شرط تفاهم تازه میان ایران و آمریکا؛ توقف فروش پهپاد‌های ایرانی به روسیه

روزنامه بریتانیاییِ فایننشال تایمز روز چهارشنبه به نقل از مقام‌های آگاه گزارش داد که ایالات متحده به ایران فشار می‌آورد تا فروش پهپادهای انتحاری به روسیه را به عنوان بخشی از گفتگوها در مورد تفاهم نانوشته گسترده‌تر بین واشنگتن و تهران برای کاهش تنش‌ها متوقف کند.

بر پایه این گزارش، یک مقام آگاه ایرانی و یک فرد مطلع از محتوای مذاکرات تهران و واشنگتن تایید کرده‌اند که ایالات متحده ایران را تحت فشار قرار داده است تا فروش پهپادهای مسلح به روسیه را که مسکو در جنگ اوکراین از آنها استفاده می‌کند و همچنین ارسال قطعات یدکی این هواپیمای بدون سرنشین را متوقف کند.

این روزنامه مدعی شد که این گفتگوها در کنار مذاکرات بر سر تبادل زندانیان انجام شده است.

به نوشته یورونیوز؛ مطابق اعلام برخی مقام‌های دو کشور، تهران و واشنگتن در تلاش برای کاهش تنش و احیای گفتگوهای گسترده‌تر بر سر برنامه هسته‌ای ایران هستند.

بلینکن: به فشار بر ایران ادامه خواهیم داد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت: به فشار بر ایران ادامه خواهیم داد و هرگز اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای به تهران نمی‌دهیم.

وی در جریان نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه مکزیک در واشنگتن گفت: «رویکرد کلی دولت بایدن پس از توافق بر سر زندانیان آمریکایی تغییری نکرده است و واشنگتن استراتژی بازدارنگدی، فشار و دیپلماسی را دنبال خواهد کرد.»

بلینکن هم‌چنین اعلام کرد که روز دوشنبه با خانواده‌های زندانیان آمریکایی که در هفته گذشته از زندان به حبس خانگی منتقل شدند، دیدار کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه با اشاره به گزارش ادعایی وال استریت ژورنال گفت که نمی‌تواند گزارش رسانه‌ها مبنی بر کند شدن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کند.

About Author