زیباترین مسجد چوبی آذربایجان شرقی در بدترین وضعیت

زیبا‌ترین مسجد چوبی آذربایجان شرقی در بد‌ترین وضعیت نگهداری می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی امام جمعه مراغه گفت: مسجد تاریخی ملارستم مراغه با بیش از ۴۵۰ سال قدمت در دوره صفویه بنا شده است.
به گفته وی وضعیت نگهداری این اثر ارزشمند با تزئینات زیبا در شان و جایگاه این مسجد تاریخی نیست و مرمت دیوار‌های خارجی، سقف‌های، آزاد سازی حریم و محوطه این مسجد ضروری است.
امام جمعه مراغه می گوید ساخت و ساز‌های ناموزون فلزی، انباشت زباله در محوطه و نگهداری نامناسب به مرور به این مسجد آسیب می‌زند.
آقای داود اسدیان فرماندار مراغه نیز گفت: وضعیت نگهداری مسجد تاریخی ملا رستم مراغه موجب نارضایتی اصناف و کسبه بازار شده است. به گفته اسدیان پیرامون مسجد برای احیا و خروج از وضعیت نامناسب فعلی نیاز به آزاد سازی حریم دارد. فرماندار مراغه می گوید به علت بی توجهی به مرمت و نگهداری مسجد دیوار‌های آن ترک برداشته و لای اجر‌ها خالی شده است و نیاز اساسی به مرمت دارد.
آقای اسدیان فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز از شهرداری، میراث فرهنگی و اداره اوقاف خواست برای این مسجد طرح آزاد سازی حریم، محوطه سازی و طرح مرمت آماده کنند.
آزاد سازی حریم این مسجد نیازمند مشارکت کسبه و بازاریان است و در بازدید امروز صورت جلسه شده و برای اجرای طرح آزاد سازی حریم به عنوان یک مطالبه مردمی پیگیری می‌شود.زیباترین مسجد چوبی آذربایجان شرقی در بدترین وضعیتمحمد مقتومی شهردار مراغه نیز گفت: به زودی طرح آزاد سازی حریم برای این اثر تاریخی و ارزشمند تهیه می‌شود و شهرداری برای اجرای این طرح در بافت قدیمی بازار آمادگی دارد.
مسجد تاریخی ملارستم مراغه از چوب ساخته شده و سقف و سرستون‌های سقف با طره‌های اسلیمی، گل و بوته تزئین و با رنگ‌های کاملا طبیعی رنگ آمیزی شده است.
سقف شبستان این مسجد تاریخی بر روی چهل ستون چوبی با سرستون‌های زیبا قرار گرقته است.

About Author