راز هولناک مدارس دخترانه در ایران فاش شد

معمای مسمومیت‌ها حل شد؛ نوبت دستگیری و محاکمه

سوال بزرگ همان است که فاضل میبدی مطرح کرد. چرا دولت و نهادهای امنیتی مساله را پیگیری نمی‌کنند؟

به نظر می‌رسد دیگر باید معمای مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در شهرهای مختلف ایران را حل شده بدانیم. البته فقط بخشی از آن را. بعد از گذشت چند هفته از شروع این اتفاقات تلخ و حیرت‌‌آور بالاخره دیروز دو نفر از مسئولان اطلاعات جدیدی در این باره دادند. ابتدا این دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور بود که خبر داد این کار، خرابکارانه و تعمدی بوده است. او در یک نشست خبری در مشهد گفت: «پس از مسمومیت چندین باره دانش آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.»

این اتفاق اولین بار در روز نهم آذر ماه در قم رخ داد که طی آن ۱۸ دانش‌آموز دختر مسموم شده و به بیمارستان منتقل شدند. پس از آن هم ماجرا با همین شکل در قم و چند شهر دیگر تکرار شد. اما پس از صحبت‌های معاون وزیر بهداشت اطلاعات دیگری منتشر شد که بسیار تکان دهنده بود. محمدتقی فاضل میبدی، استاد حوزه و عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم اعلام کرد که گروهی موسوم به «هزاره‌گرا» پشتِ این مسمومیت‌های سریالی مدارس است! این گروه‌ و تفکر معتقد است که دختران نباید درس بخوانند یا نهایتاً باید تا سوم دبستان درس بخوانند». او این جریان را همچنین «یک جریان مذهبی و ضد مدرنیته» توصیف کرد. البته فاضل میبدی در تکمیل اظهارات خود افزود یک جامعه‌شناس که نمی‌تواند نامش را فاش کند «در قم پژوهشی انجام داده» و به این نتیجه رسیده است که این مسمومیت‌ها «اتفاقی نیست» و «هزاره‌گراها» مسئول وقوع آن هستند. جامعه‌شناسی که پژوهشی در این خصوص انجام داده، معتقد است مرکز ثقل این جریان در قم و اصفهان است».  او ضمن ابراز «شگفتی» از عدم پیگیری «دولت و نهادهای امنیتی» و عدم شفاف‌سازی در قبال مردم گفت این جریان «شبیه طالبان هستند».

اما در فضای مجازی کاربران خیلی زودتر از مسئولین به این نتیجه رسیده بودند که این اتفاقات، برنامه‌ریزی‌شده و کاملا عمدی است. گذشت زمان هم نشان داد مردم درست حدس زده بودند. اما سوال بزرگ همان است که فاضل میبدی مطرح کرد. چرا دولت و نهادهای امنیتی مساله را پیگیری نمی‌کنند. هر چند بالاخره بخشی از حقیقت روشن شده اما نحوه خبردهی هم عجیب است. سعی  شده اطلاعات جدید با کمترین جزئیات ارائه شود. اتفاقی که عصبانیت و ناراحتی کاربران را در پی داشته است.

راز هولناک مدارس دخترانه در ایران فاش شد

مثلا حسین ثنایی‌نژاد نوشته است: «شرم‌تان باد! این چه جور اعلامی است برای خبری که چنین جنایت عظیمی را در خود دارد؟! چرا می‌گویید «افرادی» و نام‌شان نمی‌برید؟! لابد این افراد معلوم شده‌اند که شما رسما اعلام می‌کنید. اگر معلوم شده‌اند چرا نام و نشانی از آنها نمی‌برید؟!»

محمد علی ابطحی فعال اصلاح‌طلب در توئیتی نوشت: «تائید وزارت بهداشت بر عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان دختر یعنی «بوکوحرام» هم از راه رسید. افراطی‌گری به خصوص از نوع دینی آن، بزرگ‌ترین خطر برای همه جوامع است. نیروهای امنیتی برای معرفی آمران و عاملان این کار باید سرعت عمل نشان بدهند و گزارش مورد قبول جامعه ارائه کنند.»

کاربر دیگری با یادآوری اتفاقات مشابه در گذشته نوشت: «در دل محافل تندرو، چنان افکار وحشیانه‌ای موج می‌زنه که از تصور آدمیزاد خارجه. هر از چندی هم  از یه جا می‌زنه بیرون. گاهی با قتل‌های زنجیره‌ای زنان آسیب‌پذیر، گاهی با اسیدپاشی به چهره دختران و گاهی هم با مسمومیت سریالی دانش‌آموزان!»

راز هولناک مدارس دخترانه در ایران فاش شد

اما نظر دیگر کاربران: 

* مسمومیت‌های پی در پی دختران دانش آموز، روشی است برای خانه نشین کردن دختران!

* جوری که از موضوع مسمومیت دختران ساده رد می‌شید، نشون می‌ده همین فردا اعلام کنن که زنان دیگه حق تحصیل ندارن کک هیچ کس نمی‌گزه!

* باید همه طراحان و عاملان مسمومیت دختران در مدارس قم، به مردم معرفی شوند، دادگاه علنی برای محاکمه آن‌ها برگزار گردد، و جزئیات چنین رخدادی به مردم اطلاع‌رسانی شود. قرن بیست‌ویکم جای این تحجرها و خشونت‌ها و اقدامات ضدانسانی نیست. کاش حقوق‌دانان هم درباره شأن حقوقی این اقدام بگویند.

About Author