زمان طلایی برای کاشت حلزون قبل از دو سالگی است

یک شنوایی‌شناس با اشاره به زمان طلایی برای کاشت حلزون، گفت: از آن‌جا که تا قبل از سن دو سالگی رشد گفتار و زبان کامل می‌شود، این زمان نباید از دست برود، بهترین سن برای کاشت قبل از این زمان است و اگر کاشت با تاخیر انجام شود، فرد باید از سمعک استفاده کند.
محسن برجیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مشکل ناشنوایی در افراد، اظهار کرد: از هر ۱۰۰۰ نفر، یک تا سه نفر به‌صورت مادرزادی و ارثی با اختلال شنیداری متولد می‌شوند و یا در اثر بیماری‌هایی مانند مننژیت، سرخک و بالا بودن سطح بیلی‌روبین دچار این مشکل می‌شوند.
وی با بیان اینکه فرمول درمانی تحت عنوان یک، سه و شش در اختلال شنوایی وجود دارد، افزود: این اختلال باید قبل از یک ماهگی ارزیابی انجام شود، سه‌ماهگی تشخیص قطعی صورت گرفته و در پایان در شش‌ماهگی مراحل توانبخشی، تجویز سمعک و کاشت حلزون انجام شود.
این شنوایی‌شناس بیان کرد: در زمان بدو تولد، غربالگری‌های شنوایی انجام می‌شود و اگر اعمال دارو درمانی انجام نشود، بهترین گزینه استفاده از سمعک خواهد بود، سمعک می‌تواند از نوزاد یک روزه تا افراد مسن تجویز ‌شود.
وی با اشاره به اینکه تشخیص زودهنگام در اختلال کم‌شنوایی و ناشنوایی حائز اهمیت است، تاکید کرد: بهترین سن برای انجام کاشت حلزون قبل از یک‌سالگی است، در گذشته تنها بررسی کاهش شنوایی‌هایی عمیق صورت می‌گرفت، اما امروزه کاهش شنوایی‌های متعادل نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
برجیان در خصوص کاشت حلزون، توضیح داد: این عمل به‌صورت تیمی انجام می‌شود و متخصصانی مانند شنوایی‌شناس، روان‌شناس، گفتار درمانگر و مددکار اجتماعی در این گروه فعالیت دارند، مهم‌ترین نکته در کاشت حلزون، مسائل توانبخشی پس از آن است که باید جلسات گفتار درمانی و تربیت شنیداری صورت بگیرد تا کاشت حلزون مفید باشد.
وی ادامه داد: معمولا جلسات گفتار درمانی پس از کاشت، به‌مدت ۳۰ جلسه انجام می‌شود و حتی ممکن است فرآیند توانبخشی تا یکسال پس از آن نیز انجام شود، به جرات می‌توان گفت که اعمال پس از کاشت، حتی شاید از خود فرآیند کاشت حلزون نیز مهم‌تر باشد.
این شنوایی‌شناس یادآور شد: انجام کاشت حلزون، در گذشته سنین پایین مدنظر بود، اما طبق دستورات جدید، عمل کاشت برای افراد میانسال نیز انجام شده و منع سنی در این‌ خصوص وجود ندارد.
برجیان با اشاره به زمان طلایی برای کاشت حلزون، گفت: از آن‌جا که تا قبل از سن دو سالگی رشد گفتار و زبان کامل می‌شود، این زمان نباید از دست برود، بهترین سن برای کاشت، این زمان است، اگر کاشت با تاخیر انجام شود، فرد باید از سمعک استفاده کند، اگر زمان کاشت حلزون به تاخیر بیوفتد، افت تخصیلی ایجاد خواهد شد، افسردگی‌هایی عارض می‌شود و حتی ممکن است فرد دچار اختلالات روان‌شناختی نیز شود.

About Author