رییس‌کل دادگستری استان زنجان: معضل فرار مالیاتی باید جدی گرفته شود

رییس‌کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه فرار مالیاتی معضلی است که گریبان جامعه را گرفته است گفت: باید جلوی این معضل گرفته شود و مسئوولیت کوتاهی در این امر بر عهده مجریان امور مالیاتی است.
حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی در دیدار با مدیرکل امور مالیاتی استان و معاونین با تاکید بر اینکه باید در خصوص فرار مالیاتی فکری اساسی کرد، افزود: برای اداره جامعه، مشارکت مردم امری ضروری است و مشارکت مردم نیز با پرداخت به موقع مالیات امکانپذیر است و موجب توسعه کشور خواهد شد.
وی با اظهار تاسف از کوتاهی های انجام گرفته از سوی متولیان امر در بحث جمع آوری مالیات گفت: کوتاهی هایی که در جمع آوری مالیات رخ داده است باید جبران شود.
رییس‌کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه مالیات کارکنان و حقوق بگیران، قبل از پرداخت حقوقشان، کسر می شود، اظهار داشت: اما برخی افراد با انجام فعالیت های اقتصادی بزرگ و درآمدهای آنچنانی، از پرداخت مالیات امتناع می کنند که توجه به این موضوع نیز در دستور متولیان امر قرار گیرد.
صادقی نیارکی با تاکید بر لزوم برقراری عدالت در وصول مالیات تصریح کرد: برخورد عادلانه و منصفانه در وصول مالیات باید مورد توجه قرار گیرد و در این خصوص نباید درگیر اعداد و ارقام شویم.
وی گفت: اگر به قانون وصول مالیات توجه و دقت جدی صورت بگیرد، نباید شاهد طرح این حجم از شکایات از سوی مودیان مالیاتی باشیم.
رییس شورای قضایی استان زنجان در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به افراد خوش حساب در بحث پرداخت مالیات گفت: مودیانی که خوش حساب هستند باید مورد تشویق قرار گیرند.
صادقی نیارکی اظهار داشت: در بحث وصول مالیات ماده ۲۱۷ ظرفیت خوبی وجود داردکه باید از این ظرفیت استفاده کرد.
وی با اشاره به ارتباط امور مالیاتی با بنگاه های اقتصادی و بحث وصول مالیات از واحدهای تولیدی تاکید کرد: در راستای حمایت از تولید داخلی، در برخی مواقع باید ارفاق مالیاتی صورت گیرد و نباید سختگیری کرد که به واسطه آن، منجر به ورشکستگی صنعت و واحد تولیدی شود.
در این دیدار فیروز شکوری مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان نیز با بیان اینکه ۹۵ درصد جمعیت جامعه با امور مالیاتی ارتباط دارند، گفت: ۱۰۰ پرونده جریانی مربوط به امور مالیاتی در محاکم استان وجود دارد.
وی اظهارداشت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۶۵ نفر با مدیرکل امور مالیاتی استان ملاقات کرده اند.

About Author