ساختمان تئاتر شهر تبریز بازگشایی شد

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه شب در آیین بازگشایی این ساختمان گفت: تبریز از پیشینه طلایی در حوزه فرهنگ و هنر برخوردار است و در رشته های مختلف هنری، بزرگان و سبک نویی را تحویل جامعه فرهنگی و هنری ایران داده است.

“سیدمجتبی حسینی” اظهار کرد: بر این اساس تئاتر تبریز نیز ریشه دار بوده و از سابقه تاریخی طولانی و غنی برخوردار است و به همین دلیل، مکان نمایش و تمرین اصحاب تئاتر تبریز باید در شان هنرمندان این شهر باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این آیین از مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری آذربایجان شرقی درخواست کرد نسبت به احیای محوطه تاریخی بلوک دانشسرا اقدام کنند.

سیدقاسم ناظمی گفت: در وهله اول بدنه سازی تمام بناهای مستقر در خیابان تئاتر همسان با ساختمان دانشسرا ضروری است.

وی ادامه داد: امیدواریم با اختصاص بناهای موجود در بلوک دانشسرا نسبت به ایجاد مجموعه فاخر تاریخی با کاربری فرهنگی اقدام گردد.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آیین با بیان اینکه تفاوت بین ملت ها در جغرافیا و تاریخ و معادن زیرزمینی نیست، گفت: اکنون برجسته ترین تفاوت جامعه جهانی در حوزه فرهنگ و هنر است.

ساختمان تئاتر شهر تبریز بازگشایی شد

محمدرضا پورمحمدی اهالی فرهنگ و هنر را گنجینه های اصلی جوامع عنوان کرد و افزود: امیدواریم مسوولان بالادستی نسبت به افزایش اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر اهتمام ورزند.

به گزارش ایرنا،  از تبریز و آذربایجان به عنوان خاستگاه تئاتر ایران یاد می شود؛ به طوری که عمر اجراها در ساختمان پیر مجموعه فرهنگی هنری تربیت (تئاتر شهر تبریز) به حدود نیم قرن پیش باز می گردد.

نزدیک به ۲ سال پیش مجموعه تئاتر شهر تبریز به دلیل فرسودگی بنای ساختمان و عدم استحکام کافی، به دستور زنده یاد محمد محمدپور، مدیرکل فقید فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تعطیل شد تا به صورت جدی و تکمیلی بازسازی شود؛ در همین ایام، پاندمی ویروس کرونا تمام سالن های کشور و حتی جهان را به سمت تعطیلی کشاند؛ در این فرصت، اما کارگاه بازسازی مجموعه تالار تربیت تعطیل نشد و تمامی طرح‌ها اعم از استحکام بنا، تقویت و توسعه زیرساخت های ممکن، زیبا سازی فضا و… در دستور کار قرار گرفت.

حال پس از گذشت نزدیک به ۲ سال، با حضور برخی مسئولان استانی و کشوری این بنا به صورت رسمی بازگشایی شده و در اختیار هنرمندان تئاتر تبریز قرار گرفت.

ساختمان «تئاتر شهر» تبریز، بخشی از ساختمانی تاریخی در ضلع شمال شرقی میدان دانشسرای این شهر است که کتابخانه معروف «تربیت» نیز در آن واقع شده است؛ قدمت این ساختمان به اوایل قرن حاضر شمسی برمی گردد و در محلی واقع شده که در دوره قاجار به «میدان مشق» معروف بود و سربازان اشغالگر روسیه تزاری در عاشورای ١٢٩٠ شمسی، ثقه الاسلام و یارانش را به جرم وطن خواهی در آنجا به دار زدند.

ساختمان «تئاتر شهر» تبریز ، در دهه های اخیر به محمل و محفل اصلی بازنمایی فعالیت های نمایشی این کلان شهر به عنوان خاستگاه نمایش نمایشنامه نویسی ایران زمین تبدیل شده و محل آن در بافت مرکزی تبریز به مانند برندی برای هنر نمایش تبریز و آذربایجان شرقی محسوب می شود؛ اما همان گونه که در سطور بالا ذکر شد، قدمت ۱۰۰ ساله بنای ساختمان محل استقرار «تئاتر شهر» تبریز و سست شدن پایه های آن در سال های اخیر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را ناگزیر از تعطیلی محل برای مرمت و بازسازی آن کرد.

