رکورد خاص دراگان اسکوچیچ

دراگان اسکوچیچ اولین مربی تاریخ فوتبال ایران است که در هشت مسابقه ابتدایی موفق به کسب هشت پیروزی شده است.
ورزش سه نوشت: «در روزهایی که دراگان اسکوچیچ پس از مارک ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد، انتقادات زیادی درباره او مطرح می‌شد و البته هنوز هم برخی‌ها به انتخاب این مربی کروات اعتراض دارند و معتقدند باید مربی‌ای با اسم و رسم بیشتری برای هدایت ملی‌پوشان ایرانی انتخاب می‌شد. با این حال نگاهی سطحی هم به عملکرد این مربی نشان می‌دهد که او کارش را به بهترین نحو انجام داده است.
کار اسکوچیچ با چند بازی دوستانه آغاز شد. تیم ملی ابتدا در مقابل ازبکستان با نتیجه ۲ بر یک پیروزی شد و سپس موفق شد تیم بوسنی را از پیش رو بردارد.
به دلیل بحرانی که ویروس کرونا در سطح جهان ایجاد کرد، خبری از بازی‌های دوستانه نبود و فروردین ماه ۱۴۰۰ بود که سومین بازی تدارکاتی تیم ملی زیر نظر اسکوچیچ برگزار شد و تیم ملی با سه گل به برتری رسید؛ دیداری که آخرین مصاف دوستانه یوزهای ایرانی پیش از شروع چهار دیدار مرحله برگشت دور دوم مقدماتی جام جهانی بود.
اهالی فوتبال پیش از شروع بازی‌های مرحله برگشت، استرس زیادی بابت عدم صعود تیم ملی داشتند اما شاگردان اسکوچیچ پس از اردوی چند روزه در کیش بدون انجام بازی دوستانه به منامه رفتند و نمایش بسیار خوب و مقتدرانه‌ای در چهار بازی پیش رو ارائه کردند و نتیجه شد کسب چهار پیروزی از چهار مسابقه برابر هنگ‌کنگ، بحرین، کامبوج و سپس عراق؛ نتایجی که تیم ملی را به عنوان صدرنشین به مرحله نهایی رساند و با تیم‌های عراق، کره جنوبی، امارات، سوریه و اردن در یک گروه قرار داد.
پس از چند هفته هشتمین دیدار تیم ملی ایران تحت سرمربیگری اسکوچیچ در شرایطی برگزار شد که این مربی کروات به همراه وحید هاشمیان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در کنار تیم حضور نداشتند اما سرمربی کروات تیم ملی با تغییر مناسبی بین دو نیمه در چینش نفرات ایجاد کرد، توانست هشتمین پیروزی را برای تیم ملی ایران به ارمغان بیاورد.
این سرمربی کروات از سیستم‌های مختلفی در هشت بازی اخیر استفاده کرده است. گاهی با دفاع سه نفره بازی کرده و گاهی با آرایش ۲-۴-۴ و در بازی با سوریه هم سیستم ۱-۳-۲-۴ را استفاده کرد تا نشان دهد نمایش موفق در دور قبلی بازی‌ها سبب نمی‌شود که او در تمام بازی‌ها با یک آرایش تیمش را وارد زمین کند؛ تصمیماتی که تا اینجا علی رغم تمام بدخلقی‌ها و انتقادات بعضا تندی که وجود داشته، گره‌گشا بوده است.
البته که هنوز راه درازی برای رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر داریم اما اسکوچیچ و ملی‌پوشان با کسب سه امتیاز حیاتی در اولین گام بار دیگر شایستگی‌های خودشان را به نمایش گذاشتند و حالا با انگیزه مضاعفی به قطر خواهند رفت تا مقابل عراق در دومین دیدار مرحله نهایی جام جهانی صف‌آرایی کنند.
پیش از دراگان اسکوچیچ که حالا هشت پیروزی را در هشت مسابقه با تیم ملی کسب کرده، فرانک اوفارل که سرمربی منچستریونایتد انگلیس بود و از بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ (۱۳۵۳) تهران هدایت تیم ملی فوتبال ایران را به عهده داشت، با پیروزی در تمام ۷ دیدار بازی‌های آسیایی، رکورد ۷ پیروزی پیاپی را ثبت کرد و تیم ملی ایران به قهرمانی رساند. ۷ دیداری که به ترتیب مقابل تیم‌های پاکستان، برمه، بحرین، مالزی، کره‌ جنوبی، عراق و رژیم صهیونیستی در تهران برگزار شد و حالا در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ و پس از سال‌ها رکورد او توسط مربی‌ای به مراتب کم‌ نام و نشان‌تر اما کاربلد شکسته شده است.»

About Author