رمز کارت بانکی خود را هر از گاهی تغییر دهید

عمده جرائم شایع در برداشت‌های غیر مجاز، کپی برداری ازکارت عابر بانک است که معمولا کلاهبرداران برداشت غیر مجاز را از طریق دستگاه اسکیمر انجام می‌دهند و چنانچه کاربر رمز را دراختیار آنها قرار ندهد، با کپی برداری هیج اقدامی انجام نمی‌شود.
رئیس پلیس فتا البرز از مردم درخواست نسبت به تغییر دوره‌ای رمز بانکی خود برای پیشگیری از هرگونه سوء استفاده و کلاهبرداری اقدام کنند.
سرهنگ رسول جلیلیان گفت: عمده جرائم شایع در برداشت‌های غیر مجاز، کپی برداری ازکارت عابر بانک است که معمولا کلاهبرداران برداشت غیر مجاز را از طریق دستگاه اسکیمر انجام می‌دهند و چنانچه کاربر رمز را دراختیار آنها قرار ندهد، با کپی برداری هیج اقدامی انجام نمی‌شود.
وی افزود: اسکیمر نوعی سخت افزار الکترونیکی است که از آن برای کپی کردن اطلاعات کارت‌های بانکی توسط کلاهبرداران مورد استفاده قرار می گیرد.
رئیس پلیس فتا البرز اضافه کرد: عدم آگاهی از نحوه صحیح استفاده از کارتخوان های الکترونیکی سبب شده تا افشای رمز کارت بانک به سادگی در مکان های عمومی صورت گیرد و همین امر سبب شده تا تهدیدهایی مانند کپی کردن کارت بانکی به سبک «اسکیمر » صورت گیرد.
سرهنگ جلیلیان گفت: برای این نوع سرقت‌های الکترونیکی، کاربران مهمترین نقش را ایفا می‌کنند که با رعایت نکات امنیتی ساده می‌توان ضمن حفظ اطلاعات کارت بانکی خود، مانع از برداشت غیر مجاز مجرمان سایبری شوند. وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری ۹باند اسکیمر دراستان البرز دستگیر و از متهمان ۲۷۵۰ عددکارت کپی شده کشف که ۵۵ میلیارد ریال ازحساب شهروندان درنقاط مختلف برداشت کرده بودند.
این مقام انتظامی تصریح کرد: عمده روش های کلاهبرداری این متهمان، در قالب فروشنده های دوره گرد و پیک‌های موتوری رستوران‌ها و سوپرمارکت‌های مطرح و شناخته شده بوده‌اند که نیاز به هوشیاری شهروندان دارد.
رئیس پلیس فتا البرز یادآور شد: برخی افراد به دلیل ناآگاهی از برخی جرائم اینترنتی رمزکارت بانکی خود را دراختیار دیگران قرار می‌دهند که این موضوع باعث سواستفاده‌های متعدد می‌شود.
سرهنگ جلیلیان خاطرنشان کرد: اگر در فروشگاهی حتی کارت کشیده و کپی هم برداشته شود، اما رمز کارت را نداشته باشند هیچ اتفاقی نمی افتد، چرا که این رمز شاه کلید برداشت غیر مجاز است.
وی گفت: امروزه استفاده از دستگاه های زیادی در انجام فعالیت های مالی و استفاده از حساب های بانکی دارد اما رعایت نکات ایمنی و ارتقاء آگاهی درخصوص تمام تکنولوژی های روز، امری لازم و غیرقابل اجتناب است.
این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: مشتریان پس از انجام تراکنش های مالی، رسید خود را دریافت و آن را بررسی و چنانچه انجام تراکنش مالی ناموفق بود، رسید مربوطه را نزد خود نگه دارند تا از بازگشت پول به حساب بانکی خود مطمئن شوند.
وی به کاربران توصیه کرد که در صورت مواجهه با صفحات جعلی، مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir یا با شماره ۰۹۶۳۸۰ به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا گزارش دهند.

About Author