ساعت‌های اولیه سکته مغزی زمان طلایی برای درمان است

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: زمان طلایی برای درمان سکته مغزی چند ساعت اول است اما روش مکانیکال ترومبکتومی در ۶ ساعت نیز اثر بخش است.
عمل جراحی مکانیکال ترومبکتومی به روش اینترونشن از طریق شریان فمورال (پا) انجام شده و تمامی وسایل مورد نیاز برای ورود به عروق مغزی و کشیدن لخته خون (ترومبوساکشن) از همین ناحیه صورت گرفته است. این عمل آبان پارسال در بیمارستان گلستان اهواز انجام شد.
بیان کرد: در صورتی که روش های تصویربرداری بسیار پیشرفته نیر وجود داشته باشد تا یک روز نیز امکان رفع خطر و درمان وجود دارد.
وی افزود: سکته مغزی سال‌های سال به عنوان نخستین علت ناتوانی و دومین علت مرگ و میر در کشور و دنیا، درمان قابل توجهی نداشت اما درسال های اخیر درمان‌های خوبی برای این معضل کشف شده است.
رفیع ادامه داد: دارویی برای باز کردن لخته خون تجویز می‌شود و علایم را برطرف میکند و درمان پیشرفته ترمکانیکال ترومبکتومی با روش‌هایی از جمله آنژیوگرافی لخته خون را در رگ‌ها آزاد می‌کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: این اقدام در بیمارستان گلستان اهواز نیز آغاز شده اما ممکن است برخی اطلاعات کافی نداشته باشند.
وی در خصوص توانبخشی بیماران سکته مغزی بیان کرد: اگر توانبخشی، گفتار درمانی و فیزیوتراپی در روزهای اول به صورت شدید، طولانی و مکرر انجام شود بیشترین تاثیر را دارد.
رفیع توصیه کرد: بیماران از روزهای اول برای توانبخشی جدی پیگیری کنند و جوانان نسبت به افراد مسن و با سابقه سکته مغزی سریع‌تر نتیجه می‌گیرند.
این متخصص مغز و اعصاب توضیح داد: مردم باید آموزش‌ لازم را برای پیشگیری از سکته مغزی فرا گیرند و مشکلات زمینه ساز از جمله فشارخون بالا، قند خون، چربی و چاقی را درمان کنند.
وی اضافه کرد: برای علت یابی سکته مغزی علاوه بر به کارگیری روش‌های سی تی اسکن و ام آر ای، باید عروق مغزی از جهت گرفتگی بررسی شود تا از سکته مغزی جلوگیری کند.
رفیع گفت: افرادی که آسپرین مصرف می‌کنند نباید با تصور بهبودی کامل این دارو را قطع کنند چون ممکن است دوباره خطر سکته وجود داشته باشد.

About Author