رد ادعای استاندار! / مشکلی در زمینه پدافند غیرعامل نداریم

ساقی آذربایجان- وحید خدادادی: اواخر فروردین و در جلسه قرارگاه پدافند شیمیایی استان، مجموعه کلرپارس پیکان انتقاد استاندارآذربایجان شرقی قرارگرفت. وی با اشاره به نگرانی های مطرح شده از سوی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از شرکت کلرپارس خواست تا ظرف سه ماه نگرانی مرتبط با مسائل زیست محیطی و پدافند غیرعامل را حل و فصل نماید. با انتشار این خبر موج انتقادات از سوی رسانه های محلی به جهت نگرانی های امنیتی شروع شد و شرکتی که پیش تر و به دلایلی نامعلوم سعی داشت کمتر جلوی چشم رسانه ها باشد، به همت بسیج رسانه استان میزبان تنی چند از اهالی رسانه بود تا به ابهامات موجود در این رابطه پاسخ داده شود.
آلودگی آب های زیرزمینی، میزان مصرف آب این شرکت که عمدتا از چاه تامین می شود در کنار امنیت و ضخامت مخازن و نهایتا تسویه پسماند از عمده موضوعات مبهمی بود که در رابطه با این مجموعه مطرح بود.
باباپور بیشتر اهتمام خود را روی عملکرد و افزایش سودآوری مجموعه گذاشته بود و با اشاره به اینکه شرکت فوق به جهت وخامت وضع مالی در بازه زمانی سال ۹۷ در مرحله واگذاری به بخش خصوصی قرار داشت از بهبود تراز مالی شرکت گفت و آمارهایی هم در این رابطه اعلام و وضعیت بورسی شرکت هم جهت صحت ادعاها مورد تاکید قرار گرفت.
هر چند موضوعی که در این ارتباط وجود دارد و ما نیز در قالب نشست خبری این تور رسانه ای به آن اشاره کردیم بحث نحوه واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی وچرایی وضعیت وخیم مالی شرکت در اواخر دهه نود خورشیدی است. بر روالی نامیمون هر گاه تصمیمی برای واگذاری مجموعه ای گرفته شده باشد به طرز عجیبی در ماه های منتهی به تصمیم نهایی واگذاری میزان سوددهی و راندمان کاری شرکت به شکل عجیبی پایین می آید و نهایتا واگذاری با این عنوان صورت می گیرد که شرکت فوق بحران زده است و نفعی برای دولت ندارد و واگذاری آن به صلاح است، سیاستی که به دفعات شاهد آن بودیم و یکبار در دهه هفتاد در رابطه باسیمان صوفیان قصد انجامش را داشتند که تیرشان به سنگ خورد. لذا طبیعی است که اگر شرکت دولتی در مسیر واگذاری باشد، ارزش مادی و بیلان کاری آن ناگهان در عرض چند ماه کاهش می باید.
اما در رابطه با نیمه گلایه هایی که در رابطه با نقد کلرپارس از سوی مدیرعامل مطرح شد، گفتیم که اساسا رسانه در این بین قضاوت نمی کند و هر انتقادی بوده از سوی سازمان محیط زیست و مدیریت ارشد استان بوده است و بهتر است مشابه این جلسه و تور برای اقناع این بزرگواران نیز برگزار شود.
باباپور با اشاره به ضخامت سنجی و نوسازی مخازن این شرکت گفت: ادعاهای مطرح شده در مورد ضعف عوامل پدافند غیرعامل در این شرکت را رد می‌کنیم! شرکت کلرپارس تاییدیه و جواز توسعه محیط‌ زیست را دارد و رعایت الزامات پدافند غیرعامل به اندازه ای است که این شرکت پایلوت پدافند غیرعامل شرکت‌های تولید مواد شیمیایی خواهد شد!
وی همچنین با اشاره به بروزرسانی تمامی استخرهای تصفیه پسماند و تجهیز آن ها به پایش آنلاین که در جریان بازدید از مجموعه هم رویت شد، گفت: ۶۰۰۰ تن از پسماندهای خطرناک این شرکت از طریق مرکز امحای پسماند تحت نظر سازمان محیط زیست کشور به اصفهان ارسال می‌شود که ۴۵ هزار میلیارد ریال برای این کار هزینه شده است که در گذشته شرکت بی سابقه است. از ایرادات دیگر مطرح شده در این رابطه بحث دیوارکشی و نصب بادنماوصاعقه گیری بود که برخی از آن ها حل و فصل و موارد جزئی مانده که بزودی حل خواهد شد.
