مصرف بیش از ۷۰ درصد انرژی برق زنجان در بخش صنعت و کشاورزی

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان گفت: بیش از ۷۰ درصد انرژی برق استان در بخش صنعت و کشاورزی که عمده آن مولد است، مصرف می‌شود که هم فرصت و هم تهدید محسوب می‌شود.
به گزارش ساقی آذربایجان ، علی خلجی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: متقاضیان بیشتری در توسعه بخش صنعت وجود دارد و طی ۲ سال اخیر قراردادهای سنگینی در این حوزه بسته شده است و این روند همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه کشور با توجه به موقعیت آب و هوایی به سمت پیک بار حرکت می کند اظهارداشت: متاسفانه مانند تابستان سال گذشته، این مساله امسال نیز وجود خواهد داشت و به ناچار باید مدیریت مصرف را بصورت جدی و اقداماتی را با همکاری دستگاههای متولی امر مورد توجه قرار دهیم.
این مسوول با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت صرفه جویی بخش صنعت تلاش می شود با کمترین مشکل مصرف برق در پیک بار مصرف بخوبی پیش برود، ادامه داد: در استان زنجان ساختگاه‌های خوبی در زمینه ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و نیروگاه‌های بادی شناسایی شده است.
وی با بیان اینکه در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی بطور تقریبی یکهزارو ۳۰۰ مگاوات ساختگاه شناسایی شده است گفت: در حوزه نیروگاه‌های بادی نیز بالای ۲ هزار مگاوات شناسایی شده است که در این خصوص باید تلاش کرد با اقدامات جدی تر ساختگاه‌ها بدون هیچ معارض و مشکلی در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.
خلجی با اشاره به اینکه یکی از چالش های پیش رو در این بخش بحث ساختگاه‌ها است، افزود: بر این اساس تمامی موارد و جوانب ساختگاهها باید مورد بررسی قرار گیرد تا اتلاف وقت برای سرمایه گذاران نباشد.
وی تاکید کرد: تمامی مسائل مورد نیاز در ساختگاهها حل و فصل شده و سپس فراخوان داده خواهد شد تا سرمایه گذار انتخاب شود و نسبت به اجرای کار مبادرت کند و اگر این کار انجام شود همانند سایر کشورها نیز به همین شکل عمل می کنند.
مدیرعامل برق منطقه ای استان زنجان با اشاره به اینکه منابع فسیلی محدودیت هایی دارد و باید به سمت انرژی های تجدیدپذیر حرکت کرد، ادامه داد: با توجه به مصرف انرژی کشورمان نسبت به نرم جهانی بسیار بالاست و این مهم اهمیت ۲ چندانی دارد.
وی با بیان اینکه در این استان تاکنون ۲ اقدام برای انرژی های تجدیدپذیر انجام گرفته است، گفت: فاز توسعه نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی مد نظر قرار گرفته، متاسفانه مشکلاتی طی سال های گذشته وجود داشت که این کار با تاخیر انجام شد.
خلجی به تست توربینهای بادی علی آباد ابهر نیز اشاره کرد و افزود: زمین آن در اختیار پژوهشگاه نیرو قرار گرفته و خوشبختانه اعتبار خوبی هم برای توسعه آزمایشگاههای تجدید پذیر در بودجه دیده شده است که امیدواریم با پیگیری ها این مهم تکمیل شود که سهم اساسی در توسعه نیروگاه‌های بادی تجدیدپذیر خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم طی ۲ سال آینده ظرفیت بسیار خوبی را در زمینه انرژی های تجدید پذیر داشته باشیم و به لحاظ شبکه نیروگاه‌ها نیز وضعیت مطلوبی داریم.
این مسوول با اشاره به اینکه هم اکنون کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت شبکه ها بارگذاری می شود که در این خصوص مشکل و چالشی نخواهیم داشت خاطرنشان کرد: امیدواریم با مساعدت مسوولان سایر مسائل آن حل شود تا زمینه برای مشارکت سرمایه گذاران در استان فراهم شود.
پیش از این با حضور معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) استانداری زنجان در محل برق منطقه ای زنجان تفاهم نامه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر منعقد شد.

 

About Author