ساماندهی معابر مرزی سردشت

سرپرست فرمانداری سردشت گفت: با توجه به موانع موجود در مسیر عواید معیشتی مرزنشینان، معابر مرزی این شهرستان ساماندهی می شود.
به گزارش ساقی آذربایجان، لقمان خسروپور در بازدید از بازارچه مرزی کیله سردشت اظهار کرد: در وضعیت فعلی کارت‌های زیادی از پیله وری و مرزنشینی در دست مردم است اما بنا بر بررسی‌ها و تحقیقات به عمل آمده آنچنان سودی عاید مرزنشینان نمی‌شود.
وی با بیان اینکه مسائل و مشکلات مرزی در دستور کار دولت است و پیگیری خواهد شد تا با ساماندهی معابر، وضعیت فعلی تغییر پیدا کند، بیان کرد: در تهیه پیش نویس طرح ساماندهی معابر مرزی باید معابر مرزی شهرستان با نگاه ویژه بررسی شوند.
سرپرست فرمانداری سردشت تاکید کرد: احداث بازارچه مشترک و شهرک صنعتی مرزی مشترک با کشور عراق از اولویت‌های ویژه این شهرستان است که تلاش خواهد شد با دایر شدن آن بخشی از مشکل اشتغال در سردشت حل شود.
خسروپور همچنین بر تردد رسمی و مستمر مسافر از بازارچه مرزی کیله، تجمیع کارت‌های مرزی، تکمیل زیرساخت‌های معابر، اعطای مزیت‌های خاص و ویژه مرزی در راستای ساماندهی معابر مرزی تاکید کرد و گفت: هیأتی از کارشناسان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور از بازارچه مرزی کیله و معبر مرزی قاسم رش بازدیدی داشتند و موانع و مشکلات این معابر بررسی شد.
مسئول هیئت کارشناسی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور نیز در این بازید گفت: آئین نامه اجرایی قانون ساماندهی مبادلات مرزی مصوب هیئت وزیران سال ۹۶ نواقصی داشت اما با انجام کارشناسی‌های میدانی، اصلاحیه آن در دستور کار است.
محمد کیا با بیان اینکه افرادی که در معابر مرزی مشغول فعالیت اقتصادی هستند باید شناسایی شوند افزود: یک فرآیند جدیدی با تاکید بر اشتغال ایجاد می‌شود تا مرزنشین واقعی و جامعه هدف شناسایی شود و روند اجرایی آئین نامه تسهیل شود.
گمرک بازارچه مرزی کیله سردشت از سال ۱۳۸۲ برای تسریع در صادرات کالا و تولیدات داخلی کشور آغاز به کار کرد، این گمرک در ۲۰ کیلومتری شهر «قلعه دیزه» در شمال عراق قرار دارد.
شهرستان مرزی سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته است، این شهرستان مرزی دارای ۲ بازارچه مصوب «کیله» و «اشکان» است.

About Author