شتاب در بهره‌برداری از اماکن تاریخی مشگین‌شهر تا رویداد ۲۰۲۳

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: بهره‌برداری از اماکن تاریخی مشگین شهر برای میزبانی از کشورهای عضو اکو در رویداد بین المللی ۲۰۲۳ شتاب می گیرد.
هادی میرزایی در سفر دو روزه خود به استان اردبیل و بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی شهرستان مشگین شهر در جمع خبرنگاران این شهرستان اظهار کرد: مهمترین رویکرد صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی از سال ۸۴، تعیین و اعطای کاربری به بناهای تاریخی و واجد ارزش تاریخی و فرهنگی بوده است.
وی اضافه کرد: در نوع حمایتی که مقنن تعیین و تکلیف کرده، معافیت از عوارض قانونی شهرداری خارج از ضوابط شهرداری جزو مؤلفه‌هایی است که می‌تواند مورد استقبال مالکان بناهای تاریخی به عنوان فرصت و حمایت ملی قرار بگیرد.
مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با بیان اینکه مقنن در ماده هشت قانون حمایت از هنرمندان و استادکاران و فعالان صنایع دستی در سال ۹۶ مأموریت‌های صندوق را توسعه داد، افزود: در واقع مقنن وظیفه حمایت، توسعه و ترویج صنایع دستی و فرش دستبافت و تشویق و تکریم فعالان این بخش را به مأموریت‌های پیش گفته صندوق اضافه کرد.
میرزایی از واگذاری بقعه شیخ حیدر مشگین شهر، کاروانسرای قانلی بولاغ، مجموعه باستانی شهریری و کهنه قلعه به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران به منظور ساماندهی و بهره برداری خبر داد و آمادگی این صندوق را برای مرمت و بهره‌برداری از حمام عدل در صورت توافق مالکان بخش خصوصی اعلام کرد.
مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در پایان یادآور شد: امید داریم با همکاری و همدلی مسئولان و مردم فهیم این شهر و استان بتوانیم در مدت کوتاهی زمینه بهره برداری از این اماکن ارزشمند به عنوان هویت فرهنگی و تاریخی مردم سرزمین مان را فراهم کنیم تا آماده پذیرایی و استقبال از گردشگران در رویداد بین المللی ۲۰۲۳ باشد.
بازدید از بناهای تاریخی حمام نصر، مدرسه پورسینا، خانه سپهرم و موزه صنایع دستی، بقعه شیخ حیدر مشگین شهر، کهنه قلعه مشگین شهر و منطقه نمونه گردشگری ازناو و شرکت در جلسه شورای معاونین اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل از جمله برنامه‌های روز اول سفر مدیرعامل صندوق توسعه و احیا بود.

About Author