در تشریح اهمیت مرمت و بازسازی ساختمان «تئاتر شهر» به عنوان مامن اصلی فعالان هنر نمایش تبریز و آذربایجان شرقی، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که  تئاتر این خطه در سال‌های اخیر با همت و همراهی اصحاب تئاتر، به لحاظ کمی و کیفی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و فعالان این عرصه حضوری کارآمد و موثر داشته‌اند.

البته ناگفته نماند که فعالان عرصه نمایش آذربایجان شرقی به عنوان فعال ترین استان کشور بعد از تهران، با توجه به رشد و تعالی این هنر در بیش از یک دهه اخیر، نیازمند فضاهایی به مراتب بزرگ تر و متعدد هستند تا استعدادهای فراوان ناشناخته در این حوزه تاثیرگذار، شناسایی و شکوفا شوند و اقتصاد هنر در این شاخه اندکی جان گیرد.

بازدید معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرستان های «اقبال آذر» و «میرک» تبریز 

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به تبریز همچنین از  هنرستان اقبال آذر و میرک تبریز بازدید کرد.

در این بازدید “سیدمجتبی حسینی” معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و “علی اکبر صفی‌پور”، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری  وزارت، به همراه “سیدقاسم ناظمی” مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از بخش های مختلف هنرستان اقبال آذر تبریز همچون آرشیو سازهای تخصصی، کتابخانه تخصصی و … بازدید کرده و از نزدیک در جریان فعالیتهای این هنرستان قرار گرفتند.

حسینی در این بازدید وضعیت فضای فیزیکی و کیفیت آموزش های ارائه شده در هنرستان که منجر به کشف استعدادهای هنری و کسب مقام های متعدد کشوری شده است را مطلوب ارزیابی و اظهار امیدواری کرد تا با برنامه ریزی مناسب و جذب هنرجویان موسیقی این هنرستان به جایگاه اصلی و شایسته خود رسیده و از رونق بیش از پیش برخوردار شود.

وی افزود: کیفی گرایی در جذب و برنامه ریزی برای آموزش هنرجویان را از عوامل اصلی تعالی هنرستان و تربیت هنرمندان توانمند عنوان کرد.

در این بازدید هنرجویان هنرستان اقبال آذر به اجرای چند قطعه موسیقی پرداختند.

به گزارش ایرنا، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در آیین بازگشایی تئاتر شهر تبریز به این استان سفر کرده است.

هنرستان موسیقی تبریز که اکنون با عنوان هنرستان موسیقی پسرانه اقبال آذر به کشف استعدادهای نو می‌پردازد، در ۲۰ مهرماه سال ۱۳۳۵ فعالیت خود را در خیابان شریعتی تقاطع خیابان امین تبریز آغاز کرده بود و س از سالها  از مهر ماه ۱۳۸۵ این هنرستان با زیر بنای ۲۵۰۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۴۵۰۰ متر مربع مجدد احداث و راه اندازی شده است .

در حال حاضر هنرستان موسیقی اقبال آذر در شمالغرب کشور تنها هنرستان موسیقی با ویژگی های خاص و منحصر بفرد است که هنر جویان علاوه بر تحصیل دروس عمومی درمقاطع یاد شده هشت ساعت درهفته دوره ی ساز تخصصی (تئوری موسیقی ، سلفژ و ساز تخصصی) را سپری می کنند .

استاد ابوالحسن اقبال آذر استاد مسلم آواز درسال۱۲۵۲ شمسی در روستای الوند از توابع قزوین دیده به جهان گشود و در سوم اسفند۱۳۴۹ در سن۹۷سالگی در محله اهراب تبریز چشم از جهان فرو بست.هنرستان موسیقی اقبال آذر بنام ایشان نام گذاری و زینت یافته است.

About Author