سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص حقابه دریاچه ارومیه را پیگیری می کند

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اختصاص حقابه دریاچه ارومیه توسط سازمان حفاظت محیط زیست و از طریق گفت و گوی مستمر با وزیر نیرو به صورت جدی پیگیری می‌شود.
به گزارش ساقی آذربایجانمجتبی ذوالجودی در نشست مشترک با سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی، افزود: با توجه به سیاستهای ابلاغی رهبرمعظم انقلاب اسلامی و اولویت ها بیان شده در مسایل زیست محیطی، این سازمان موظف به همراهی با قسمتهای مختلف است.
وی با بیان اینکه موضوع نصب دوربین و پایش تالابهای آذربایجان غربی در سرفصلهای اعتبارات وجود دارد، ادامه داد: مشکلات اندکی نیز که در زمینه بهره برداری از مرکز آینده پژوهی مطرح است با توجه به اعتبارات جدید و نگاه دولت سیزدهم به مسایل زیست محیطی به زودی رفع می‌شود.
معاون محیط زیست دریایی وتالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در استانداری آذربایجان غربی توجه به محیط زیست و حفاظت از آن چشمگیر است و با اتفاق نظر موجود در استان شاهد تسریع در اتمام طرح انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه خواهیم بود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی نیز در این نشست، گفت: ۸/۴ میلیون مترمکعب منابع آبی استان است که از این میزان ۶/۴ میلیارد متر مکعب آبهای سطحی و ۱/۸ میلیارد مترمکعب آن آبهای زیر زمینی است.
یاسر رهبر دین اضافه کرد: چهار میلیارد متر مکعب از پتانسیل آبی آذربایجان غربی متعلق به دریاچه ارومیه، ۱/۴ میلیارد مترمکعب سهم حوضه زاب و یک میلیارد مترمکعب سهم حوضه ارس است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه از ۱۴ سد در حال بهره برداری در استان هفت سد در حوضه دریاچه ارومیه است، ادامه داد: وضعیت بارشها نسبت به پارسال تغییری ندارد ولی نسبت به بلند مدت سه درصد افزایش دارد.
به گزارش ایرنا دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیای کشور مقرر شده است ظرف مدت ۱۰ سال از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب بوده است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
عوارض ناشی از خشک شدن این دریاچه در صورت عدم احیای آن زندگی بیش از ۱۴ میلیون نفر در کشور را تهدید می کند.

About Author