رکود در بازار لوازم خانگی!

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به رکود و تعطیلی در بازار امین حضور تهران در پی حوادث هفته‌های گذشته، گفت: به دلیل ناآرامی‌های اخیر، مردم مراجعات خود برای خرید لوازم خانگی را کاهش داده‌اند و مشتری در بازار لوازم خانگی وجود نداشت.

اکبر پازوکی در خصوص آخرین وضعیت بازار لوازم خانگی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر میزان فروش لوازم خانگی در کشور به شدت کاهش یافته است و رکود بر بازار حکمفرماست.

وی افزود: در وضعیت فعلی بیشتر لوازم خانگی عرضه شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عمدتاً از طریق قاچاق وارد کشور شده است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر در وضعیت فعلی این بازار با دو معضل روبروست که کمتری رسانه‌ای به آنها توجه کرده به طوری که این معضلات مردم را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.

پازوکی گفت: افراد زیادی خود را در فضای مجازی به عنوان تعمیرکاران شرکت‌های اصلی لوازم خانگی خارجی معرفی می‌کنند در حالی که این شرکت‌ها سال‌هاست که در بازار ایران حضور ندارند اما این افراد از این طریق کلاهبرداری زیادی از مردم می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی از این افراد حتی فاقد جواز تعمیرکاری هستند و با مراجعه به منزل افراد عیبی بر لوازم خانگی آنها گذاشته و به عنوان مثال می‌گویند ۲ میلیون تومان هزینه دارد و باید تست شود، به این ترتیب لوازم خانگی را با خود برده و پس چند روز دیگر عیب دیگری روی آن گذاشته و می‌گوید موتور آن نیز سوخته بوده و ۱۲ میلیون تومان هزینه دارد.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح کرد: از طرف دیگر سایت‌های وجود دارند که مرتباً با اشخاص مختلف تماس گرفته و اعلام می‌کنند که موعد فیلتر آب یخچال، ظرفشویی و لباسشویی تمام شده و باید آن را عوض کنید که به این ترتیب فیلتر آب ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی را یک میلیون تومان به مردم قالب می‌کنند.

پازوکی اضافه کرد: با رونمایی از سامانه جامع تجارت و نصب آن توسط شرکت‌ها ورق‌های فولادی، محصولات پتروشیمی و ارز در صورتی به آنها داده می‌شود که تولید این کارخانه‌های و شرکت‌ها به بازار عرضه شود و در غیر این صورت با این کارخانه برخورد می‌شود، به همین دلیل کالای تولید داخل بدون شناسه رهگیری در کشور وجود ندارد.

وی بیان کرد: در برخی کالاهای همچون یخچال فریزر دوقلو و لباسشویی مشکلی نداریم، ولی در تولید مایکروفر در دو ماه گذشته اصلاً تولیدی در کشور صورت نگرفته است هرچند خط تولیدی توسط یک شرکت در قزوین برای حل این موضوع راه‌اندازی شده است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اذعان داشت: اگر صادراتی در حوزه لوازم خانگی نداشته باشیم و برند ملی و تک در این خصوص راه‌اندازی نشود به نظر می‌رسد با مشکل مواجه باشیم و هزینه‌های سربار واحدهای تولیدی با افزایش روبرو شود.

پازوکی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امنیت اقتصادی و اجتماعی جزو لاینفک ضروریات یک جامعه است که طی سالیان اخیر رهبر معظم انقلاب به آنها توجه زیادی داشته، این در حالی است که در یک ماه اخیر با وجود ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر بازار لوازم خانگی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است.

وی افزود: به همین دلیل طی این مدت برخی روزها فروشندگان مغازه‌های خود را تعطیل کرده و یا ساعات کار فروش خود را کاهش می‌دادند که طبیعتاً این امر آنها را با زیان زیادی روبرو کرده است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح کرد: طی این مدت مردم نیز مراجعات خود برای خرید لوازم خانگی را کاهش داده‌اند و مشتری در بازار لوازم خانگی وجود ندارد.

About Author