شانس برنده شدن خودروهای قرعه‌کشی صفر است

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با بیان اینکه امروز شانس برنده شدن خودروهای قرعه کشی صفر است، گفت: امروز دیگر با ۲۰۰ میلیون تومان امکان خرید خودرو خارجی وجود ندارد، بنابراین افرادی که زیر ۵۰۰ میلیون تومان پول دارند تنها می توانند خودرو ایرانی انتخاب کنند.حمیدرضا قندی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن در بازار خودرو، اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز و کاهش دلار از ۲۸ به ۲۷ هزار تومان، اندکی قیمت خودرو را کاهش داد و تاحدودی رکود در بازار بیشتر شد.
وی البته تاکید کرد: در صورت تدوام این شرایط، با کاهش بسیار جزئی قیمت خودرو مواجه خواهیم داشت.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان درباره افزایش شدید قیمت خودرو طی یک ماه گذشته، توضیح داد: باید توجه داشت که نرخ دلار ۲۴ هزار تومانی در دولت قبلی، امروز به ۲۸ هزار تومان رسیده که این افزایش موجب افسارگسیختگی بازار خودرو شد.
وی افزود: در حال حاضر رصد قیمتی تمام محصولات و قطعات ایرانی و لوازم یدکی خودرو با نرخ ارز است و به این دلیل افزایش نرخ دلار به شدت بر بازار خودرو اثرگذار است.
به نسبت تقاضا خودرو به بازار تزریق نمی شود
قندی با اشاره به اینکه بازار خودروهای داخلی بستگی به عرضه و تقاضا دارد، اظهار کرد: اگر خودروسازان خودرو زیادی در بازار عرضه کنند به طور قطع حتی اگر نرخ ارز نیز افزایش یابد، اگر خودروسازان به موقع به تعهدات خود عمل کنند به طور قطع قیمت خودرو کاهشی خواهد شد، اما اکنون به نسبت تقاضا خودرو به بازار تزریق نمی شود.
وی گفت: امروز تقریبا تعهدات ایران خودرو تمام شده و شرکت ها خودروساز، روی به تحویل خودروهای قرعه کشی با تحویل سه ماهه آورده اند و به نوعی زیاد تعهدات ندارند.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان افزود: در حالیکه ایران خودرو می خواهد برای ۱۰ هزار خودرو خود قرعه کشی کند، حدود ۲ میلیون نفر برای آن ثبت نام می کنند که شانس برنده شدن در این قرعه کشی برای افراد به نوعی صفر است، از سوی دیگر اگرچه سند این خودروها در رهن یک ساله است افراد بعد از ثبت نام و تحویل خودرو، می خواهند در بازار آزاد این خودروها را بفروشند و از تفاوت ۱۰۰ میلیون تومانی بازار و کارخانه سود ببرند.
شورای رقابت تکلیف قیمت خودرو را روشن کند
به اعتقاد قندی، شورای رقابت باید بازار خودرو را بر اساس قیمت روز و کف بازار اعلام کند تا همانند دیگر کشورها افراد به راحتی بتوانند خودرو مورد نیاز خود را تهیه کنند.
وی گفت: به نظر می رسد تولید خودرو زیاد است، اما برخی دلالان و سودجویان خارج از این صنف، خودروهایی که از شرکت ها وارد بازار می شود را خریداری و احتکار خانگی می کنند که در این شرایط حتی اگر تولید هم زیاد باشد، کسری در بازار ایجاد می شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با اشاره به کیفیت پایین خودروهای داخلی، گفت: معتقدم واردات خودرو باید برای سلیقه های مختلف آزاد شود و افرادی که در بازار ایران خرید می کنند نسبت به قیمت خودروهای موجود خرید می کند.
وی البته تاکید کرد: امروز دیگر با ۲۰۰ میلیون تومان امکان خرید خودرو خارجی وجود ندارد، بنابراین افرادی که زیر ۵۰۰ میلیون تومان پول دارند تنها می توانند خودرو ایرانی انتخاب کنند.
واردات خودروهای خارجی باید آزاد شود
قندی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته واردات خودروهای خارجی ممنوع شد، اظهار کرد: اگر امروز کسی بخواهد با دلار ۲۸ هزار تومان شخصا خودرو وارد کند، حتی بدون احتساب حقوق گمرکی واردات به صرفه نیست.
وی با بیان اینکه طی چند سال گذشته بارها اعلام شده که قرار است واردات خودرو خارجی آزاد شود، گفت: البته دولت جدید اعلام کرده خودورهای هیبریدی می تواند وارد بازار شود به شرط اینکه تولیدکنندگان داخلی بتوانند کالای خود را صادر کنند و در ازای صادرات کالا، خودرو هیبریدی را بدون حقوق گمرکی وارد ایران کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با تشریح این سیاست، اظهار کرد: زمانی که تولیدکننده خودرو هیبریدی وارد کرد، در اصل حاضر نخواهد بود خودرو را زیر قیمت بازار به فروش برساند بنابراین تمایل دارد به بالاترین قیمت در بازار عرضه کند تا ضرر کارخانه خود را جبران کند.
وی تاکید کرد: البته کارخانجات دولتی با کمک دولت می توانند صادرات خودرو داشته باشد که در این شرایط خود دولت می تواند خودروی هیبریدی وارد کند و با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار دهد.
قندی با اشاره به اینکه در حال حاضر با این صحبت ها بازار خودروهای خارجی راکد شده و خودروهای یک میلیاردی حدود ۵۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته، اما اگر این سیاست بخواهد در حد حرف باقی بماند، مجددا قیمت خودروهای خارجی افزایش می یابد.
وی با اشاره به قیمت خودروهای ایرانی، گفت: در حال حاضر قیمت پراید صفر ۱۴۰ میلیون تومان، پژو پارس سال ۲۷۰ میلیون تومان، سمند ۲۴۵ میلیون تومان، پژو پارس تیو۴ ۳۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۲۵۰ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۲۹۰ میلیون تومان، تیبا ۱۴۷ میلیون، تیبا دو ۱۶۰ میلیون تومان، ساینا ۱۶۰ میلیون تومان است.
رونق خرید و فروش خودروهای دست دوم
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با اشاره به معاملات در بازار خودروهای دست دوم نیز، گفت: در حال حاضر معاملات در بازار خودروهای دست دوم بهتر از خودروهای صفر است و رونق بهتری دارد و بیشتر پراید، تیبا و ۲۰۶ و سمند معامله می شود.
وی با اشاره به خودروهای خارجی که اصفهانی ها طرفدار آن هستند، گفت: سوناتا، سانتافه و در مجموع محصولات هیوندا در بین اصفهانی ها طرفدار دارد و کم و بیش این خودروها خرید و فروش می شود.
قندی البته گفت: با توجه به افزایش قیمت خودرو، در حال حاضر این بازار در رکود است و مصرف کنندگان تا حدودی عقب نشسته اند و معاملات نسبت به چند ماه پیش کاهش یافته است.

About Author