زنجانی‌ها نان به نرخ یارانه خواهند خورد

استاندار زنجان گفت: ۲ ماه آینده طرح ارائه نان با کارت یارانه در استان اجرا می‌شود.
به گزارش ساقی آذربایجان، محسن افشارچی در جلسه بازرسی و کنترل بازار استان، اظهارکرد: تا ۲ ماه آینده طرح ارائه نان با کارت یارانه در زنجان و چند استان دیگر به صورت پایلوت در کشور اجرا می‌شود.
وی افزود: در این طرح مردم با قیمت پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه کرده و کارت می‌کشند و در ادامه، یارانه نان بر حسب میزان فروش به نانوایان پرداخت می‌شود.
این مسئول ادامه داد: در این طرح نانوایی‌ها، دیگر آرد یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند بلکه بر مبنای فروش نان، یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
نماینده عالی دولت در استان زنجان تصریح کرد: در سال جاری و بعد از عید نوروز به صورت خاص مسئله آرد و نان در استان مورد توجه جدی قرار گرفته است، با توجه به اینکه تخلفات مشخصی در این حوزه رخ می‌دهد باید با اقدامات موثر بتوانیم کیفیت و قیمت نان را در استان کنترل کنیم.
استاندار زنجان با بیان اینکه تورم یکی از معضلات حال حاضر کشور است، گفت: این مسئله دلایل متفاوت و متعددی دارد که یکی از آن‌ها وجود حجم نقدینگی زیاد است که دولت از راه‌های مختلف در حال کنترل این نقدینگی است.
افشارچی یادآور شد: تسویه وجوه بدهی دولت قبلی و نیز چاپ نکردن پول در ماه‌های گذشته، شیب تورم یک مقدار در کشور کاهشی شده است.
وی با تاکید بر کنترل بازار با راه‌اندازی بازارهای موازی در استان، عنوان کرد: سامانه‌های مجازی، نمایشگاه‌های فصلی، بازارهای هفتگی از ابزارهای ایجاد بازارهای موازی است که باعث کنترل قیمت‌ها می شود. در کنار کنترل بازار، مساله نظارت بر بازار هم بسیار مهم است به طوری که نظارت از برخی زیاده‌خواهی‌ها پیشگیری کرده و به لحاظ روانی برای مردم ایجاد آرامش می کند.
این مسئول بر لزوم حمایت مشخص از بازرسان بازار تاکید و اظهار کرد: در صورت بروز مسائل قضایی، بازرسان به لحاظ مسائل حقوقی باید حمایت شوند همچنین لزوم ارائه امکانات تشویقی به بازرسان بازار اهمیت زیادی دارد و در حوزه پشتیبانی مالی، استخدام و تبدیل وضعیت‌ها هم باید امتیازات لازم به این افراد داده شود.
نماینده عالی دولت در استان زنجان با اشاره به راه‌اندازی سامانه «سرند»، تصریح کرد: نرم‌افزار سرند، نحوه نظارت بازرسان و روند حرکتی قیمت‌ها را نشان می‌دهد ضمن اینکه لحظه‌به‌لحظه می‌توان از تغییر قیمت و گران‌فروشی در حوزه‌های مختلف آگاه شد.سبد کالاهای موجود در نرم‌افزار باید سبدی باشد که برای محاسبه تورم در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نظر گرفته می‌شود، ضمن اینکه علاوه بر ظرفیت بازرسان باید از اصناف مورد اعتماد نیز بتوانیم برای نظارت بر بازار استفاده کنیم.
افشارچی با بیان اینکه به بازرسانی که با سامانه سرند کار می‌کنند باید یارانه‌ای اختصاص داده شود، خاطرنشان کرد: با توجه به نیروی کم در حوزه بازرسی، باید انرژی را در آن‌جایی صرف کرد که تخلف در آن زیاد است. بازرسی از خدمات، مغفول مانده است در حالی که به هر خدمتی که در سطح استان ارائه می‌شود، باید رسیدگی شود.

About Author