سیلوانا، جلوه بهشت درآذربایجان

منطقه سیلوانا، جلوه زیبای بهشت در آذربایجان غربی و گنجینه‌ایی بی نظیر از جاذبه‌های طبیعی، به عبارتی پاک‌ترین نقطه و تابلویی از زیبایی‌های خدادادی است.
به گزارش ساقی آذربایجان از ایرنا، «کلمه «سیلوانا» به روایتی ریشه ایتالیای دارد و به معنای بهشت و در لغت به معنی جنگل و بیشه سبز است».
وقتی نام «سیلوانا» شنیده می‌شود خود به خود دنبالش پاک ترین هوا و ناب ترین طبیعت در ذهن تداعی می‌شود، اینجا پاکترین نقطه ایران، ‌منطقه‌ای بکر و ‌بسیار زیبا با دریاچه‌های کوچک در دامنه کوه‌ها، رودخانه‌های جاری وآبشارهایی که سرازیر می‌شوند و تکه ای از بهشت را ترسیم می‌کنند.
هر کسی پای در این منطقه می‌گذارد مات و مبهوت زیبایی‌هایش می‌شود، هر بار که به اینجا سفر می‌کنی گویی نخستین بار است که زیبایی‌هایش آن را می‌بینی.
این منطقه زیبا در جنوب غربی آذربایجان غربی در فاصله ۳۰ کبلومتری غرب ارومیه در دامنه ارتفاعات بلند مشرف بر خط مرزی ایران و ترکیه قرار دارد، از شرق به ارومیه، از غرب با شهر «شمزینان» ترکیه، از شمال با شهر سرو و از جنوب به منطقه دشتبیل شهرستان اشنویه محدود می‌شود.

سیلوانا، دارنده اکسیژن خالص

منطقه سیلوانا یکی از ۱۹ منطقه جهان است که دارای اکسیژن خالص است و از مناطق نمونه گردشگری آذربایجان غربی محسوب می‌شود.
زمین‌های آبی و دیم مستعد، آب فراوان زیرزمینی و جاری، اقلیم کوهستانی، بارندگی مناسب سالانه، طبیعت زیبا و ‌همیشه سرسبز، باغ‌های سیب، گلابی، گردو، زردآلو، گیلاس، آلو، هلو، به و درختان جنگلی نظیر سیب وحشی، گلابی وحشی، بوته سماق، بلوط، زالزالک، بادام وحشی و سنجد بر زیبایی‌هایی این منطقه افزوده است.

آب معدنی سیلوانا دارویی برای درمان بیماری‌ها

آب معدنی سیلوانا، که از چشمه «کانی سپی» واقع در ارتفاعات ۳۴۶۰ متری شمالغرب کشور دور از دسترس سرچشمه می‌گیرد و عاری از هر گونه آلودگی است.
‌بطور طبیعی این آب توسط دستگاه‌های تمام‌ اتوماتیک پُر شده و توسط سیستم‌های ضد عفونی بطور همزمان استریل و سپس در ظروف PET بسته بندی و به بازار عرضه می‌شود.
آب معدنی سیلوانا، گوارا و بدون طعم و نشاط آور است و ‌کمک مهمی به تامین کلسیم و املاح مورد نیاز بدن می‌کند، کیفیت بالایی دارد و ‌به سبب موثر بودن این دسته آب‌ها در درمان بیماری‌های مفصلی «نقرس و هیپر ازوتمی و دفع سنگ‌های اداری» نقش مهمی دارد.
با دارا بودن pH ایده‌آل برای دستگاه گوارش، کبد و ‌پانکراس مفید است همچنین به سبب کمی مقدار سولفات و کلر به عنوان آب خوراکی مناسب برای اطفال شیرخوار تجویز می‌شود.

