سوپرکامپیوتر جدید تسلا معرفی شد

شرکت تسلا تاکنون به پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه رانندگی خودران دست یافته است؛ تا جایی که می‌خواهد سنسورهای رادار را از اتومبیل‌های برقی خود حذف کند. سرپرست ارشد هوش مصنوعی تسلا یعنی آندره کاپارتی در کارگاه CVPR (بینش و الگوهای رایانه‌ای) ۲۰۲۱ اظهار داشته که این امر قرار است به وسیله سوپرکامپیوتر دوجو محقق شود.

کاپارتی توضیح داد هنگام استفاده از این فناوری، سرعت تشخیص و واکنش کامپیوتر به محیط‌های جدید باید مانند انسان باشد. این کار مستلزم آموزش هوش مصنوعی در یک مجموعه داده عظیم و یک ابررایانه قدرتمند است. سوپرکامپیوتر جدید تسلا این قابلیت را دارد.

دوجو نسل بعدی ابررایانه‌های شرکت با قدرت پردازشی ۱٫۸ اگزافلاپ و حافظه NVME 10 پتابایت است که با سرعت ۱٫۶ ترابایت در ثانیه کار می‌کند. طبق ادعای کارپاتی، دوجو یکی از سریع‌ترین ابررایانه‌های جهان است و اگر تعداد کل فلاپ ها را در نظر بگیریم، در جایگاه پنجم جهان می‌ایستد؛ جایگاهی که در حال حاضر متعلق به خوشه ابررایانه‌ای Selene انویدیا است.سوپرکامپیوتر جدید تسلا برای آموزش سیستم، ویدئوهای ثبت شده از هشت دوربین داخل ماشین را جمع‌آوری می‌کند. سرعت هر کدام از این دوربین‌ها ۳۶ فریم در ثانیه است.

این سیستم در محیط‌های خلوت توانسته عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارد. با این حال تسلا می‌داند استفاده از چنین سیستمی در خیابان‌های شلوغ و پرتردد با چالش‌های فراوانی همراه است. ظاهرا دوجو قابلیت تشخیص برخورد با عابر پیاده و استعمال بیجای پدال (فشار دادن پدال به جای ترمز) را نیز دارد.ابررایانه تسلا هنوز در مرحله ساخت و تکامل است. با این حال ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت نیز نسبت به این پروژه ابراز امیدواری کرده است و آن را دستاورد بزرگی جهت بهبود سیستم اتوپایلت می‌داند.

About Author