ساخت پمادی از چهار گیاه دارویی برای درمان سوختگی

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در یک مطالعه تاثیر یک پماد ساخته شده از چهار گیاه «تشنه داری»، «درمنه کوهی»، «غازیاغی» و «آلوئه‌ورا» را در درمان زخم‌های ناشی از سوختگی موش‌ها بررسی کردند.
آسیب‌های حرارتی و حوادث سوختگی، عامل بسیاری از حوادث و مرگ و میر در جهان هستند. حوادث سوختگی در جهان نرخ شیوع بالایی دارد؛ تا جایی که رتبه چهارم را در بین صدمات و جراحات به خود اختصاص داده است.
با توجه به اهمیت این موضوع و همچنین عوارض جانبی داروهای موجود، طولانی شدن دوره التیام زخم، عفونت‌های فرصت‌طلب، چسبیدن پانسمان به محل زخم، باقی‌ماندن اسکار ناشی از سوختگی، خشک شدن پوست و … پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، با طراحی یک مطالعه تلاش کردند تا یک پماد گیاهی با کم‌ترین اثرات جانبی و بیشترین پتانسیل درمانی را برای زخم‌های ناشی از حوادث سوختگی تولید کنند و برای ساخت یک پماد مخلوط التیام سوختگی، از گیاهان دارویی عمدتا بومی ایران استفاده کردند.
با توجه به بررسی های انجام شده، در این مطالعه چهار گیاه «تشنه داری»، «درمنه کوهی»، «غازیاغی» و «آلوئه‌ورا» برای التیام زخم‌های ناشی از سوختگی انتخاب شدند.
عصاره این گیاهان برای ساخت یک پماد گیاهی مورد استفاده قرار گرفتند. پس از القای زخم ناشی از سوختگی در مدل‌های آزمایشگاهی موش نر نژاد ویستار، از این پماد برای درمان موش‌ها استفاده شد. طول مدت تیمار زخم ناشی از سوختگی، دو هفته بوده و ارزیابی میزان التیام زخم‌ها از طریق اندازه‌گیری مساحت زخم در فواص زمانی معین و نیز بررسی آسیب‌شناسی نمونه‌های بیوپسی، انجام شد.
بررسی‌های این تحقیق نشان داد که پماد ساخته شده از این چهار گیاه، در درمان زخم‌های ناشی از سوختگی موثر است و پمادهای پنج درصد و دو درصد می‌توانند به عنوان یکی از بهترین پیشنهادات برای درمان زخم‌های ناشی از سوختگی در بالین مدنظر قرار گیرند.

About Author