از نکات قابل توجه این نشست اشاره به میزان آب مصرفی بود که گویا در ۹ ماهه سال ۹۸ مقدار آن ۲۳۶ هزار مترمکعب بود که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، علی‌رغم افزایش تولید، به ۲۱۳ هزار مترمکعب کاهش یافته و این اتفاق به زعم کلروپارسی ها در نتیجه برنامه‌های زیست محیطی شرکت به ارمغان آمده است.
مدیر عامل شرکت کلروپلاس افزود: تنها شرکت در کشور هستیم که دارای تقدیرنامه پدافند غیر عامل می باشد که همین امر نشان دهنده امنیت محصولات این شرکت برای محیط زیست می باشد. در تولید محصولات جدید میزان پساب صنعتی کاهش یافته و مصرف آب چاه نیز کمتر شده و با حذف سیلیس و بازچرخانی آب و همچنین ارتقای کیفیت توانسته ایم با اروپا از لحاظ کیفیت آب اکسیژنه رقابت کنیم و در ترکیه این محصول با قیمت بالایی به فروش می‌رود!
باباپور در رابطه با اقدامات انجام شده در حوزه پدافندی و حراست خاطر نشان کرد: طراحی و نصب تعداد ۱۵۰ عدد دوربین توربو HD، اصلاح و نوسازی زیرساخت شبکه شرکت، ساخت دیوار های پیرامونی واحد تولید آب اکسیژنه به طول ۷۰۰ متر، بهبود روشنایی و افزایش دید محیط پیرامون کارخانه، ایجاد پوشش به منظور اختفاء تجهیزات مربوطه و رعایت الزامات پدافندی در برخی نقاط شرکت، درخواست رده حفاظتی شرکت از شورای تامین استان، خرید خودروی مستقل برای واحد حفاظت فیزیکی جهت افزایش قدرت مانور حفاظتی، برسی و احصاء نقاط کور سایت، باز مهندسی برجک های نگهبانی و ساختمان حفاظت فیزیکی، تفکیک آتش نشانی از واحد حفاظت فیزیکی و تشکیل کمیته پدافندی و IT از جمله اقدامات این مجموعه می باشد.
البته لازم به ذکر است که در بازدید میدانی و مشاهدات عینی هم به تعبیری بخش عمده ای از موارد فوق الذکر را تایید می کرد و اقلا در این بازدید میدانی بجهت بوی نامطبوع یا آلودگی آب مورد خاصی دیده نشد. هر چند به نظر می رسد بخش کنترل مجموعه به جهت الکترونیکی و حراست فیزیکی نیازمند اقداماتی به مراتب بیشتر است از آن روی که حساسیت کار در این مجموعه بسیار بالاست.
در نتیجه می توان اشاره کرد که مسئولان ارشد بایستی به گونه ای در جلسات اظهار نظر کنند که اسباب نگرانی و تشویش اذهان عمومی را فراهم نیاورند و قبل از داشتن اطلاعات دقیق از یک مجموعه با این درجه اهمیت زیست محیطی و پدافند غیرعاملی اظهار نظر نکنند!
لازم به ذکر است سردار عابدین خرم( فرمانده سابق سپاه عاشورا و استاندار فعلی آذربایجان شرقی) در زمان تصدی فرماندهی سپاه عاشورا پس از بازدید از فرایند تولیدات این شرکت اینگونه ازمدیریت شرکت قدردانی کرد: از مدیریت ارشد و پرسنل متعهد و متخصص که با احساس تعلق و انبساط خاطر و با شور نشاط باعث رونق تولید ملی شده و با همت خود علاوه بر تامین بخش عمده ای از نیازهای کشور، تولیدات خود را به کشورهای مختلف صادر مینمایند، تقدیر می شود.( به نقل از سایت شرکت کلرپارس)

About Author