زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی بدون نماینده شدند؟!

امیدکاجیان: “عدم التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی” و “عدم ابراز وفاداری به قانون اساسی” یکی از عناوین تکراری است که شاید در مورد خیلی از رد صلاحیت ها به افراد مختلف اطلاق شود.

عنوانی که این بار هردویشان دامن نماینده زرتشتیان در مجلس را هم گرفته است.

اعتراض به نماینده ولی فقیه در اصفهان

کسی که ۱۶ سال در مجلس به عنوان رئیس کمیته پژوهش و فناوری و همین طور رئیس فراکسیون هوا فضا و هوانوردی مجلس مشغول به فعالیت بوده و البته بنا به شرایط جامعه ای زرتشتیان و البته یک رسم نانوشته میان نمایندگان ادیان الهی غیر مسلمان، خود را درون جریانات سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا یا بیانات سیاسی حاشیه دار نمی کرده است، مگر اینکه ابراز نظر خاصی از سوی برخی افراد، مستقیما جامعه زرتشتیان را هدف قرار میداد، مثلا نامه اعتراضی به اظهارات امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در مورد دوگانه پرست خواندن زرتشتیان، او در این نامه اعتراضی بر یکتاپرستی زرتشتیان تاکید کرد، یا اعتراض به سردار نقدی که هخامنشیان را سلسله‌ای پلید نامیده بود، اختیاری در آن نامه گفت که نقوش تخت جمشید همه نشانه پاکی و بزرگی است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ او خیلی پیشتر نامه ای هم  به شورای عالی امنیت ملی بعد از برخی سخنان ناروای عده ای در مورد زرتشتیان نوشته بود و خواستار جلوگیری از طرح سخنان تفرقه افکنانه، غیرقانونی و غیراخلاقی در این زمینه شد.

از نامه به شهردار وقت خرمشهر تا دفاع از فردوس کاویانی 

نامه به شهردار وقت خرمشهر به دلیل “همایش نقد و بررسی فرقه های ضاله” که در آن از دین زرتشتی به نام فرقه ضاله نام برده شده بود و اختیاری به آن واکنش نشان داد نیز از این دسته اند. یا مثلا جمله اعتراضی که  نسبت به اظهارات مجری تندرو صداو سیما بعد از فوت فردوس کاویانی هنرمند زرتشتی از خود نشان داد و گفت : “فردوس کاویانی زرتشتی بود و اما هم نداشت “. هریک از این نمونه اعتراض هاالبته بعد رسانه ای شدیدی به خود گرفت، ولی بدیهی است که واکنش ها در چارچوب حق نمایندگی اختیاری، در دفاع از جامعه خود به شمار میامد.

نامه برای مهسا امینی

اما شاید یکی از اقدامات اختیاری که بیشتر زیر ذره بین قرار گرفت و اندکی رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت، نامه او پس از فوت مهسا امینی بود او در آن نامه اعتراضی خواستار برخورد با مسببان این اتفاق برای شادروان مهسا امینی شده بود او در بخشی از این نامه نوشت: «فاجعه از دست دادن مهسا فرزند ایران زمین، غیر قابل قبول و غیر قابل تحمل است. این رخداد تلخ و غم انگیز را به نمایندگی از سوی زرتشتیان، آرامش باد می گویم.

از پروردگار یکتا و بی همتا برای همه ایرانیان بخصوص بانوان این مرز و بوم و خانواده امینی بزرگ، شکیبایی پذیرش این درد بزرگ را آرزومندم و بدیهی است که برخورد قضایی و اشد مجازات برای مقصران این حادثه نابخشودنی، حداقل خواسته ایرانیان است.»

مجلس

اینکه دلیل اصلی رد صلاحیت وی تحت عنوان عدم التزام و وفاداری به قانون اساسی چیست مشخص نیست، اما به پرونده نماینده زرتشتیان نمی آمد تا چندان به چنین موضوعاتی گره بخورد. چرا که تلاش های عمده او معطوف به اقدامات بدون حاشیه سیاسی در سطح کشور درکنار حل مسائل درون جامعه ای بود. اختیاری در دوره ای به عنوان نماینده مجلسی که خلبان نیز به شمار می آمد، اقدام به فعالیت هایی در حوزه آموزش خلبانی هواپیماهای فوق سبک در کشور و تاسیس فرودگاهی در پردیس علم و فناوری یزد کرد، به عنوان رئیس کمیته پژوهش و فناوری مجلس، بانی اصلی طرح قوانین شرکت های دانش بنیان و توسعه این شرکت ها در پارک های علم و فناوری مختلف به شمار میاید، او عضو هیئت امنای فناوری کشور، عضو شورای برنامه‌ریزی آموزشی، عضو بنیاد ملی نخبگان، عضو انجمن نانو فناوری ایران، عضو انجمن مخترعان ایران، پژوهشگر و استاد نمونه دانشگاه یزد بود که چندین ثبت اختراع را هم در پرونده داشت و البته با تمامی این احوال حالا مشخص شده  که او نیز به قانون اساسی وفادار نیست. رد صلاحیت نماینده زرتشتیان در حالی صورت می گیرد که از میان ۴نفر کاندیدای زرتشتیان دونفر از آن ها رد صلاحیت شده اند. معلوم نیست ۲ نفر باقی مانده هم در این شرایط در انتخابات مجلس باقی بمانند

About Author