سیلوانا آلبومی از روستاهای بکر

«مونا»، «انبی»، «تولی»، «گوجار»، «راژان»، «شیرکان»، «هاشم آباد»، «نرگی»، «دیزج»، «گسیان»، «باوان»، «چریک آباد»، «ژار آباد»، «گردوان»، «حلج»، «کایر» و «زیوه» از جمله مهمترین روستاهای منطقه سیلوانا هستند.
پیست اسکی خوشاکو، آبشار سولک، آبشار سوله دوکل، چشمه‌های معدنی و طبیعی، دشت زیبای مرگور، کوه دالامپر، کوه بنار و میربهار از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

آبشار سوله دوکل زیبایی دیگر سیلوانا

آبشار سوله دوکل از زیبایی‌هایی منطقه سیلواناست که نزدیک به ۴۰ متر ارتفاع و ۱۰ متر عرض دارد.
حجم آب این آبشار بویژه در آغاز بهار بقدری زیاد است که در هنگام فرو ریختن صدایی مهیب ایجاد می‌کند، این آب پس از پایین آمدن در قالب رودی باریک به مسیر خود ادامه می‌دهد.
آبشار سوله دوکل یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود که در دامنه‌ کوه دالامپر واقع است این آبشار یکی از سرشاخه‌های رودخانه‌ی مشهور باراندوز چایی نیز هست.

سیلوانا از مناطق بکر و طبیعی آذربایجان غربی

کارشناس اکوتوریسم و مسوول توسعه گردشگری روستایی و عشایری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، منطقه سیلوانا را از جمله مناطق نادر با جاذبه‌های طبیعی منحصربفرد این استان معرفی کرد و گفت: وجود آبشار سوله دوکل، دریاچه مارمیشو و ‌دریاچه دالامپر از جمله زیبایی‌های طبیعی منطقه بکر سیلوانا است.

۴۹ روستای هدف گردشگری، ظرفیت غنی گردشگری آذربایجان غربی

ودود فخاری در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه سه هزار روستا در استان داریم که ۳۵ درصد جمعیت استان را در خود جای داده است، اظهار کرد: در ۷۰ درصد این روستاها جاذبه‌های تاریخی و طبیعی وجود دارد.
وی ادامه داد: آذربایجان غربی به لحاظ جاذبه‌های طبیعی، استانی قوی است چنانکه غار سهولان، غار تمتمان، رودخانه‌های دایمی و شکارگاه‌ها از ظرفیت‌های طبیعی این سرزمین محسوب می‌شود.
فخاری یادآور شد: در این استان ۴۹ روستای هدف گردشگری با ظرفیت مناسب داریم که مقصد عمده گردشگران و مسافران بویژه در فصل بهار و نوروز است.

سیلوانا تولید کننده عسل طبیعی

منطقه سیلوانا تولید کننده عسل طبیعی در ایران است همچنین فرش، گلیم، جاجیم، کلاه و جوراب پشمی و انواع فرآورده‌های لبنی ماست، پنیر، کره، روغن حیوانی و پشم نیز از جمله صنایع دستی منطقه به شمار می‌رود.

سیلوانا ظرفیت تبدیل شدن به منطقه گردشگری نمونه را دارد

استاندار آذربایجان غربی هم‌ در بازدید از این منطقه گفته بود: منطقه سیلوانا ظرفیت تبدیل شدن به منطقه گردشگری جهانی را دارد و باید ظرفیت‌های این منطقه به جامعه معرفی شود.
محمدصادق معتمدیان که از مجتمع‌های گردشگری منطقه سیلوانا بازدید کرده بود با اشاره به محوریت گردشگری این منطقه گفت: توسعه چنین مجتمع‌هایی موجب معرفی مناطق بکر منطقه و جذب گردشگر می‌شود.
جاذبه‌های طبیعی آذربایجان غربی گسترده، بی نظیر و از جذابیت خاصی برخوردار است و برخی از آنها خاصیت درمانی داشته و نقش موثری در درمان بعضی بیماری ها دارند.
به جرات می‌توان گفت آذربایجان غربی در زمینه دارا بودن جاذبه‌های طبیعی، گوی سبقت را از استان‌های دیگر ربوده و جایگاه ویژه‌ای دارد که برای شکوفا شدن نیازمند توجه جدی و معرفی بیشتر است.

About Author