سطح زیرکشت آرتمیا در «فسندوز» میاندوآب به ۲۰۰هکتار افزایش می یابد

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: سطح زیر کشت آرتمیا در فسندوز میاندوآب به ۲۰۰ هکتار افزایش می یابد.
به گزارش ساقی آذربایجان، محمدباقر قریشی در جلسه بررسی فعالیت‌های مدیریت شیلات و آبزیان استان بررسی و برنامه‌های توسعه آبزی پروری در استان، افزود: در حال حاضر ۴۵ هکتار از این مجتمع فعال بوده و ۶۰ هکتار در دست احداث است، تلاش می‌شود پایان سال ۲۰۰ هکتار از این مجتمع آماده احداث و بهره داری باشد.
وی با بیان اینکه در این راستا با تولید ۲۰ تن سیست آرتمیا و ۲۰۰ تن بیومس آرتمیا در این مزارع حداقل برای ۱۰۰ نفر ایجاد اشتغال می‌شود، ادامه داد: پیش بینی می‌شود با حفاری حداقل ۱۰ حلقه چاه آب دارای مجوز در سال جاری در این مجتمع کار احیا و بهره برداری از تعداد ۱۰ مزرعه با مساحت ۲۰۰ هکتار شروع و به تدریج تمامی مزارع تولیدی واگذار شده به مرحله تولید موجود ارزشمند و سودآور آرتمیا رسیده و برای ۱۰۰ نفر زمینه اشتغال پایدار ایجاد شود.
قریشی با بیان اینکه در استان تعداد ۴۲۰ مرکز، مزرعه و مجتمع فعال آبزی پروری وجود دارد، افزود: با توجه به تنوع گونه‌ای زیاد در این استان مجتمع‌ها و مراکز تکثیر و پرورش کم نظیر و حتی بی نظیر نیز در این استان وجود دارد و از لحاظ تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی جزو اولین مراکز تکثیر می‌باشیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این نشست با بیان اینکه شیلات استان ظرفیت تولید بالایی دارد، گفت: ولی با توجه به عدم اطلاع رسانی کافی و فرهنگ مصرف خانوارها در سبد غذایی مردم کمرنگ است که امیدواریم این مشکل از طریق ترویج فرهنگ مصرف آبزیان از طریق مراکز تحقیقاتی، صدا و سیمای استان، تخصیص مراکز فروش ماهی حل و فصل شود.
اکبر کرامتی صید بی رویه ماهی در سد ارس را تهدید جدی برای دریاچه دانست و بر حفظ تمرکز بر روی ارس و فوریت ایجاد و استقرار یگان حفاظت با توجه به امنیت منطقه تاکید کرد.
وی گفت: جهت حمایت از تولید کنندگان و پرورش دهندگان ماهی کارخانه تولید خوراک آبزیان در استان راه اندازی و یا کارخانه‌های موجود تجهیز و خوراک آبزیان نیز تولید کنند.
وی یادآور شد: در جهت حمایت از پرورش دهندگان ماهی استان از صنایع کوچک مقیاس، راه اندازی مزارع ماهیان زینتی، جلبک و زالو در سطح استان پیگیری شود.

About Author