زنگ خطر تعطیلی دامداری‌ها

دامپروری و دامداری در چند سال اخیر تحت الشعاع مسائل و مشکلاتی قرار گرفته که برآیند این مسائل، تعطیلی این واحدها خواهد بود.

اگرچه موضوع تأمین و توزیع نهاده‌های دامی همواره برای دامداران چالش‌هایی را ایجاد می‌کند، اما نباید در این مسیر از موضوع کمبود آب در همدان نیز غافل بود؛ وضعیتی که به سایر مشکلات گره خورده و می‌تواند تعطیلی دامداری‌های همدان را موجب شود.
طی سال‌های اخیر شاهدیم که در بررسی آماری عنوان شده که از مجموع ۴.۵ میلیون تن تولیدات بخش کشاورزی استان همدان، سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولیدات زراعی، ۵۴۰ هزار تن تولیدات باغی و ۵۴۴ هزار تن تولیدات دامی است. اما برای بخش تولیدات دامی مان چه قدم‌هایی را در استان برداشته‌ایم؟

توزیع نهاده‌های دامی عادلانه نیست

در این خصوص، حاتم غلامی دامدار همدانی در گفتگو با مهر توزیع نهاده‌های دامی را ناعادلانه دانست و گفت: یکی از مشکلات اصلی ما دامداران مربوط به کمبود نهاده و عدم توزیع مناسب است.
این دامدار همدانی با بیان اینکه دلالان دام سبب گرانی گوشت در بازار می‌شوند، تصریح کرد: یک عده افراد سودجو دام‌های ما را با نازل‌ترین قیمت خریداری کرده و با نرخ بالایی در بازار عرضه می‌کنند.
وی به افزایش قیمت شیر اشاره کرد و گفت: اولین مشکلی که ما داریم نهاده‌ها هستند، قیمت نهاده‌ها از یک برابر شده به ۶ برابر تغییر یافته و شیر از یک برابر دو برابر شده است، در حالی که قیمت علوفه و ذرت از ۱۵۰ تومان به ۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده که به سلسله مراتب هر چه قیمت‌ها بالاتر باشد قدرت خرید مردم هم پایین می‌آید.

دامداری‌های لتگاه، جوراب‌بافی شدند

غلامی با اشاره به اینکه روند توزیع نهاده‌های دامی در همدان مطلوب نیست افزود: در روستای لتگاه در شهرستان بهار روزی ۳۸ تن شیر تولید می‌شد اما در حال حاضر به یک تن و ۸۰۰ کیلو رسیده است که بیشتر دامداران گاوداری‌های خود را فروختند و به جوراب بافی و سفال تبدیل کردند.
وی افزود: دامداران به دنبال کمک اقتصادی و تولید هستند و هدف آنها گرانی نیست بنابراین باید آنها را حمایت کرد و این اقدام هم به تدریج و گام به گام میسر می‌شود.
این دامدار همدانی با اشاره به اینکه ما همه جور مشکلات را داریم ولی کسی به مشکلات ما نگاه نمی‌کند؛ بیان کرد: روزانه ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر مراجعه کننده داشتیم برای تعاونی اما در حال حاضر با توجه به این مشکلات به ۱۰ نفر رسیده است و ۲ هزار و ۳۰۰ نفر عضو و غیر عضو داشتیم که در حال حاضر به ۶۰ الی ۷۰ نفر رسیده است.
غلامی در پایان این گفتگو، با بیان اینکه باید توزیع نهاده‌ها به درستی مدیریت شود؛ گفت: این نهاده‌ها در اختیار اتحادیه‌ها قرار گیرد تا در بین دامداران به صورت عادلانه توزیع شود.

اکثریت دامداران با شرکت تعاونی دامداران مشکل دارند

در ادامه رضا عباسی دامدار ملایری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره با اینکه مشکلات دامداران باید به صورت کارشناسانه مطرح و حل شود، افزود: واضح است که صنعت دامپروری از پتانسیل و ظرفیت‌های بارز استان همدان در بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله درآمد و اشتغالزایی است که متأسفانه به دلیل شرایط موجود دامداران استان با مشکلات عدیده‌ای از جمله مشکل نقدینگی، تأمین نهاده‌ها، تفاوت قیمت شیر، بیمه، فروش گوشت و بازاریابی مواجه اند.
این دامدار فعال ملایری با بیان اینکه در مجموع اکثریت دامداران با شرکت تعاونی دامداران مشکل دارند؛ افزود: هیأت مدیره در زمان و تاریخ منظمی جلسات را برگزار نمی‌کند و کسانی هم که جزو هیأت مدیره هستند خارج از آن سیستم کاری وظیفه شأن یک کارهایی انجام می‌دهند و حق مردم را از بین می‌برند و این مشکلات را چندین بار به نمایندگان مجلس و مسئولین مربوطه در استان گزارش دادیم ولی متأسفانه هیچ ترتیب اثری را ندیدیم.
عباسی با بیان اینکه این روزها دامداری‌های همدان با مشکلات زیادی رو به رو و درگیر مشکلات زیادی هستند و به نحوی که به گفته آنها سرمایه آنها بازگشت ندارد، افزود: قیمت تمام شده تولید شیر در حال حاضر ۱۷ هزار تومان است، شیر را از ما ۱۲ هزار تومان خریداری می‌کنند، شرکت تعاونی نهاده ذرت، به ما کیلویی ۱۲ هزار و ۷۰۰ می‌فروشند که هیچ سنخیتی با هم ندارند، در کشورهای اروپایی قیمت یک کیلو شیر در مقابل ۳ کیلو جو است در حالی که در کشور ما برابر هستند و هزینه تولید محصولات هیچ سنخیتی با هم ندارند.
وی با اشاره به اینکه با افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم پایین آمده و سود را واسطه‌ها و دلالان می‌برند افزود: دستگاه‌های نظارتی باید با افزایش قیمت‌ها برخورد جدی داشته باشند و اتحادیه‌ها هم به دنبال تثبیت قیمت باشند و باید کاری کرد که مردم توان خرید داشته باشند.
دامپروری و دامداری در چند سال اخیر تحت شعاع مسائلی قرار گرفته که برآیند این مسائل، چالش‌ها و مشکلاتی را برای شاغلان این حرفه ایجاد و آنها را در مسیر تعطیلی وارد کرده است. با توجه به اینکه از سویی شغل و پیشه بسیاری از روستاییان در استان همدان دامداری و کشاورزی است، امید است که مسئولین استان به ویژه مسئولین اقتصادی فکر و راه چاره‌ای برای درآمد و وضعیت دامداری‌های استان داشته باشند. و از سویی، این صنعت با زندگی تمامی ما سرو کار دارد؛ از گوشت گرفته تا شیر و لبنیات همه و همه از جمله مواد غذایی حیاتی و البته مفید برای بدن ما محسوب می‌شود که در صورت چالشی شدن وضعیت دامداری‌های استان و ادامه حیات آنها، اثرات آن در سفره مردم مشهود خواهد بود.
زمان آن رسیده که زنگ خطرهای تعطیلی دامداری‌های همدان را جدی گرفته و مسئولین مربوطه در سازمان‌های مرتبط پای کار آمده و هر چه سریع‌تر، فکری برای این وضعیت داشته باشند.

About Author