ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

رعایت پروتکل های سیاسی برای مسئولان در هر حوزه ای که فعالیت می کنند، از بدیهی ترین مواردی است که در دنیای بیرون مرزها از اهمیتی دو چندان و در درون مرزهای کشورمان چندان محلی از اعراب نیست.
آداب نشستن، لباس پوشیدن، نحوه بستن دکمه کت و ری اکشن هایی که مسئول در مقابل نفر مقابل خود انجام می دهند، هر کدام می تواند به عنوان یک درس دو واحدی باشد که نیازمند گذراندن است. از سویی برخی از این موارد جنبه روانشناختی هم دارد و خود مبحثی پیچیده و مفصل در علم روانشناسی است تا جایی که مفاهیمی مانند زبان بدن و نحوه جلوس به مراتب بیشتر از یک سخنرانی یک ساعته می تواند تاثیرگذار باشد.
بر سر همین موضوع رعایت تشریفات بود که در اولین سفر ریاست محترم جمهور به مسکو، انتقادهای تندی در بستر فضای مجازی و رسانه های داخلی صورت گرفت و ما نیز در آن برهه ایراد اصلی را نه در شخص رئیس جمهور که در تیم تشریفات ایشان می دانستیم. کسانی که با دید تخصصی مسائل سیاسی و اجتماعی را دنبال می کنند، قطعا بارها شاهد دیدار رهبر انقلاب با مسئولان داخلی و خصوصا خارجی بوده اند. نوع نشستن، توزیع مناسب و بهنگام زاویه دیدشان در حین صحبت های طرف مقابل و یا سخنرانی خود که در قالب مفهومی به نام زبان بدن خلاصه می شود، می تواند کلاس آموزشی برای سایر مسئولان نظام باشد. نحوه ادای کلمات، حتی تن صدای یک مقام سیاسی در بزنگاه های حساس می تواند بیانگر بسیاری از واقعیت ها باشد. همین مفهوم زبان بدن و آداب نشستن در کنار نحوه و مدل انتخاب لباس از مسائلی هستند که مواردی چند از آن در اخبار روزانه استانی دیده شده و نیازمند یادآوری جهت عدم تکرار آن بود.
همین چند وقت پیش به نوع انتخاب لباس آقای شهردار ایراد گرفتیم، هر چند این واکنش به مدل لباس و انتخاب رنگ و طرح مناسب به مذاق برخی خوش نیامد، اما برای ما نوعی رفع تکلیف رسانه ای بود. اخیرا در سفر آقای ستاری به تبریز که از آخرین بازماندگان دولت بنفش بودند و البته استعفا کردند، عکس هایی که از ایشان روی خروجی رسانه ها قرار گرفت، حتی در دیدار ایشان با امام جمعه محترم، برازنده یک مقام سیاسی نبود و مانده بودیم که این عکس را چگونه منتشر کنیم. از مشاوران و همراهان ایشان هم کسی نبود تا تذکر دهد که پروتکل های نشستن را رعایت نماید. همین مورد در سفر اخیر بازرس وزارت مسکن و شهرسازی و نشست خبری ایشان نمود عینی دیگری از این ادعاست. مدیر عامل شرکت عمران سهند که جلسه رسمی را با خانه خاله اشتباه گرفته بودند، مدل نشستن و حرکات بدنشان جای تامل بسیار داشت و خبرگزاری فارس هم با تیزبینی تمام خبر تایید نواقصات پروژه های سهند را با عکسی منتشر کرد که متخصصان حوزه خبر بهتر مفهوم آن را درک می کنند. این مدل نشستن جنابشان یعنی جلسه و مهمانش و گفته های او کیلویی چند؟ هر چند این روزها و در میان مسئولان، کاپشن بهاری پوشیدن و احمدی نژادی گشتن مجددا باب شده است، اما جسارتا لباس مناسب جلسات رسمی کت شلوار است و احمدی نژاد هم نه آش دهن سوزی بود که رویه نامرسوم لباس پوشیدنش را تقلید کنیم و نه مدلینگ که لباس پوشیدنش الگوی پوشش ما قرار گیرد. القصه یادگرفتن برخی جزییات جای دوری نمی رود و نشان از آگاهی شما به بدیهیات دارد.

About Author