفایت را !
از سوی دیگر عدم نظارت دقیق بر مراکز معاینه فنی خودرو از سوی شهرداری ها و نیروی انتظامی روزهای آلوده تبریز را در طول سال بیشتر و بیشتر کرده است تا جایی که طبق نظر کارشناسان در کنار مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز ، عامل مهم دیگر در آلودگی هوای تبریز ، خودروها هستند که دارای نقص فنی در سیستم سوخت بوده اما مورد تایید مراکز معاینه فنی خودرو قرار گرفته و برچسب کیفیت اخذ کرده اند . حال بماند اتوبوسهای عمومی و نیز اتوبوس های معیوب و دودزای شرکت واحد و نهادهای خدماتی همچون شهرداری و ادارات و نهادهای دیگر که آلوده تر از بقیه خودروها هستند .
تبریز و آذربایجان شرقی مدتهاست از سوء مدیریت رنج می برد تا جایی که سردار خرم اساندار آذربایجان شرقی در جلسه اخیر اداری خود ، سوء مدیریت استانی را عامل عقب ماندگی و مشکلات این استان معرفی کرده اند در حالی که این سوء مدیریت ها و عدم شایسته سالاری در زمان ایشان نیز همچنان ادامه دارد.

About Author