زیرساخت های جذب سهمیه آب سدهای البرز درحال آماده سازی

مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز با اشاره به اختصاص سهمیه ۵۵ میلیون مترمکعبی آب از سدهای امیرکبیر و طالقان به این استان اعلام کرد که زیر ساخت ها برای جذب این سهمیه در حال آماده سازی است.
به گزارش ساقی آذربایجان ، ذوالفقار مهدی زاده شهریورماه سال گذشته ۵۵ میلیون متر مکعب سهمیه جدید آب توسط وزارت نیرو از سدهای امیر کبیر و طالقان برای استان البرز تصویب شد که بخشی از آن مربوط به غرب و جنوب استان شامل شهرستان های ساوجبلاغ، نظرآباد و اشتهارد است.
وی ادامه داد: مسوولیت تامین زیر ساخت شامل احداث شبکه انتقال و تصفیه خانه برای ۲۰ میلیون متر مکعب این آب بر عهده شرکت آب منطقه ای استان البرزاست که انجام پروژه ها در این بخش در حال برگزاری مناقصه است.
مهدی زاده با بیان اینکه متولی تامین زیر ساخت ۳۰ میلیون متر مکعب مابقی این سهمیه بر عهده شرکت آبفای البرز است، گفت: سال گذشته قبل از ابلاغ این سهمیه ۵۵ میلیون متر مکعبی، عملیات ساخت یک تصفیه خانه باآبدهی حدود۶۰۰ لیتر بر ثانیه آغاز شده که اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه اکنون ۸۰ درصد است.
وی افزود: در صورتی که این پروژه به اتمام برسد سهم تخصیصی که برای کلانشهر کرج اختصاص یافته است در کوتاه ترین زمان ممکن مورد بهره برداری قرار می گیرد.
مهدی زاده با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری این پروژه آماده بهره برداری آزمایشی است، خاطرنشان کرد: افتتاح تصفیه خانه جدید کرج در اوایل سال آینده خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز بیان داشت: اکنون حدود ۷۷ درصد آب مصرفی استان البرز از چاه های فعال استان و مابقی آن از آب های سطحی تامین می شود.
وی تاکید کرد که استاندار البرز علاوه بر سهمیه تخصیص داده شده آب به البرز (۵۵ میلیون متر مکعب ) در تلاش است که سهمیه جدیدی از محل سدها برای استان جذب کند.
این مسوول اظهارداشت: هدفگذاری که استاندار البرز دارد این است که می بایست سهم البرز از آب سطحی به ۵۰ درصد برسد که اقدام بسیار مناسبی است.
مهدی زاده خاطرنشان کرد:در صورتی که زیر ساخت های ۵۵ میلیون مترمکعب وارد مدار شود و تخصیص جدیدی داشته باشیم با هدفگذاری استاندار البرز مصرف آب استان به صورت ۵۰ درصد زیر زمینی و ۵۰ درصد آب های سطحی خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز ادامه داد: در صورت تحقق سهمیه ۵۵ میلیون متر مکعبی از آب سدهای البرز ، میزان برداشت این استان از سدهای مذکور بعلاوه سهمیه قبلی به ۱۱۰ میلیون متر مکعب می رسد.
وی ادامه داد: همچنین در صورت جذب ۵۵ میلیون متر مکعب سهمیه اختصاصی وزارت نیرو ، میزان برداشت از آب سدهای البرز به ۳۵ درصد و آب های زیر زمینی به ۶۵ درصد خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت آبفای البرز بیان داشت : اکنون حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از منابع زیر زمینی و سطحی برای شرب استان برداشت می شود.
این مسوول گفت: امسال از محل اعتبارات شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در بخش تنش آبی برای این استان سهمیه اختصاص یافته که اعتبار صرف زیر ساخت ها برای جذب سهمیه ۵۵ میلیون متر مکعبی خواهد شد ضمن آنکه از اعتبارات از محل درآمدجاری تامین می شود.
مهدی زاده بیان داشت: به دنبال اختصاص سهمیه جدید آب به استان البرز از مهرماه سال گذشته تاکنون ۵۰ میلیارد تومان برای احداث زیر ساخت ها شامل تصفیه خانه و خط انتقال آب البرز هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز افزود: به دلیل اینکه این پروژه برای استان حیاتی است تلاش شده تا صرفه جویی از سایر منابع دیگر صورت بگیرد و نگذاشتیم که کثری منابع مالی برای این طرح ایجاد شود و روند بهره برداری از آن به تاخیر بیافتد.
شرکت آبفای استان البرز حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک در مناطق شهری و روستایی دارد.

About Author