رونمایی ۹۴ نسخه میکروفیلم کتاب‌های خطی در اردبیل

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: نسخه میکروفیلم ۹۴ نسخه کپی از کتب مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، همزمان با روز میراث فرهنگی در اردبیل رونمایی می‌شود.
نادر فلاحی در مراسم رونمایی از کتب خطی اهدایی خانواده صدر در اردبیل اظهار کرد: رونمایی از کپی کتاب‌های خطی مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی همزمان با هفته میراث فرهنگی در اردبیل انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: این کتب که گنجینه‌ای ارزشمند از آثار فرهنگی هستند در مجموعه میراث جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی رونمایی و به نمایش عموم گذاشته می‌شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: نصرالله صدرالممالک از عارفان و شاعران ایرانی است که در سده سیزدهم هجری قمری در اردبیل متولد شده و کتب اهدایی خانواده او ۱۷۰ نسخه کتاب خطی در موضوعات مختلف عرفانی، ادبی و علمی مربوط به دوران صفوی و قاجار است.
فلاحی با اشاره به رونمایی کپی کتاب‌های نفیس مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی افزود: همچنین ۹۴ نسخه کپی از کتب مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در موزه‌های روسیه قرار دارند که نسخه میکروفیلم آنها در دهه‌های گذشته در اختیار این مجموعه جهانی قرار گرفته که در مراسمی رونمایی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه هفته میراث فرهنگی از ۲۸ اردیبهشت ماه و همزمان با روز جهانی موزه‌ها آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: برنامه این هفته تا سوم خردادماه ادامه دارد که در طول این هفته برنامه‌های فاخر فرهنگی برای معرفی میراث بی‌بدیل فرهنگی اردبیل تدارک دیده شده است.
فلاحی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: به مناسبت هفته میراث فرهنگی بیش از ۳۰ برنامه متفاوت و با محوریت بناهای تاریخی، میراث‌های ملی و جهانی استان اجرا می‌شود.
وی بیان کرد: در برنامه‌های هفته میراث فرهنگی علاوه بر میراث تاریخی، به اشخاص صاحب نظر و فعالان این حوزه توجه ویژه‌ای شده و سعی می‌کنیم در نشست‌های تخصصی مختلف از حضور و نظرات آنها استفاده کنیم.
فلاحی ادامه داد: افتتاح موزه و نمایشگاه عشایر گرمی، افتتاح موزه مطبوعات، الحاق خانه سپهرم به موزه صنایع دستی و اجرای شب‌های فرهنگی از جمله برنامه‌هایی است که در این هفته از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف در مجموعه میراث جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در این هفته اظهار کرد: مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان شاخص‌ترین اثر تاریخی استان اردبیل میزبان رویدادهای مختلفی از جمله نشست‌های تخصصی، بازدیدهای تخصصی، رونمایی از یادمان شهدای چالدران، اجرای رژه قزلباش‌ها و چندین برنامه دیگر خواهد بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: در هفته میراث فرهنگی همه محوطه‌های تاریخی، پایگاه‌های ملی و موزه‌های استان فعال خواهند بود و برنامه‌های تعریف شده برای آنها اجرا می‌شود.

About Author