رتبه ۱۴ آذربایجان‌شرقی در زاد و ولد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: استان ما در رتبه ۱۴ کشور از لحاظ نرخ زاد ولد قرار دارد و نرخ زاد و ولد ۱۷ استان کشور از آذربایجان‌شرقی بیشتر است.

به گزارش ساقی آذربایجان به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، داود بهبودی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جمعیت استان در سال ۱۳۹۵ طبق آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن سه میلیون و ۹۰۹ هزار و ۶۵۲ نفر بوده که از این میزان ۲۸۳ هزار و ۷۶ نفر یعنی ۷/۲ درصد از جمعیت استان در سنین بالای ۶۶ سال قرار دارند.
وی افزود: درصد جمعیت سالمندان ساکن در شهرهای استان ۶/۹۲ و در روستاها ۸/۰۴ است.

دلایل افزایش میانگین سنی جمعیت آذربایجان‌شرقی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی بهبودی ابراز داشت: بر اساس اطلاعاتی که اداره کل ثبت احوال استان طی سال‌های اخیر منتشر کرده است، نرخ موالید استان سالانه در حال کاهش بوده و در مقابل با توجه به افزایش بهداشت عمومی، نرخ مرگ و میر نیز در سنین بالای ۶۵ سال (سالمندان) رو به کاهش است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل افزایش میانگین سنی جمعیت استان می‌تواند افزایش مهاجرت افراد جوان به خارج از استان باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی متذکر شد: هرچند عبور از فرصت طلایی پنجره جمعیتی و بسته شدن تدریجی آن در آینده بدون استفاده مؤثر از آن برای کشور خسارت بار است و لیکن هنوز نرخ جمعیت سالمندی استان کمتر از میانگین کشوری است.

وجود ۱۰۴ مرد به ازای هر ۱۰۰ زن در آذربایجان‌شرقی
بهبودی توضیح داد: شاخص‌های جمعیتی استان آذربایجان شرقی بر اساس آمارهای سرشماری سال ۱۳۹۵ به لحاظ تعداد جمعیت استان در رتبه ۶ کشوری قرار دارد؛ ۴/۹ درصد جمعیت کشور در استان ساکن می‌باشند و نسبت جنسی جمعیت استان ۱۰۴ می‌باشد. (یعنی به ازا هر ۱۰۰ نفر زن ۱۰۴ نفر مرد)
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی افزود: متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت استان طی سال‌های ۹۵ – ۹۰ برابر ۰/۹۷ و متوسط بعد خانوار استان در سال ۹۵ برابر ۳/۲ نفر است؛ ۷۲ درصد از جمعیت استان در مناطق شهری ساکن هستند و میانگین سنی جمعیت ۳۲/۴ سال است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی اذعان داشت :۲۲/۸ درصد از جمعیت کمتر از ۱۵ سال، ۲۳/۵ درصد ۱۵ تا ۲۹ سال و ۴۶/۴ درصد از جمعیت ۶۴ – ۳۰ می‌باشند و ۷/۲ درصد بالاتر از ۶۴ سال دارند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: میزان کلی باروری بیانگر تعداد متوسط موالید زنده از هر زن بدون در نظر گرفتن عامل مرگ و میر در طول دوره باروری است.

رتبه ۱۴ آذربایجان‌شرقی در نرخ زاد و ولد کشور
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در سال ۱۳۹۸ میزان کلی باروری زنان در کشور، با استفاده از داده‌های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور برابر با ۱/۶ است. بیشینه میزان کلی باروری مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده و استان آذربایجان‌شرقی با میزان ۱/۶ برابر میزان متوسط کشوری است. استان گیلان نیز با مقدار یک فرزند کمترین میزان کلی باروری را در کل کشور داشته است.
بهبودی خاطرنشان ساخت: آذربایجان شرقی در رتبه ۱۴ کشور از لحاظ نرخ زاد و ولد قرار دارد و نرخ زاد و ولد ۱۷ استان کشور از آذربایجان شرقی بیشتر است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: در سال ۹۵، حدود ۲۲/۹ درصد جمعیت استان در گروه سنی ۰ – ۱۴ سال، ۶۹/۹ درصد در گروه سنی ۱۵ – ۶۴ سال و ۷/۲ درصد در گروه سنی ۶۵ سال و بیشتر قرار داشته‌اند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: طی سرشماری انجام شده از سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۵ شاهد افزایش جمعیت فعال یعنی جمعیت واقع در سنین ۶۴ – ۱۵ ساله بوده‌ایم ولی در سرشماری ۱۳۹۵ این رقم کاهش نسبی نسبت به دوره قبل داشته است.
درصد جمعیت واقع در این گروه سنی از ۷۰/۶ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۶۹/۹ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است. جمعیت ۶۵ سال به بالای استان نیز از ۶/۳ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۷/۲ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است که نشان دهنده رشد در جمعیت مسن‌تر از سال ۶۴ در استان است.

About Author