شرایط نامساعد ییلاقات سبلان در کوچ عشایر

فرماندار شهرستان مشگین‌شهر گفت: ییلاقات سبلان به هیچ وجه آماده اتراق عشایر کوچ‌نشین نیست و باید منتظر بهبود شرایط جوی در این منطقه باشیم.
ایرج بیگدلو در بازدید از دامنه‌های سبلان و ییلاقات عشایر این منطقه اظهار کرد: به دنبال بارش برف و باران در دامنه‌های سبلان در روزهای گذشته و سرد بودن هوا امکان کوچ عشایر و ماندگاری آنها در این مناطق وجود ندارد.
وی تصریح کرد: ما به نماینده جامعه عشایری نیز اعلام کردیم که باید کوچ بهاره در بهترین شرایط جوی بعد از اردیبهشت ماه انجام شود و با توجه به اعلام هواشناسی در میانه هفته نیز بارش‌های باران و نامساعد بودن شرایط جوی را شاهد خواهیم بود.
فرماندار شهرستان مشگین‌شهر گفت: با توجه به سیل اخیر و شرایط نامساعد در راه‌های دسترسی عشایر به ییلاقات، سعی ما بر این است تا به محض بهبود وضعیت جوی با اقدامات مؤثر شرایط را برای کوچ بهاره عشایر مهیا کنیم تا آنها بتوانند در این مناطق اسکان مناسبی را داشته باشند.
بیگدلو افزود: عشایری که کوچ بهاره خود را آغاز کردند باید با اتراق در توقف‌گاه‌های مختلف کوچ خود را به دامنه‌های سبلان به تأخیر بیندازند چرا که نه از لحاظ شرایط جوی نه مرتعی وضعیت کوچ در این مناطق ییلاقی مساعد نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است تا با هماهنگی بیشتر از طریق رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی به عشایر، کوچ بهاره را تا اواسط خردادماه به تأخیر بیندازیم و روند مطلوبی را در پذیرایی از عشایر در دامنه‌های سبلان شاهد باشیم.
بیگدلو اضافه کرد: تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان در خدمت عشایر و فرآیند کوچ بهاره هستند و ما در شهرستان نیز به مسئولان امر تأکید کردیم تا در صورت حضور عشایر در دامنه‌های سبلان در روزهای آینده، پشتیبانی‌ها و مراقبت‌های لازم را انجام دهند تا خود عشایر و دام آنها با مشکلاتی روبه‌رو نشوند.
فرماندار شهرستان مشگین‌شهر بیان کرد: هر چند عشایر قشلاق‌نشین به دلیل خشکسالی در کوچ بهاره عجله دارند اما امیدواریم با ورود به موقع دام به مراتع و حضور عشایر در ییلاقات بهترین و مناسب‌ترین فضا را مهیا کنیم.

About Author