سهم نامشخص پایانه‌های مرزی استان آذربایجان‌غربی از درآمدها

استان آذربایجان‌ غربی علی‌رغم اینکه یک چهارم پایانه‌های مرزی کشور را به خود اختصاص داده اما سهم چشمگیری از درآمد حاصل از این پایانه‌ها ندارد و در همین راستا نیاز است تا نمایندگان مجلس با جدیت بیشتری پیگیر حقوق استان باشند.
به گزارش ساقی آذربایجان، بر اساس آنچه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان آذربایجان‌ غربی در صفحه اطلاع‌رسانی این اداره کل منتشر کرده، شاهد افزایش ۹۸ درصدی در ترانزیت در سال ۱۴۰۰ بوده‌ایم که این اتفاق را نوید بخش آغازی درخشان در قرن جدید اعلام کرده‌اند.
اما با توجه به آمار اعلامی از سوی این اداره‌کل و وجود یک چهارم پایانه‌های مرزی کشور در استان آذربایجان‌ غربی، باید پرسید که میزان سرمایه‌گذاری و بهسازی پایانه‌های مرزی و همچنین ارتقای ایمنی و کیفیت راه‌های منتهی به پایانه‌های مرزی استان آذربایجان‌ غربی چه‌قدر بوده است؟ اگر ترانزیت سال گذشته، ۹۸ درصد افزایش داشته، سهم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با این میزان از درآمدزایی در بهسازی و تعریض جاده‌های منتهی به پایانه‌های مرزی چه مقدار بوده است.
با توجه به اعلام اداره کل راهداری درباره افزایش ترانزیت کالا در یک سال گذشته، وضعیت ایمنی، نگهداری و بهسازی راه‌های منتهی‌ به پایانه‌های مرزی در وضعیت نامناسبی قرار دارد که همواره سبب گلایه بسیاری از مردم و نقد رسانه‌ها بوده است. با این وجود اگر آمار و ارقام اعلام شده به درستی بیان و رسانه‌ای شده باشد، متاسفانه باید گفت که راه‌های منتهی به پایانه‌ها مرزی در استان آذربایجان‌غربی علی‌رغم درآمد بسیار بالای پایانه‌ها، اوضاع اسفناکی دارند.
اگر چه اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌ غربی نیز یکی دیگر از متولیان احداث راه‌ها است اما اداره کل راهداری هم به عنوان متولی نگهداری و بهسازی راه‌ها، با توجه با حجم بالای درآمد‌ از طریق پایانه‌ها می‌تواند به صورت مشارکتی سهم عظیمی در این امر ایفا کند که متاسفانه با توجه به شرایط و وضعیت موجود در جاده‌ها و راه‌ها، این امر تاکنون محقق نشده و شاید تنها سهم مردم از این درآمد‌ها مرگ و میر و تصادفات جاده‌ای باشد.
در این زمینه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان آذربایجان‌ غربی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: درآمد پایانه‌های مرزی همانند درآمد عوارض پل میانگذر صرفا برای استان هزینه نمی‌شود اما اینکه اداره کل راهداری در بهسازی راه‌های منتهی به پایانه‌های مرزی استان سهم خود را ایفا کند، همواره در این راستا تلاش خود را می‌کنیم.
ارسلان شکری افزود: علی‌رغم اینکه پایانه‌ها ظرفیت خوبی برای استان به شمار می‌رود اما وزارت راه و شهرسازی نقش خود را در خصوص احداث بزرگراه‌ها، آزاد‌راه‌ها و احداث مسیرهای منتهی به این پایانه‌ها که یکی از اساسی‌ترین تاثیرات را در حمل و نقل و توسعه استان دارد ایفا نکرده و این در حالی است که با میزان اعتباراتی که در دست دارد، می‌توانست توجه بیشتری به این موارد داشته باشد.
وی تصریح کرد: از جمله اقداماتی که در خصوص بهسازی و نگهداری راه‌های منتهی به پایانه‌های مرزی انجام شده، برای مسیر منتهی به پایانه مرزی بازرگان ۲۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص پیدا کرده و این مسیر به صورت مکرر روکش آسفالت می‌شود. همچنین برای ۵۶ کیلومتر از ماکو تا خروجی گیت بازرگان چهار هزار تن قیر از سوی اداره کل راهداری تامین شده است. علاوه بر این، تامین تمام علائم ایمنی این مسیر در حدود پنج میلیارد تومان از طریق این اداره کل انجام پذیرفته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان آذربایجان‌ غربی گفت: برای مسیر منتهی به پایانه مرزی بازرگان قرارداد ۲۵ میلیارد جهت نصب نیوجرسی انجام گرفته که اکنون در دست اقدام است. برای کمربندی بازرگان هم به مبلغ هشت میلیارد روکش آسفالت انجام شده است.
شکری بیان کرد: در محور مرگنلر ـ پلدشت، تعریض و روکش آسفالت توسط راهداری انجام شده، سه‌راهی ایواوغلی در حال حاضر با ۳۶ میلیارد اعتبار در دست اجرا بوده و برای تقاطع ایواوغلی به سمت خوی هم آسفالت دولایه و پل توسط اداره کل راهداری انجام گرفته است.
وی عنوان کرد: احداث مسیر منتهی به پایانه مرزی رازی برعهده شرکت ساخت است و راهداری دخالتی ندارد اما در این دو سال برای ایمنی و نگهداری مسیر ۱۰ میلیارد هزینه شد. همچنین برای ساخت پایانه مرزی رازی تاکنون ۳۵۰ میلیارد هزینه شده است.
شکری با اشاره به شرایط پایانه مرزی سرو بیان داشت: تعریض و احداث مسیر منتهی به این پایانه بر عهده راه و شهرسازی است، راهداری قرارداد ۹ میلیاردی دارد که بخشی از مسیر را روکش آسفالت انجام داده و بخشی از مسیر به علت ‌وضعیت آب و هوایی تا بهبود شرایط متوقف شده است.
وی عنوان کرد: علی‌رغم اینکه راه و شهرسازی باید نسبت به نصب نیوجرسی جاده سرو اقدام می‌کرد، اما این کار را انجام نداد و در نهایت سازمان راهداری به خاطر جان همشهریان نسبت به نصب نیوجرسی در نقاط حادثه خیر پای کار آمد و نقطه حادثه خیز آن را ساماندهی و ایمن‌سازی کرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌ غربی با اشاره به ساخت ساختمان پایانه در مرز سرو گفت: این ساختمان از طریق اداره کل راهداری و با اعتبار ۴۵ میلیارد به پایان رسید که تمام این پروژه‌ها از طریق سازمان راهداری تامین اعتبار شده و می‌توان این اعتبارات را به بخشی از درآمدهای حاصل از پایانه‌ها نسبت داد اما اینکه دقیق مشخص شود درآمد حاصل از پایانه‌ها برای استان تخصیص یافته معلوم نیست و درآمد به خزانه سازمان تعلق می‌گیرد.
با توجه به اظهارات مدیرکل راهداری آذربایجان‌ غربی و بی اطلاعی وی از میزان بودجه و نحوه هزینه کرد درآمد پایانه‌ها، انتظار می‌رود نمایندگان استان آذربایجان غربی که مطلع از سهم راه‌های منتهی به پایانه‌های مرزی هستند، به عنوان مطالبه اساسی مردم و رسانه‌ها از مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان پیگیر موضوع باشند چرا که باید به این سوال پاسخ داده شود که سهم جاده‌های استان از درآمد‌های بالای حاصل از پایانه‌ها و ترانزیت چقدر بوده است؟

About Author